نشست صمیمی مدیر جامعه‌الزهرا(س) با طلاب

حجت الاسلام مدنی 5

در جلسه درس اخلاق این هفته جامعه‌الزهرا(س) نشست صمیمی طلاب با مدیر این مجموعه علمی حوزوی برگزار شد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به پرسش‌های طلاب پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جلسه درس اخلاق اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام روز یکشنبه 16 اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و به عنوان نشست صمیمی و جلسه پرسش و پاسخ در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اظهار داشت: در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، شهرالله الأعظم و عیدالله الاکبر هستیم، ماهی که یک شب آن، «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» است.

فضیلت علم و علم‌آموزی از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام (ص)

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: اگر روزها و شب‌ها که یک سید و سالار دارند، شغل‌ها و کارها و مسئولیت‌ها هم یک سید و سالار دارند که آن علم آموزی و تعلیم و تعلم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: همه شغل‌های دنیا در کار گل هستند و تعلیم و تعلم در کار دل و تعلیم و تربیت انسان است، چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «إِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً»، خداوند ما و شما را در این مسیر قرار داده و اگر شب قدر سید و سالار شب‌ها است و در میان کارها هم تعلیم و تعلّم، سید و سالار است.

وی همچنین به حدیثی دیگر از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که در فضیلت علم و عالم فرمودند: «رَكعَتانِ يُصَلّيهِما العالِمُ أفضَلُ مِن ألفِ رَكعَةٍ يُصَلّيها العابِدُ؛ دو ركعت نمازى كه عالم مى گزارد، برتر از هزار ركعت نمازى است كه عابد مى خواند».

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: خداوند به ما تفضل کرده و ما را در این مسیر قرار داده و اگر این مسیر  را به درستی طی کنیم، آنچنان می‌توانید جایگاه پیدا کنید که فرشتگان خادم شما باشند، چنانچه در روایات آمده خواب عالم بهتر از شب بیداری جاهل است و با این درجه و رتبه، فرشتگان الهی بال‌های خود را زیر پای معلم قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآرو شد: این حد پرواز شما است که فرشتگان خادم و حافظ شما باشند اما رسیدن به این جایگاه نیاز به لوازمی دارد.

لزوم برگزاری درس اخلاق / بانوان طلبه فضای علمی و پژوهشی را در جامعه‌الزهرا(س) احیا کنند

وی با اشاره به برگزاری دروس اخلاق در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، گفت: ما نیاز داریم که جلسات درس اخلاق تکرار شود، ما همیشه از تعلیم بزرگ نمی‌شویم و گاهی از تلقین و تذکر بزرگ می‌شویم، آن هنگام که حضرت خاتم الأنبیا حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که اول مخلوق عالم هستند به جبرئیل فرمودند: «عظنی، مرا موعظه کن».

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به فعالیت‌های علمی پژوهشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره و تصریح کرد: فضای علمی و پژوهشی ما باید گرم باشد و بانوان طلبه باید فضای علمی و پژوهشی را در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام احیا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: همایش ملی کتاب سال بانوان یکی از برنامه‌های شاخص جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سال گذشته بود و من معتقدم اگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام می‌خواهد گام بلندی در عرصه زن و خانواده بردارد، یکی از آنها، برگزاری همایش کتاب سال بانوان است.

وی افزود: از سال گذشته تا کنون، 6 نشریه داخلی در گروه‌های علمی آموزشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده تا زمینه تحقیق و پژوهش را برای بانوان طلبه این مجموعه فراهم کنیم.

دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب مدظله العالی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به مشکلات بودجه‌ای مجموعه اشاره کرد و گفت: سال گذشته، 53 درصد بودجه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام داده شد، اما هیچ اختلالی در برنامه‌ها صورت نگرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب مدظله العالی،اظهار داشت: ما تقاضای دیدار اختصاصی طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با رهبر معظم انقلاب مدظله العالی را داشتیم، این دیدار از سلسله دیدارهایی است که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی با همه طلاب سراسر کشور دارند و به صورت ملی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: طلاب حضوری زیر 40 سال در این دیدار حضور دارند، تعداد طلاب شرکت کننده هر مجموعه حوزوی در این دیدار نیز توسط شورای عالی نهادهای حوزه مشخص شد که 60 بانوی طلبه از سوی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در این دیدار حضور خواهند داشت.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: انتخاب بر اساس معیارها و قرعه کشی صورت می‌گیرد و تنها طلاب مجموعه در این دیدار حضور خواهند داشت، همچنین نماینده ای از سوی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان یکی از مراکز شورای عالی نهادهای حوزه در این دیدار سخنرانی خواهد کرد.

برگزاری دوره های مهارت افزایی ویژه طلاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در پاسخ به سؤالی درباره اعزام مبلغ به بقاع متبرکه، گفت: ضوابط اعزام تبلیغی در سایت وجود دارد، مبلغان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در دوره‌های مهارتی تبلیغی شرکت می‌کنند و پس از ارزیابی به مناطق مختلف اعزام می‌شوند.

وی در پاسخ یکی از طلاب درباره لزوم شرط سنی در دوره‌های پژووهشی، عنوان کرد: ما در مباحث پژوهشی شرط سنی نداریم، تنها در دوره تربیت پژوهشگر شرط سنی گذاشته شد تا فرصت بیشتری برای نوشتن داشته باشند، اما امر پژوهش منحصر به این دوره نیست و طلاب می‌توانند از ظرفیت و توان خود در فعالیت‌های پژوهشی از جمله نوشتن مقاله برای نشریات داخلی استفاده کنند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین درباره لزوم مهارت‌افزایی طلاب که توسط یکی دیگر از طلاب مطرح شد، افزود: در طول دو سال گذشته، دوره‌های مهارتی از جمله برگزاری دوره‌های تربیت پژوهشگر، تربیت مدرس، تربیت مشاور، تربیت مبلغ دانش آموزی و غیره در دستور کار قرار گرفته است که زمینه را برای مهارت افزایی طلاب فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اظهار داشت: دوره تربیت مبلغ دانش آموزی با عنوان طرح شمیم در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده است و امسال 120 طلبه به مدارس استان قم اعزام می‌شوند، همچنین دوره‌های تربیت مبلغ تخصصی در رشته‌های  مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

اعزام بیش از 2 هزار و 300 مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سال گذشته

وی با اشاره به تعامل جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با نهادهای علمی، فرهنگی، آموزشی و غیره گفت: ما با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برخی دانشگاه‌ها و غیره تفاهم نامه‌هایی داشتیم، با 20 همایش تفاهم‌نامه امضا شده است؛ در سال‌های اخیر، مقالات زیادی از سوی طلاب این مجموعه در همایش‌های مختلف پذیرفته شده است، چنانچه بیش از 40 مقاله در یکی از همایش‌ها پذیرفته شد که این روند باید ادامه پیدا کند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پاسخ به سؤال یکی از طلاب که آیا جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در فضای مجازی فعالیت‌های تبلیغی برای عموم مردم دارد، عنوان کرد: یک بحث وجود دارد که آیا جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یک مجموعه آموزشی است و یا تبلیغی؟ یعنی ما باید مانند دانشگاه‌ها مبلغ، مدرس، استاد و غیره تربیت کنیم و از طریق دفتر تبلیغات، اوقاف و غیره اعزام مبلغ داشته باشیم یا نه.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: ما معتقدیم که اعزام بانوان مبلغ باید به صورت مستقیم از جامعه‌الزهرا علیهاالسلام انجام شود که در این راستا و با کسب مجوز، سال گذشته و در مناسبت‌های مختلف، بیش از 2 هزار و 300 مبلغ از سوی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به مناطق مختلف اعزام شدند.

وی ادامه داد: برای فضای مجازی هم پیشنهاد شد که مرکز رسانه و هنر راه اندازی شود که در حال بررسی است، در این رابطه ده‌ها جلسه نیز برگزار شده است تا به این طرح رسیدیم؛ در گذشته، برنامه‌های تلویزیونی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شده که امید است در آینده ای نزدیک، تلویزیون اینترنتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه اندازی و همه محتوای آن از تولید تا پخش توسط بانوان طلبه انجام شود.

راه‌اندازی مرکز زبان آموزی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

پرسش یکی از طلاب درباره لزوم نشست‌های بصیرتی، پاسخ به شبهات، مناظره و غیره بود که مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پاسخ به این سؤال تصریح کرد: هم اکنون نشست‌های مختلف بصیرتی، علمی، آموزشی، کرسی‌های ترویجی، آزاداندیشی و غیره در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود که طلاب می‌توانند در این برنامه‌های فوق برنامه حضور فعال داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: ما مرکز کرسی‌های ترویجی و آزاداندیشی را در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام داریم که طلاب باید از این فضا استفاده کنند.

 وی یادآور شد: ما مرکز زبان آموزی را در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه‌اندازی کردیم و شورایی در این بخش برنامه ریزی می‌کند تا به امید خدا برنامه‌های زبان آموزی شرع شود و در آینده، به صورت اختیاری یک زبان را برای طلاب الزامی و اجباری کنیم.

راه اندازی 14 شورای تخصصی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

پرسش یکی از طلاب سطح سه درباره تشابه برخی مواد درسی سطح دو و سه بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در این باره، گفت: نظام آموزشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را شورای سیاستگذاری مصوب می‌کند و ما مصوبه تمام رشته‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را گرفتیم، همچنین رشته‌های جدیدی را به شورا پیشنهاد کردیم که در حال بررسی هستند.

وی افزود: اگر طلاب در عنوان ها، سرفصل‌ها و منابع درسی پیشنهاد و انتقادی دارند، می‌توانند از طریق مسیر اداری ارائه دهند، اما ما هم در دوران طلبگی بسیاری از مباحث را نمی‌فهمیدیم اما بعد فهمیدیم که لازم است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پاسخ به سؤال یکی از طلاب سطح سه درباره لزوم بسترسازی برای فعالیت‌های مختلف در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: تقاضا می‌کنم که منصفانه ببینید در این دو سه سال اخیر زمینه‌های زیادی برای فعالیت‌های طلاب فراهم شده است، هم اکنون دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، دوره‌های مختلف مهارت‌افزایی و نشست‌های مختلف در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود، همچنین این مجموعه با نهادهای مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی تعامل دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: برای اولین بار، 14 شورای تخصصی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده است که هر یک حداقل سه عضو بیرونی دارد که همه اینها زمینه و بسترسازی است.

جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از همه نهادها برای هم افزایی استقبال می‌کند

وی اضافه کرد: نشست‌های علمی مختلفی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود و به معاونت‌ها و ادارات ابلاغ شد که برای برگزاری نشست‌ها سخت گیری نشود تا روال پیدا کند، اما نشست‌هایی که از سوی نهادهای خارج از مجموعه در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود، باید مسیر قانونی خود را طی کنند و ما در این راستا همکاری و همراهی خواهیم داشت.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: فضای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در اختیار بانوان طلبه است، اما قانون شکنی نداریم، ما از همه نهادها برای هم افزایی استقبال می‌کنیم اما باید تحت مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باشد.

طلبه باید به روز و با بصیرت باشد/ بانوان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مصلحان جامعه هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به برگزاری نشست‌های بصیرت افزایی، گفت: چشم اندازه بنده درباره برگزاری این نشست‌ها، بلندتر بود، طلبه باید به روز و با بصیرت باشد و ما بحث بصیرت افزایی را جدی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بانوان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مصلحان جامعه هستند، تصریح کرد: شما بانوان طلبه بیشتر بر ظرفیت‌های خود فکر کنید و از ظرفیت‌های خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱