مبلغ جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

تبلیغ دین یک رسالت و شغل الهی است

گردهمایی مبلغان رمضان 3

مدیرگروه پژوهشی تاریخ و سیره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه تبلیغ دین یک رسالت و شغل الهی است، گفت: مهم ترین شرط تبلیغ این است که دغدغه مند باشیم و نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشیم، چنانچه همواره به دنبال فرصتی برای تبلیغ باشیم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم فرزانه حکیم زاده روز گذشته (چهارشنبه 11 اردیبهشت) در گردهمایی مبلغان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در آستانه ماه مبارک رمضان که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی این مؤسسه علمی حوزوی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت تبلیغ، گفت: ما در هر شرایطی باید تبلیغ را ارزشمند، ضروری و لازم بدانیم و به عنوان رسالت و مسئولیت به آن نگاه کنیم.

مدیرگروه پژوهشی تاریخ و سیره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه تبلیغ دین یک رسالت و شغل الهی است، تصریح کرد: مهم ترین شرط تبلیغ این است که دغدغه مند باشیم و نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشیم، چنانچه همواره به دنبال فرصتی برای تبلیغ باشیم.

حکیم زاده با بیان اینکه اصلاح امور جامعه با اصلاح فکر انسان‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: هیچ اصلاحی در جامعه اتفاق نمی افتد، جز با تبلیغ مناسب، بنابراین رسالت سنگینی به عهده مبلغان است.

وی در ادامه به برخی بایسته‌های مهم تبلیغی اشاره کرد و افزود: بخشی از بایسته‌ها از نظر محتوای تبلیغ و بخشی از منظر مبلغ مورد توجه است.

مدیرگروه پژوهشی تاریخ و سیره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: مبلغان دینی باید عزت  نفس و نیت خالص داشته باشند، نیت باید خالصانه باشد و نگاه مبلغ این باشد که رسالت و مسئولیت خود را به انجام برساند.

وی با اشاره به آیه 28 سوره فاطر، گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «إِنَّما يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ؛ از میان بندگان خدا تنها عالمانند که از خدا مى هراسند و در برابر او خشوع می‌ورزند»؛ خشیت به دنبال معرفت می‌آید و اگر معرفت و شناخت نباشد، اتفاق نمی‌افتد.

وی بر لزوم آمادگی علمی مبلغان دین تأکید و عنوان کرد: آمادگی علمی یک بایسته تبلیغی است و یکی از مهم‌ترین ضروریات مبلغ این است که مطالعات زیادی داشته باشد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین روش تبلیغ را مهم دانست و اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به لیّن بودن سخن اشاره می‌کند و خطاب به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ اى پیامبر، به سبب لطف و رحمت خدا بود که با آنان نرمخویى و مهربانى کردى، و اگر درشتخوى و سختدل بودى، قطعاً از گرد تو پراکنده شده بودند».

حکیم زاده افزود: خداوند خطاب به حضرت موسی و حضرت هارون علیهماالسلام نیز می‌فرماید: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَکَّرُ أَوْ يَخْشي؛ و با او به نرمى سخن بگویید، شاید بر اثر یادآورىِ شما حقیقت را دریابد و ایمان بیاورد، یا بترسد و به حق نزدیک شود»؛ خداوند در این آیه می‌فرماید با ستمگرترین و خشن ترین انسان‌ها هم با قول لین سخن بگویید، بنابراین لین بودن باید روش باشد که در درون ما شکل گرفته است.

وی با اشاره به روش مناسب تبلیغ، تصریح کرد: مبلغ دینی باید همانند پزشکی که به بیماران خود رسیدگی می‌کند، نسبت به همه مردم دلسوز باشد.

این مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به محتوای تبلیغی مناسب اشاره کرد و گفت: محتوای تبلیغی باید متناسب با نیاز مخاطبان باشد، محتواهایی را که در اختیار شما قرار می‌گیرد به روز و از مثال‌های روز استفاده کنید.

حکیم زاده با بیان اینکه تبلیغ دین یک نوع عبادت و مورد رضای خداوند متعال است، عنوان کرد: خداوند بزرگترین مبلغ است که دین و کتاب و پیامبران خود را تبلیغ می‌کند، امروز نیز این توفیق و سعادت نصیب ما شده که به عنوان مبلغ می‌توانیم فعالیت کنیم.

وی در ادامه به بسته‌های تبلیغی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ویژه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: بسته تبلیغی شامل موضوعات احکام، اعتقادی، آموزش ویژه کودکان، اخلاقی تربیتی، مناسبت‌های ملی مذهبی، تحکیم خانواده، نقش تربیت زنان در اصلاح جامعه و غیره است.

مدیرگروه پژوهشی تاریخ و سیره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه بسته اعتقادی مهم ترین موضوع این بسته است، افزود: امروز تمام مشکلات ناشی از مشکلات اعتقادی است و اگر پایه‌های اعتقادی محکم باشد، بسیاری از مشکلات اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی و غیره رفع می‌شود.

حکیم زاده تصریح کرد: اصول اعتقادات، توحید، نبوت، معاد، امامت و غیره باید به صورت صحیح برای نسل جدید تبیین شود، به فرموده  امام خمینی(ره)، ما باید عشق خدا را به نسل جدید منتقل کنیم، همچنین دنیا را برای آنان بزرگ نکنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث خودشناسی، امام شناسی، مهدویت، معاد، ذکر، توبه و توکل و غیره در بسته اعتقادی گنجانده شده است، اضافه کرد: ما باید به مخاطبان خود نگرش توحیدی بدهیم، اگر در زمان تبلیغ فرصت مناسب در اختیار داشتید، از بحث اعتقادی و خدامحوری در زندگی، توکل و اراده و اختیار انسان و غیره شروع کنید.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: مبانی حجاب فاطمی، آسیب شناسی اخلاقی جوانان، تقوا، موسیقی و غیره از جمله موضوعات بسته اخلاقی تربیتی است.

حکیم زاده بیان داشت: بسته‌های تبلیغی ماه مبارک رمضان در سامانه شمیم و سایت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام وجود دارد و علاقه مندان می‌توانند رهنامه را دانلود کرده و  مورد استفاده قرار دهند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱