جامعه‌الزهرا(س) اولین حوزه علمیه بانوان در لکهنو هند

گردهمایی دانش آموختگان هند 5

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور گفت: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام لکهنو با 25 سال سابقه و با مدیریت یکی از فارغ التحصلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قدیمی ترین حوزه علمیه خواهران این شهر است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی مهدوی پور در مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس جامعه‌الزهرا علیهاالسلام لکهنو هند به بیان گزارشی از تاریخچه لکهنو پرداخت و اظهار داشت:  شهر لکهنو هند از دیرباز مهد علم و دانش بوده است.

نماینده ولی فقیه در هند با بیان اینکه علمای شهر لکهنو، هزاران کتاب در زمینه علوم مختلف تدوین کردند، یادآور شد: وقتی صاحب جواهر کتاب خود را تألیف می کند، نسخه ای از آن را برای مفتی شوشتری در لکهنو می فرستد تا درباره کتاب نظر دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور تصریح کرد: بیش از 30 هزار کتاب علوم اسلامی در این شهر به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: در لکهنو علامه میرحامدحسین بر اساس رهنمودهایی که مرحوم آقابزرگ تهرانی داشتند، با سفرهایی که به یمن و حجاز و سرزمین‌های مختلف داشت، هزاران کتاب را جمع‌آوری کرد که وقتی علامه امینی برای تدوین الغدیر به کتابخانه ناصریه که در آن زمان، 30 هزار نسخه خطی داشت، آمدند، ماه‌ها در آنجا ماندند.

وی اضافه کرد: علامه دلدار علی اولین امام جمعه و مرجع تقلید در این شهر بود؛ همچنین سلطان العلما سیدمحمد و سیدالعلما سیدحسین از مراجع تقلید این شهر بوده اند.

وی با تصریح بر اینکه لکهنو تاریخ درخشانی دارد، تأکید کرد: شاید اولین حوزه علمیه خواهران در این شهر باتمدن، جامعه‌الزهرا علیهاالسلام لکهنو با 25 سال سابقه باشد و قبل از آن حوزه ای ویژه خواهران نبوده است.

وی بیان داشت: هم اکنون در این شهر 6 حوزه علمیه ویژه خواهران وجود دارد که امید است در آینده به برکت حضور هیئت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و به برکت پشتیبانی‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و سایر حوزه‌های علمیه منطقه، این مرکز به درجه‌ای از علم و دانش برسد که مجتهده تربیت کند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱