مصاحبه با اساتید جامعه الزهرا(س) درباره عید سعید فطر؛

عید سعید فطر دریای بخشش و کرامت خداوند به بندگان

عید سعید فطر مبارک010

بسته خبری مصاحبه با اساتید جامعه الزهرا علیهاالسلام درباره اهمیت عید سعید فطر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی، واژه «عید» به معنی رجوع و برگشتن است و در فرهنگ دینی، روزی است که انسان در آن، گناه و معصیتی مرتکب نشود؛ فطر به معنای آفرینش، ابداع و سرشت و صفتی است که هر موجود در آغاز خلقتش داراست. از این رو می‌توان عید فطر را به معنای بازگشت انسان به فطرت الهی خویش دانست.

مولای متقیان حضرت علی علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «عید روزی است که خداوند روزه و نماز انسان را قبول می‌کند و هر روزی که انسان در آن گناه نکند آن روز عید است». عید سعید فطر، برای کسانی عید خواهد بود که از خود به خدا بازگشت کرده و از مجاورت شیطان به سوی پروردگار رحمان برگشته باشند.

خبرگزاری حوزه به مناسبت عید سعید فطر و اهمیت آن با چند نفر از اساتید جامعه الزهرا علیهاالسلام گفتگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

عید سعید فطر نماد وحدت مسلمانان است

سرکار خانم رقیه درویشی با اشاره به روز عید سعید فطر اظهار داشت: در بسیاری از جوامع عید همراه با شادی و تفریح است این در حالی است که  خاستگاه عید سعید فطر مذهبی و آیینی و به عنوان یوم الله نامگذاری شده است.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: هر گروه و جامعه‌ای دارای عید هستند که در کشورهای مسلمان عید سعید فطر دارای رنگ و بوی معنوی و جشن بندگی در ارتباط محکم تر با خداوند است.

درویشی به جایگاه عید سعید فطر در احادیث و روایات پرداخت و گفت: رسول خدا(ص) عید سعید فطر و قربان را مورد توجه ویژه قرار دادند و به عنوان روز جایزه  نامگذاری کردند.

وی افزود: امام حسین(ع) در روز عید سعید فطر به مردمی که در حال کارهای بیهوده بودند می‌فرمود: " که خداوند رمضان را برای بندگانش قرار داد تا به واسطه اطاعت پروردگار، در آن روز به رضوان الهی سبقت بگیرند. قومی پیشی گرفتند و گروهی بازماندند در این روز که به نیکوکاران پاداش داده می‌شود گناهکاران زیان می‌ببینند و مشغول کارهای بیهوده هستند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در کلام معصومان روز عید فطر روز تولد فطرت است گفت: از بین تمام موجودات تنها بشر است که صفات خداوند را در خود متجلی می‌کند که با بندگی پروردگار، فطرت درونی زنده می‌شود و از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود.

درویشی ادامه داد: باید ظاهر و باطن انسان این عید را جشن بگیرد و با پرداخت زکات فطره این جشن را بین سایر بندگان خداوند تقسیم کنیم.

وی با تاکید بر این که این عید بشارت است گفت: خداوند در این روز به بندگان توفیق داده است تا از دریای بی کرانش بهره مند شوند و شکر معنویت بر جای آورند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: عید فطر روز دعاست و باید از خداوند بهترین‌ها را طلب کرد تا برآورده شود.

درویشی تاکید کرد: روز عید سعید فطر روز شوق دیدار یار است و ما در فراق امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستیم که امیدواریم با ظهورش این عید را جشن بگیریم.

عید سعید فطر بازگشت به فطرت توحیدی است

سرکار خانم طاهره ماهروزاده نیز، اظهار داشت: انسان با فطرت توحیدی متولد می‌شود و رفتار و کردار انسان باعث قرار گرفتن در مسیر سعادت و یا انحراف از مسیر توحیدی می‌شود که در نهایت به سعادت و یا خسران دنیوی و اخروی دست می‌یابد.

وی افزود: انس با قرآن، ذکر دعاها، اطاعت از اوامر الهی و کردار و اخلاق درست در ماه مبارک، انسان را از هرگونه گناه، خودخواهی و منیت‌ها دور می‌کند و باعث رسیدن به جهاد اکبر و پیروزی در امتحان الهی می‌شود.

استاد تفسیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تاکید کرد: خداوند ظاهر و باطن انسان را در ماه مبارک رمضان در مرحله امتحان قرار می‌دهد و کسانی که حرمت این ماه را رعایت کرده باشند در حقیقت سربلند از آزمون الهی بیرون خواهند آمد.

وی با اشاره به احادیث و روایت‌هایی در مورد فضیلت و پاداش عید فطر گفت: روایت شده است که در این روز کمترین چیز برای مردان و زنان مومن این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان ندا می‌دهد که ای بندگان خدا بشارت باد شما را که خداوند گناهان گذشته شما را بخشید پس بنگرید که چگونه می‌خواهید دوباره شروع کنید.

ماهروزاده بیان داشت: در این روز باید تمام توجه خود را برای شکرگزاری خداوند صرف کنیم از این که فطرت توحیدی را به بندگان اعطا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید حالت معنوی را در خود تقویت کنیم گفت: آنچه را که در ماه مبارک رمضان از جمله انس با قرآن و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی به دست آورده ایم را تا سال آینده حفظ کرده و در تقویت آن استمرار بورزیم.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: دعای ابوحمزه ثمالی خواسته‌های دنیوی و اخروی هر بنده ای است که در آن، راه عاشقی از عمق جان به پرودگار و رسم درست بندگی بیان شده است که این دعا را ابوحمزه از امام سجاد علیه‌السلام نقل کرده است.

وی با بیان اینکه فضیلت عید سعید فطر تنها برای امت پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است گفت: روزه داری در سایر امت‌ها تنها بر پیامبران واجب بوده است این در حالی است که فضیلت روزه داری در ماه مبارک رمضان برای همه مسلمانان است.

ماهروزاده خاطر نشان کرد: این عید فرخنده برای امت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است به گونه ای که در قنوت نماز عید سعید فطر نیز به آن تاکید می‌شود.

عید سعید فطر دستگیری از نیازمندان و بخشش را فرهنگ‌سازی می‌کند

سرکار خانم مریم اسماعیلی با اشاره به نماز عید فطر، اظهار داشت: در قنوت نماز عید فطر خداوند را اهل بزرگی، عظمت، شایسته بخشش و رحمت می‌خوانیم از این رو باید  بخشیدن و دل کندن از مال و اموال را برای رفع نیاز نیازمندان در دستور کار زندگی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه عید سعید فطر دریای بخشش و کرامت خداوند به بندگان است که در آن فرهنگ دستگیری از نیازمندان و سخاوتمند بودن را گوشزد می‌کند، ادامه داد: در ادامه دعای قنوت نماز عید فطر از خداوند می‌خواهیم که ما را در همه خیری که رسول خدا(ص) را در آن قرار داد، قرار دهد و بدی‌ها را که ایشان را از آن دور کرد، دور کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: همچنین قرار دادن زکات فطره در این عید بخاطر رشد و تربیت بندگان است همانگونه که در آیه ۱۰۳ سوره توبه آمده است تا از این طریق افراد با زکات دادن پاک شوند.

وی با بیان اینکه عید سعید فطر شکرگزاری و ستایش خداوند است گفت: باید در این روز از خداوند آرزوها و دعاهای بزرگ کرد که اجابت آن در شان پروردگار باشد.

اسماعیلی ابراز داشت: همانگونه که در دعای قنوت نماز عید فطر می‌خوانیم خداوند دارای عظمت مطلق است از این رو باید از این دریای رحمت بیشترین‌ها را خواست تا اجابت کند.

وی با اشاره به اینکه عید سعید فطر پاداش بندگی در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان است گفت: این ماه‌ها سیر و سلوک بندگی است و بندگان مومن تلاش می‌کنند تا با آماده سازی خود مقدراتشان را در شب‌های قدر رقم بزنند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: این ماه‌ها سلسله مراتبی است تا بیشتر نسبت به صفات خداوند معرفت کسب کنیم بر همین اساس دعای«یا من ارجوه لکل خیر» از معبود بر اساس صفت بخشندگی اش درخواست بخشش و طلب جمع خیر در دنیا و آخرت و حرام شدن بر آتش دوزخ را داریم.

عید سعید فطر پرتویی از یک ماه بندگی و اطاعت است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: عید سعید فطر در پرتو یک ماه بندگی و اطاعت است که در این روز فضای روحی و فکری خالص به جان و روح انسان‌ها باز می‌گردد.

سرکار خانم انسیه یوسفیان اظهار داشت: عید سعید فطر بعد از ماه مبارک رمضان و متناسب با بندگی و دوری از گناه برای انسان‌ها پاداش داده می‌شود.

وی افزود: یکی از جلوه‌های روزه داری در ماه مبارک رمضان و درک گرسنگی، رزمایش‌های بزرگ کمک‌های مومنانه به نیازمندان رقم خورد.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: ماهی را پشت سر گذاشتیم که خواب و سکوت روزه دار در آن عبادت و دعایش مستجاب می‌شد و باعث پاکی انسان‌ها و دوری از گناهان شد از این رو باید آثار روزه داری را در خود تقویت کنیم.

یوسفیان تاکید کرد: بر اساس روایت‌ها ماه رمضان تمام شد و سفیدی آن برای روزه داران و سیاهی آن برای روزه خواران باقی ماند به گونه ای که در این باره امام حسین(ع) در روز عید سعید فطر به مردمی که در حال کارهای بیهوده بودند می‌فرمود: «قومی پیش گرفتند و گروهی بازماندند در این روز که به نیکوکاران پاداش داده می‌شود گناهکاران زیان می‌ببینند و مشغول کارهای بیهوده هستند».

وی با اشاره به اینکه عید تنها یک بار در قرآن آمده است گفت: عید در جریان سوره مائده آیه‌های 112 تا 115 به تقاضای حواریون و یاران حضرت عیسی(ع) برای نازل شدن سفره ای آراسته از غذا اختصاص یافته است .

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در این آیه‌ها حضرت عیسی(ع) از معبود مودبانه درخواست می‌کند تا سفره آسمانی و عیدی برای آنها نازل کند و خداوند می‌فرماید "من آن را برای شما فرو خواهم فرستاد ولی هر کسی از شما آن را انکار کند وی را عذابی کنم که هیچ یک از جهانیان را چنان عذاب نکرده باشم."

یوسفیان تاکید کرد: این حضرت تقاضای مائده آسمانی را مهمترین آثار عید برای همه نسل‌ها خواستند از این رو مومن باید در روز عید خوشحال باشد که فرمان خداوند را اطاعت کرده و امروز اجر آن برایش باقی مانده است.

وی با تاکید بر این که نباید شادی با معصیت معنا شود گفت: در مرحله اول نباید این روز را بیهوده و به بطالت گذراند و در مرحله دوم نباید این جشن بندگی به حرام کشیده شود و شادی در آن با گناه آمیخته باشد.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: روز عید سعید فطر به شکرانه یه ماه بندگی برگزار می‌شود از این رو کسانی که موفق به بندگی خداوند و اطاعت اوامر ایشان شده اند از اهل احسان و کسانی که کوتاهی کرده اند از اهل زیان خواهند بود.

دریافت تصویر خبر

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱