چكيده
بررسی مبانی فکری صهیونیسم و مقایسه آن با ویژگیهای یهود در قرآن، در شناخت صهیونیسم که دشمن بزرگ اسلام و مسلمین در جهان معاصر است، میتواند نقش بسزایی داشته باشد.
در این پژوهش تلاش شده است با تدبر و تعمّق در آیات قرآن و با تکیه بر روش توصیفی، تحلیلی مبانی فکری و اندیشههای صهیونیسم، مورد بررسی قرار گیرد.
براساس اندیشههای صهیونیسم در حوزههای مختلف عقیدتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، یهود قوم برگزیده خداوند و سایر ملتها و ادیان دیگر ارزشی ندارند. آنان معتقدند؛ عوامل برافروختن آتش جنگ و یا خاموش کردن آن در دستهای آنهاست و غیرصهیونیستها مانند ابزاری در خدمت حکومت جهانی صهیونیسم میباشند. بر اساس پروتکلهای موجود، برنامههای آنها حکم میکند یک سوم مردم جاسوسی دو سوم دیگر را بکنند و رباخواری و خوردن اموال مردم بدون استحقاق جایز میباشد.
با پژوهش در آیاتی که ویژگیهای قوم یهود را بیان کرده است، این نتیجه بدست میآید که بسیاری از خصوصیات یهودیان، همچون کفر به آیات الهی، ادّعای قوم برگزیده و احباء خداوند، رواج فساد در زمین، نژاد پرستی، جاسوسی علیه مسلمین، ریاست و جاه طلبی، محاصره اقتصادی، رباخواری و خوردن اموال مردم بدون استحقاق، که در قرآن مذکور است، با اندیشههای صهیونیسم، قابل انطباق است. بدیهی است بررسی این مبانی و مقایسه آن با قوم یهود به عنوان اصلی ترین دشمن اسلام، نقش بسیار مهمی در شناخت بهتر صهیونیسم خواهد داشت.
واژگان کلیدی عبارتند از: اندیشه، صهیونیسم، یهود، پروتکل
مقدمه
تحقیق حاضر با عنوان بررسی اندیشههای صهیونیسم در مقایسه با سیمای یهود در قرآن میباشد. در این پژوهش تلاش شده است با بهره گیری از رهنمودهای قرآن، به عنوان منبع آموزههای وحیانی، مبانی فکری صهیونیسم با ویژگیهای یهود در قرآن بررسی شود و به این پرسش؛ که آیا اندیشههای صهیونیسم با ویژگیهای یهود در قرآن ارتباطی دارد؟ پاسخ داده شود.
اندیشههای صهیونیسم در مقایسه با سیمای یهود در قرآن در چهار بعد عقیدتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی قابل بررسی است. در این نوشته، بعد از فصل اوّل که بحث از کلیات و مفهوم شناسی است، در فصول بعدی به ابعاد مختلف مبانی فکری صهیونیسم در مقایسه با یهود در قرآن پرداخته شده است. فصل دوّم، اندیشههای صهیونیسم در حوزه عقیدتی، از جمله اندیشه مبارزه با دین و تقدّس، اعتقاد به قوم برگزیده خداوند، بینش جدایی محور دین از سیاست، تبیین و با ویژگیهای یهود در قرآن مقایسه میشود. در فصل سوّم اندیشههای صهیونیسم در حوزه فرهنگی- اجتماعی همچون اندیشه تسلط بر مراکز خبری و اطلاع رسانی، تفکر نژاد پرستی، گرایش به ترویج فساد و فحشاء با یهود در قرآن مقایسه و بررسی می-شود. در فصل چهارم بعد از تبیین اندیشه صهیونیسم در حوزه سیاسی – نظامی مثل؛ اندیشه جواز استفاده از ابزارهای خشونت و ترور، تفرقه افکنی و جنگ افروزی و جاسوسی و دفاع سری، به ارتباط این اندیشهها با سیمای یهود در قرآن پرداخته میشود . در فصل پنجم اندیشههای صهیونیسم در حوزه اقتصادی همچون، اندیشه جواز ربا خواری، اندیشه جذب سرمایه غیریهود با ایجاد بحران اقتصادی تبیین و با یهود در قرآن مقایسه میشود.
دلیل پرداختن به این موضوع، کثرت آیات پیرامون خصوصیات رفتاری یهود و لزوم بهره گیری از آموزهها و رهنمودهای قرآنی و مقایسه تشابه رفتاری این قوم با صهیونیسم میباشد که میتواند در شناخت و آگاهی از اندیشهها و اهداف بزرگترین دشمن اسلام بسیار مؤثر واقع شود.
امید است این تحقیق دریچه ایی برای کسب آگاهی بیشتر مسلمانان و مظلومان و آزادگان عالم نسبت به برنامهها و سیاستها و اهداف خصمانه صهیونیسم بین الملل، باشد.
نتیجه گیری
باتوجه به مطالب مذکور در فصول گذشته و مقایسه ی اندیشههای صهیونیسم با یهود در قرآن، می-توان نتایجی را استنباط نمود و بر اساس بررسیهایی که در اندیشه و باورهای صهیونیسم شکل گرفت و با در نظر گرفتن ماهیت و محتوای این پدیده و بدون توجه به شکل گیری آن در زمان معاصر، میتوان شباهتهای بسیاری را با قوم یهود در قرآن به دست آورد.
اندیشههای عقیدتی صهیونیسم که در فصل دوّم بررسی شد، به طور بسیار قابل توجّهی با یهود قابل انطباق میباشد ، به عنوان مثال؛ زعمای صهیون معتقد به قوم برگزیده خداوند هستند و با استناد به گفته پیامبران معتقدند که پیامبران به ما گفته اند که خداوند ما را برگزیده است تا برسراسر دنیا حکومت کنیم و انسانهای غیر یهود را حیواناتی دانسته که خداوند جهت خدمتگذاری به یهود آفریده است و قائلند خداوند به آنها طبیعت فوق بشری عطا کرده است.
با این که یکی از اندیشههای آنان در این حوزه مبارزه با دین و تقدّس است و در پروتکل هایشان آمده است که آنها موظفند مذهب را به کلی ریشه کن کنند و اصل اعتقاد به وجود خدا را از اذهان گوییم بیرون آورند و به جای آن ارقام محاسباتی و نیازهای مادی را بگذارند، اینان با بهره برداری از عقیده یهودیت و براساس متون دینی آنها، با تظاهر به دین برتر و ملت برگزیده خدا، جهت مشروعیت بخشیدن به اهداف خود، به افکار و اعمالشان رنگ دین میزنند. یهود به شهادت قرآن معتقد به همین امر میباشد. ادعای موهوم آنان مبتنی بر موجود برتر و سیادت و شرافت یهود نسبت به سایر انسان ها، توسط قرآن بیان شده است.
مفسرین معتقدند که یهودیان ادعای فرزندی حقیقی برای خدا ندارند و به طور جدی خود را فرزند خدای تعالی نمی دانند، بلکه منظورشان این است که با نوعی مجازگویی شرافتی برای خود بتراشند.
البته صهیونیسم بیش از یهودیان پیش رفته و در این زمینه افراط نموده اند، رژیم اشغالگر اسرائیل با اعتقاد به «ملت برگزیده» برای سایر ملّتها و ادیان ارزشی قائل نیست و بالاتر از آن، قتل و کشتار ملّت-های دیگر از جمله مسلمانان، از نظر آنان کاملاً توجیه شده است و دارای مبنای دینی و اعتقادی است و توانسته اند طبق نقشهها و به ویژه پروتکلهای خود، با شستشوی مغزی مردم جهان، تهاجمات، توسعه طلبیها و سلطه گری هایشان را مقدّس وانمود کنند.
در مقایسه اندیشههای فرهنگی اجتماعی صهیونیسم با یهود در قرآن، مهمترین تفکر و ویژگی که به صورت آشکار در صهیونیسم و قوم یهود قابل مشاهده است، تفکر نژاد پرستی و باور به نظام طبقاتی می-باشد.
خوی نژادپرستی، جزو یکی از اساسی ترین و برجسته ترین تفکرات صهیونیسم و از صفات منحصربه فرد آنها محسوب میشود. میتوان گفت مبنای فکری و برجسته ترین اندیشه صهیونیسم ، اندیشه نژادپرستی است که انسان را "ماده" میداند که میتواند به خدمت گرفته شود و ممکن است سودآور یا بی فایده باشد. رفتار وعملکرد صهیونیسم نیز خود در دنیا ثابت کرده است که برگرفته از نوعی تفکرنژادپرستی و تبعیض نژادی است. میتوان گفت ریشههای اصلی این اندیشه برمی گردد به اعتقاد اساسی یهود که یهودیان ملت برگزیده خداوند هستند و اوست که این قوم را بر دیگر ملتها برتری بخشیده است. بنا بر شهادت قرآن، یهودیها بر اثرغرور و خود بزرگ بینی و روحیه نژادپرستی و حس برتری جویی میپنداشتند از تقربی خاص برخوردارند و از عذاب الهی در امان هستند.
یکی دیگر از اندیشههای صهیونیسم که با سیمای یهود در قرآن در این نوشتار، مقایسه شد، مبانی و تفکرات سیاسی- نظامی صهیون میباشد، که با بررسیهای به عمل آمده، بسیاری از آنها همچون اندیشه جواز استفاده از ابزار خشونت و ترور، تفرقه و جنگ افروزی و به ویژه ابزارجاسوسی، با یهود در قرآن، مشابهتهای بسیاری دارد. یکی از اصول تفکر نظامی رژیم صهیونیستی ایجاد جنگ و تفرقه بین دولت-های مخالف خود، جهت استحکام حاکمیت نظامی خود میباشد. در پروتکلهای متعلق به دانشوران صهیون اینگونه میگویند که باید همیشه این آمادگی را داشته باشند که در صورت بروز هر گونه مخالفتی با آنها، از طریق ایجاد جنگ بین آن دولت مخالف و همسایه هایش، با آنها مقابله کنند و چنانچه همه ی آنها در برابرشان یکپارچه شوند چاره ای نخواهد بود جز این که آتش یک جنگ خانمان سوز جهانی را شعله ور کنند. آنان مسابقه عظیم تسلیحاتی و افزایش نیروهای دفاعی در جهان را یک امر ضروری میدانند زیرا بر این باورند که هر کشوری خوب میداند آنها هستند که کارها را میچرخانند و عوامل برافروختن آتش جنگ و یا خاموش کردن آن در دستهای آنهاست.
صهیونیستها در راه رسیدن به حاکمیت تا جایی پیش رفته اند که همه جمعیت غیرصهیونیست جهان را مانند ابزاری در خدمت حکومت جهانی صهیونیسم میدانند، آنها میگویند برنامههای آنهاست که حکم میکند یک سوم مردم جاسوسی دو سوم دیگر را بکنند و این جاسوسی برخاسته از احساس وظیفه و براساس خدمت داوطلبانه در راه حکومت میباشد.
با کنار هم گذاشتن تفکرات صهیونیسم معاصر به عنوان بزرگترین دشمن اسلام و خصلتهای رفتاری یهود در قرآن، منشأ اصلی اندیشههای صهیونیسم، به عنوان نحله ایی از این قوم، واضح تر می-گردد. یهودیها دشمنی و کینه توزی خود را نسبت به مؤمنین به صورتهای مختلف،گاهی باحمله نظامی،گاهی باجاسوسی علیه مسلمین و کمک و اطلاع رسانی به مشرکین و دشمنان بیرونی،گاهی باقصد ترور پیامبراسلام، عملی میکردند و قرآن کریم آنان را دشمن ترین مردم نسبت به مومنان معرفی می-کند.
وجوه اشتراک مبانی فکری صهیونیسم درحوزه اقتصادی با سیمای یهود در قرآن، مسئله جواز رباخواری و خوردن اموال مردم بدون استحقاق میباشد. همانطور که امروزه شاهد چپاولگری و نادیده گرفتن حقوق مالی ملتهای غیریهود توسط رژیم صهیونیستی با اندیشه جواز رباخواری هستیم، قوم یهود نیز در قرآن به خوردن مال مردم بدون استحقاق و گرفتن ربا نهی شده اند.
بر اساس مطالب فوق میتوان نتیجه گرفت یهودیانی که امروزه خود را قوم برگزیده خدا میدانند و دیگران را مانند حیوانات در خدمت یهود تصور مینمایند و به نژاد پرستی و نظام طبقاتی باور دارند و معتقد به جواز استفاده از ابزار خشونت و ترور، تفرقه و جنگ افروزی و جاسوسی جهت استحکام حاکمیت نظامی خود هستند و در حوزه اقتصادی، رباخواری و خوردن اموال مردم را جائز میدانند، همان افرادی هستند که در خطابهای قرآن کریم مورد سرزنش قرار گرفته اند.
با توجه به آموزههای قرآن در رابطه با یهود، میتوان بسیاری از راهکارهایی را که قرآن برای مقابله با افکار غلط یهود به جامعه ارائه داده است را جهت مقابله با رژیم جعلی صهیونیسم به کار گرفت.
راهکارهای قرآنی که مسلمین در برخورد و ارتباط با قوم یهود و صهیونیسم باید به کار گیرند:
_ آگاه سازی ملت و دولتهای مسلمان از اهداف و مقاصد شوم صهیونیسم جهانی و ایجاد آمادگی جهت مقابله با هر نوع تفرقه افکنی و جنگ افروزی و جاسوسی آنان علیه اسلام و مسلمین.
_ شناخت بیشتر برنامهها و استراتژیهای نظامی ـ سیاسی صهیونیسم که با هدف سیطره و نفوذ بین مسلمین طراحی شده است.
_ آشنایی با مبانی و اندیشههای اقتصادی یهود و صهیونیسم که به انگیزه تخریب بنیانهای اقتصادی کشورهای مسلمان شکل گرفته است و عدم تکیه به سیاستهای اقتصادی آنها و اعتماد مسلمانان به تواناییهای خود.
_ مراقب بودن مسلمین نسبت به حرکات و برنامه ریزیهای صهیونیسم که برای به فساد کشیدن و ترویج فحشاء میان جوانان طراحی شده است.
_ شناخت هرچه بیشتر افکار و اهداف و راهبردهای یهود و صهیونیسم به عنوان بزرگترین و خطرناک ترین و دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان بنا بر نصّ قرآن کریم.
نظرات