ارائه 10 مقاله در کمیسیون تخصصی پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

کمیسیون تخصصی مهدویت

کمیسیون تخصصی پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با ارائه 10 مقاله و نقد و کارشناسی توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آیتی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر بخشی در جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کمیسیون تخصصی پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت روز چهارشنبه 22 اسفند با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آیتی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر بخشی و همچنین اساتید، پژوهشگران و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.

سومین پیش‌نشست پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در قالب کمیسیون تخصصی تشکیل شد که در آن،  10 نفر از پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به ارائه مقالات خود پرداختند.

این مراسم با پخش دعای عهد و ارائه گزارشی مختصر از فعالیت‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پانزدهمین همایش دکترین مهدویت توسط سرکارخانم موحدی؛ نماینده علمی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز شد.

خانم موحدی، روند همکاری‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را در دو بخش اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های انگیزشی و همچنین تشکیل دبیرخانه جذب مقالات تشریح کرد.

وی گفت: به منظور اطلاع‌رسانی و ایجاد انگیزه برای نگارندگان مقاله در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام کانال دکترین مهدویت در پیام‌رسان سروش راه‌اندازی شد.

موحدی افزود: در همین راستا ۶۴ عنوان چکیده جذب و  ۵۴ عنوان مقاله نیز به دبیرخانه دکترین در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از سوی اساتید، پژوهشگران و طلاب دریافت شد و بعد از ارزیابی توسط دو استاد متخصص در حوزه مهدویت در سامانه همایش بارگذاری شده است.

در ادامه کمیسیون، 10 نفر از پژوهشگران که مقالاتشان از امتیاز بالاتری بر مبنای ارزیابی‌ها برخوردار بودند، به ارائه مقاله خود پرداختند و اساتید کارشناس هر یک از مقالات را مورد نقد و بررسی قرار دادند که گزارش بسیار مختصری از ارائه هر یک از مقالات به شرح ذیل است:

1-  در ابتدا سرکارخانم دکتر نرگس بهشتی مقاله خود را با عنوان «نقش انقلاب اسلامی در مواجهه با چالش سطحی نگری» ارائه کرد. در بررسی و نقد این مقاله دکتر آیتی به چند نکته اشاره داشت از جمله اینکه: باید توجه داشت که آسیب با چالش متفاوت است و باید در این مقاله به این نکته توجه شود.

همچنین دکتر بخشی تأکید کرد: در تدوین مقالات  مهدویت با محوریت چالش‌ها باید به سه گام اساسی بیان چیستی و ماهیت آن چالش، تبیین آثار و پیامدهای چالش و در نهایت ارائه راهکارهای رفع چالش توجه شود.

2- خانم زهرا فرزانگان یکی دیگر از نگارندگان مقاله در همایش دکترین مهدویت، مقاله خود را با عنوان «عدالت سیاسی در حکومت مهدوی با نگاهی به چالش‌های پیش رو» ارائه کرد.

وی مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی را دو شاخصه اصلی حکومت عدل محور معرفی و هدف از تدوین مقاله را تبیین شاخصه‌ها و راهبردهای حکومت مهدوی در تحقق عدالت سیاسی به منظور گذر از چالش‌های پیش رو در عصر غیبت، جهت تحقق عدالت سیاسی بیان کرد.

دکتر بخشی در نقد و بررسی این مقاله گفت: در این مقاله لازم است در ابتدا ماهیت و چیستی و مراد نگارنده از عدالت سیاسی روشن شود.

3- در ادامه خانم صفورا سالاریه استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مقاله خود را با عنوان «نقد و بررسی سندی روایات امام باقر علیه‌السلام در رابطه با سفیانی» ارائه کرد.

وی در این مقاله به وضعیت فرهنگی و اعتقادی عصر امام محمد باقر علیه‌السلام اشاره کرد و روایات آن حضرت درباره سفیانی را در دو محور صفات و زمان خروج مورد بررسی قرار داد.

دکتر آیتی پیشنهاد کرد که نگارنده مقاله در بحت سندی این حوزه دقیق‌تر وارد شود، همچنین دکتر بخشی برای چالشی شدن مقاله پرداختن به چالش تطبیق سفیانی به مصادیق امروزی را توصیه کرد.

4- خانم قربانی مقاله خود را با عنوان «تبیین عوامل و پیامدهای مسئولیت‌گریزی اجتماعی در عصر غیبت» ارائه کرد.

وی سه عامل عدم توجه اصل امر به معروف و نهی از منکر، برداشت ناصحیح از تشکیل حکومت در عصر غیبت و کج‌فهمی از مفهوم انتظار را سبب مسئولیت‌گریزی  اجتماعی دانست.

کمیسیون تخصصی مهدویت

5- خانم دکتر مدینه امانی نویسنده مقاله «بازخوانی چالش‌های تعیین وقت ظهور»، قساوت قلب، برگشت مردم از دین و ایجاد یأس و نامیدی را از آثار منفی تعیین وقت ظهور دانست.

در نقد این مقاله دکتر آیتی توصیه کرد تا چالشی بودن بحث توقیت برجسته‌‌تر شود و دکتر بخشی نیز پرداختن به بحث شباهت میان قیامت و تعیین وقت ظهور را غیر ضروری دانست.

6- دکتر آیتی در بررسی و نقد مقاله «جایگاه امام و وظایف امت در تحقق الفت اجتماعی و برادری دینی با تأکید بر آیات ۱۰۵_۱۰۱آل‌عمران» که توسط خانم فصیح‌گفتار ارائه شد، چند نکته را تذکر داد، از جمله اینکه در عنوان به چالش مورد نظر اشاره شود، همچنین بیشتر به نقش حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف پرداخته شود تا نقش عام امام.

7- مقاله خانم ریحانه هاشمی هفتمین مقاله‌ای بود که با عنوان «چالش اعتقادی-فرهنگی افول دین و ارزش‌ها در عصر حاضر»در این کمیسیون ارائه شد.

وی در این مقاله عوامل فردی و اجتماعی درون جامعه‌ای افول دین و ارزش‌ها را تبیین کرد. دکتر آیتی در نقد این پژوهش، پردازش مطالب و چالش و ارائه راهکارها را ضروری دانست.

8- مقاله «استعمار و چالش‌های مهدویت» عنوان مقاله سرکار خانم اکرم خسرو انجم بود که کارشناس کمیسیون حناب دکتر آیتی در نقد و بررسی آن به چند نکته اشاره کرد؛ از جمله اینکه لازم است تا مستنداتی از شبکه‌های اجتماعی به مقاله اضافه شود.

9- خانم فهیمی دانش‌پژوه سطح چهار رشته تاریخ مقاله خود را با عنوان « بررسی اندیشه ظهور ناگهانی حضرت مهدی در روایات و ارتباط آن با مسئولیت‌گریزی» ارائه کرد.

وی، گونه‌روایی روایت در این زمینه را در ظهور ناگهانی و عدم تعیین وقت قبلی، تکذیب وقاتون و هماهنگ شدن قوه تعقل همگان توسط حضرت مهدی تقسیم بندی کرد.

در نقد این مقاله توسط اساتید کارشناس کمیسیون، رابطه میان اعتقاد به ظهور ناگهانی و عدم مسئولیت‌پذیری مورد بررسی قرار گرفت.

10- خانم دکتر نجم نیز  مقاله خود را با عنوان «مراکز مهدوی و تبلیغ جهانی آموزه‌های مهدوی؛ چالش‌ها و بايسته‌‌ها» ارائه کرد.

وی جایگاه دعوت و تبلیغ جهانی در مراکز مهدوی، عوامل تحول‌بخش در مقوله تبلیغ جهانی آموزه‌های مهدوی (شرایط علّی)، بررسی اسناد ارزشی مرتبط با سیاست‌گذاری در عرصه تبلیغ جهانی آموزه‌های مهدوی (راهبردها بر اساس مبانی نقلی) و محذورات و مقدورات مراکز مهدوی در تبلیغ جهانی آموزه‌های مهدوی (راهبردها بر اساس مبانی عقلی) را در مقاله خود تبیین کرد.

در پایان، دکتر آیتی، استاد کارشناس کمیسیون و زمینه سازی برای ظهور را یک رویکرد دانست نه یک تکلیف عملی مستقل در کنار نماز و حج؛ وی در مورد مقالات ارائه شده در کمیسیون تخصصی مهدویت در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام گفت: مقالاتی که امروز در این کمیسیون ارائه شد فوق تصور بنده بود.

این کمیسیون تا ساعت 12:30 ادامه داشت.

 

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱