توصیه مرجع تقلید شیعیان به پژوهشگران و صاحبان قلم/ خلوص باید در نوشته انسان موج بزند

آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به پژوهشگران و صاحبان قلم توصیه هایی کرد و گفت: خلوص باید در نوشته انسان موج بزند و معلوم شود که انسان خالصانه می‌نویسد و قصد او خالصانه، مخلصانه و برای خداوند و هدایت مردم است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی روز پنجشنبه 9 اسفند در آیین اختتامیه نخستین همایش کتاب سال بانوان که با حضور علما، فضلا، اساتید، پژوهشگران و طلاب در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت میلاد باسعادت حضرت زهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: ما دوران تاریخ بشری و دوران قبل از تاریخ بشر را داریم که دوران تاریخ و دوران تمدن بشری از زمانی است که خط اختراع شد و بشر توانست تجربیات، علم، دانش و تاریخ زندگی خود را برای آیندگان به یادگار بگذارد.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: شناخت دوران قبل از تاریخ را از طریق آثار باستانی پیدا می‌کنند، اما دوران تاریخ شفاف است و می‌تواند زندگی بشر را نجات دهد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: مسئله قلم و خط، تاریخ ساز بشر است و قبل از آن تاریخی نبوده است، به طوریکه در قرآن مجید اهمیت فوق العاده ای به آن داده شده است.

وی یادآور شد: دوران جاهلیت دوران جهل و نادانی بود و مکه از جمله مراکز مهم بود اما در مکه، افرادی که خواندن و نوشتن بلد بودند بیش از 17 نفر نبود؛ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در چنین فضایی قیام می‌کنند و اولین آیه ای که بر ایشان نازل می‌شود درباره قلم است که خداوند می‌فرماید: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ».

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: برخی از معجزات پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم با چشم دیده نمی شود از جمله معجزه علمی پیامبر گرامی اسلام که خرق عادت است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی افزود: امام صادق علیه‌السلام به اصحاب خود توصیه کردند که این احادیث را بنویسید، زمانی می‌رسد که  تنها مرجع انسان ها، کتاب هایشان می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله قلم و  نوشتن کتاب از نظر اسلام بسیار مهم است، عنوان کرد: ما دو وسیله بیان و قلم را برای انتقال علوم خود به دیگران داریم که بیان در سوره الرحمن است؛ چنانچه خداوند می‌فرماید: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» و قلم هم در سوره علق آمده است.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: امروز آنچه که ماندگار است، همان قلم و آثار قلم است؛ بیان هم به وسیله قلم ماندگار می‌شود؛ چنانچه امام علی علیه‌السلام، حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد علیه‌السلام خطبه‌هایی خواندند که به وسیله قلم ماندگار شده اند؛ اما از میان این دو، قلم ماندگار تر است، پس باید به مسئله قلم و کتاب اهمیت داده شود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی اظهار داشت: ما خوشحالیم که اولین کتاب سال بانوان آغاز شده است و تنها یک عیب دارد و آن این است که خیلی دیر اقدام شده و باید زودتر اقدام می‌شد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش کتاب سال بانوان، افزود: حدود 600 اثر از آثار بانوان و در عرصه زن و خانواده به دبیرخانه همایش ارسال شده که آمار قابل قبولی است و امید است بانوان در این عرصه پیشتاز شوند.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه به بانوان پژوهشگر توصیه‌هایی داشت و عنوان کرد: نوشتن به دو نوع گردآوری و نوآوری است، امروز گردآوری آسان شده است و برخی افراد با استفاده از تکنولوژی مانند رایانه و غیره به آسانی اقدام به نگارش کتاب می‌کنند، اما این افتخار نیست.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: گردآوری باید ناب باشد اما چه بهتر که سعی کنید نوآوری داشته باشید و به مطالب تازه و مشکلاتی که حل نشده، بپردازید.

وی به ماجرای تألیف تفسیر نمونه اشاره کرد و گفت: عده ای به بنده مراجعه کردند و درخواست کردند تفسیری به آنها معرفی کنیم که قابل فهم برای عموم باشد، من فکر کردم کتاب تفسیر المیزان برای همه افراد مناسب نیست و قلم خاصی دارد، برخی تفاسیر قدما به زبان فارسی نوشته شده، اما فارسی آنان با فارسی امروز متفاوت است، در اینجا جای خالی کتاب تفسیر که برای همه قابل فهم باشد، حس شد و برای این کار، 10 نفر از دوستان را دعوت کردیم و گفتیم تفسیری به زبان روز می‌خواهیم بنویسم که حل شبهات روز و موضوعات تفسیر قرآن در آن باشد.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: شما پژوهشگران هم باید به خلأهای پژوهشی توجه کنید و در جاهایی که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد، قلم فرسایی کنید.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه سعی کنید با روان نویسی آشنا شوید، گفت: برخی می‌گویند که باید پیچیده نوشت تا علمی به نظر برسد و یا تصور می‌کنند که سطح نوشتار با پیچیده نویسی بالا می‌رود، اما ما این گناه را مرتکب شدیم و روان نوشتیم.

وی بیان داشت: امروز تقریبا تفسیر نمونه در همه خانه‌ها یافت می‌شود؛ این کتاب به خاطر روان بودن به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده است.

مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: هر نوشته ای یک سری مخاطب دارد، از ابتدا مشخص کنید که مخاطبان شما در کتابی که می‌نویسید، چه کسانی هستند، اگر مخاطب خود را مشخص نکنید قلم شما ناموزون می‌شود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی یادآور شد: نویسنده باید احترام مخاطب را نگه دارد، خودستایی نکند و متواضعانه سخن بگوید، به مخاطب احترام بگذارد اینها مسائل روانشناسی و بسیار اثرگذار است.

وی گفت: ما باید نویسندگی را از قرآن کریم یاد بگیریم؛ چنانچه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ».

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: یک نکته باید از قرآن کریم استفاده کنیم این است که قرآن کریم بسیاری از مسائل را به صورت سوال بیان می‌کند و وجدان مخاطب را مورد سؤال قرار می‌دهد، تا فرد درباره موضوع تفکر کند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی اضافه کرد: ما در قرآن زیاد استفهام داریم و از انسان‌ها سؤال می‌کند تا خود انسان جواب دهد و پذیرا باشد.

وی با بیان اینکه در نوشته و آثار نباید ریاکاری باشد، گفت: خلوص باید در نوشته انسان موج بزند و معلوم شود که انسان خالصانه می‌نویسد و قصد او خالصانه، مخلصانه و برای خداوند و هدایت مردم است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: برخی احادیث دو سه کلمه بیشتر نیست اما یک دنیا معنا دارد پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرماید: « ما کان لله ینموا؛ آنچه که برای خداوند است، رشد می‌کند».

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی همچنین توصیه کرد که سعی کنید نه تنها در نوشته‌ها بلکه در گفته ها، تبلیغ، تدریس، تحصیل و غیره، این حدیث شریف رسول خدا محقق شود.

وی در پایان از دست اندرکاران این همایش، پژوهشگران و برگزیدگان این همایش قدردانی کرد و اظهار داشت: امید است که همه صاحبان قلم شوید و از طریق بیان و قلم به وظایف خود عمل کنید.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱