در گفتگو با مدیر گروه علمی تبلیغ با گرایش حج و زیارت مطرح شد:

معرفی رشته تبلیغ با گرایش حج و زیارت /80 بانوی طلبه در رشته تبلیغ با گرایش حج و زیارت تحصیل می‌کنند

رشته-تبلیغ-گرایش-حج-و-زیارت2

سرکار خانم بهشتی ضمن معرفی رشته تبلیغ با گرایش حج و زیارت از تحصیل حدود 80 بانوی طلبه در این رشته تحصیلی سطح سه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان بزرگترین نهاد علمی حوزوی بانوان در جهان تشیع است که در سطوح مختلف دو، سه، چهار و دوره عالی فقه طلبه می‌پذیرد و هر سال پذیرای بانوان طلبه از اقصی نقاط دنیا است.

یکی از رشته‌های تحصیلی سطح سه تحصیلات تکمیلی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، رشته تبلیغ با گرایش حج و زیارت است که از سال 1394 در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه‌اندازی شد و هم‌اکنون حدود 80 نفر از بانوان دانش‌پژوه در این رشته مشغول تحصیل هستند.

جهت آشنایی با این رشته تحصیلی، گفتگویی با سرکار خانم مهرناز بهشتی مدیر گروه علمی تبلیغ با گرایش حج و زیارت صورت گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

سؤال: در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام رشته‌ای با عنوان «تبلیغ، گرایش حج و زیارت» در مقطع سطح سه تحصیلات تکمیلی در حال اجرا است. این رشته از چه زمانی و به چه دلیل در این مرکز علمی حوزوی راه‌اندازی شده است؟

گرایش حج و زیارت رشته تبلیغ در مقطع سطح سه بنا به درخواست معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به منظور تأمین نیروهای تبلیغی مورد نیاز در عرصه حج و زیارت در سال 1392 از سوی شورای عالی حوزه علمیه قم مصوب شد و بحمدالله اولین دوره آموزشی این گرایش در سال 1394 در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز به کار کرد و اکنون حدود 80 نفر از دانش‌پژوهان به تحصیل در این رشته اشتغال پیدا کرده‌اند که تقریباً نیمی از آنها در مرحله نوشتن پایان‌نامه و آستانه فارغ‌التحصیلی هستند.

سؤال: نظر شما به عنوان مدیر گروه علمی تبلیغ گرایش حج و زیارت، این رشته چه جایگاه و کارکردی دارد؟

حوزه‌‌های علمیه خواهران و در رأس آن جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان یکی از باسابقه‌ترین و توانمندترین حوزه‌ علمیه بانوان از ابتدا، تبلیغ را به عنوان یکی از رسالت‌های مقدس خود در نظر داشته و در تربیت بانوان مبلّغ کوشیده است، اما با توجه به ارتباطات وسیع و سریع فرهنگی، تأثیر و تأثر فرهنگ‌ها نسبت به یکدیگر و توطئه دشمنان دین در زمینه جابجایی ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی، دینی و اجتماعی لازم است برای پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی و مذهبی و برطرف کردن نیازهای معنوی مردم خصوصاً بانوان، رشته خاصی متکفل امر آموزش تبلیغ به نحو تخصصی باشد تا طلاب با تحصیل در آن رشته هم آموزه‌های ناب دینی را به شیوه کلاسیک و کاربردی بشناسند و هم مهارت‌های ارتباطی و روش‌های لازم برای انتقال آن به دیگران را فراگیرند.

البته تاکنون  تنها یک گرایش از رشته تبلیغ یعنی گرایش حج آغاز به کار کرده، اما با تلاش پیگیر معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قرار است برای سایر گرایش‌های این رشته در حیطه‌های گوناگون از جمله تبلیغ در رسانه و فضای مجازی، تبلیغ برای مخاطبان خاص مانند جوانان و نوجوانان و کودکان برنامه‌ریزی شود.

در مورد اهمیت تبلیغ در عرصه گرایش حج و زیارت نیز باید توجه داشت ایام حج و زیارت از فرصت‌های طلایی یک مبلغ برای عملیاتی ساختن طرح‌های تبلیغاتی و انتقال امور معنوی است، زیرا مخاطبان از نظر پذیرش و تأثیرپذیری در وضعیت بسیار عالی روحی و زمانی و مکانی هستند؛ بدیهی است تبلیغ در این عرصه نیز نیاز به محتوای کاربردی و استفاده از ابزارها و روش‌های نوین دارد و به همین سبب گرایش ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

سؤال: آیا برای پذیرش در این گرایش شرایط خاصی وجود دارد؟

شرایط عمومی تحصیل در این رشته تقریباً همانند سایر رشته‌های مقطع سطح سه است و افرادی که دارای شرایط لازم باشند برای تحصیل در رشته و کسب دانشنامه سطح سه مشکلی ندارند اما از آن جا که قرار است إن‌شاءالله داوطلبان تحصیل در این گرایش پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان یک مبلّغ دینی فعالیت داشته باشند، برای پذیرش علاوه بر آزمون کتبی و مصاحبه علمی، یک مصاحبه اختصاصی برای احراز ویژگی‌های لازم برای یک مبلغه نیز در نظر گرفته شده است.

افرادی که علاقه‌مندند پس از فارغ‌التحصیلی در عرصه حج و زیارت، به تبلیغ بپردازند طبعاً باید شرایط معینه شدن از جمله تأهّل، حداکثر سن تعیین شده از سوی بعثه مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی (حداکثر سن 40 سال) و سایر شرایط آن‌ را نیز داشته باشند.

سؤال: آیا فارغ‌التحصیلان این رشته حتماً به عنوان معینه و مبلّغه در بعثه مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی فعالیت خواهند داشت؟

همان طور که اشاره شد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تنها متکفل امور آموزشی ـ پژوهشی طلاب این رشته است و دانش‌پژوهان با تحصیل در این گرایش آمادگی‌های لازم برای امور تبلیغی در عرصه حج و زیارت را کسب می‌کنند و فارغ‌التحصیلی از این رشته به معنای پذیرش افراد به عنوان معینه نیست.

البتّه با توجه به این که گرایش حج و زیارت با تلاش و پیگیری مسئولان بعثه مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی تأسیس شده است، فارغ التحصیلان در صورت داشتن شرایط لازم برای پذیرش نسبت به سایرین اولویت دارند و امکان دارد طبق شرایط، از برخی مراحل جذب تا اعزام، تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شود. همچنین در صورت جذب، با توجه به آموزش‌هایی که در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ارائه شده، از برخی دوره‌ها یا عناوین آموزشی معاف خواهند بود.

سؤال: مدّت طول دوره تحصیل در گرایش حج چه میزان است؟

واحدهای در نظر گرفته شده در این رشته 97 واحد است که 30 واحد آن عمومی (مشترک با سایر رشته‌های سطح سه) و بقیه اختصاصی هستند و مدّت دوره تحصیلی بستگی به میزان انتخاب واحد در هر ترم دارد (حداکثر 10 ترم).

لازم به ذکر است برای متقاضیان فارغ‌التحصیل سطح سه، واحدهای عمومی معادلسازی می‌شود. البته اگر بعضی دروس تخصصی را نیز در رشته قبلی گذرانده باشند آنها نیز به این 30 واحد اضافه می‌شود و طبعاً طول دوره تحصیل برای این گروه از متقاضیان کوتاه‌تر خواهد بود.

سؤال: آیا برای رشته تبلیغ با گرایش حج و زیارت دوره غیرحضوری نیز در نظر گرفته شده است؟

از آن جا که لازم است یک مبلغ کلیه واحدها را با رویکرد کاربردی بگذراند و این امر تنها با حضور در کلاس و ارتباط شفاهی با استاد امکان‌پذیر است و همچنین برخی عناوین آموزشی این رشته در زمینه کسب مهارت‌ها و روش‌های تبلیغ است و به صورت کارگاهی برگزار می‌شود، برای این رشته دوره غیرحضوری در نظر گرفته نشده است.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱