بانو مجتهده گل گیری در دیدار جمعی از بانوان طلبه خمین:

عفت و حجاب از هم انفکاک‌ناپذیرند/حجاب یکی از معیارهای عفاف است

بانو مجتهده گل گیری 2

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به حکم امضایی و تصحیحی اسلام درباره حجاب، گفت: حجاب یکی از معیارهای عفاف است و عفت و حجاب از هم انفکاک‌ناپذیرند.

به گزارش روابط عمومی، بانو مجتهده معصومه گل گیری در دیدار جمعی از بانوان طلبه مدرسه علمیه هاجر خمین که در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه کرامت و تبریک ولادت باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، به دوران امامت این امام رئوف و مناظرات حضرت با علما و اندیشمندان ادیان و مذاهب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام در تمام مناظراتی که با علمای ادیان، مذاهب و فرقه‌های مختلف داشتند، پیروز می‌شدند و لقب «عالم آل محمد» گرفتند، زیرا مظاهر علم حضرت به خاطر مناظراتی که انجام دادند، آشکار شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با اشاره به مقام علمی امام رضا علیه‌السلام، تصریح کرد: حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام به لحاظ کلامی و علمی به شبهات و سؤالات پاسخ می‌دادند و با دلایل متقن به رفع شبهات می‌پرداختند.

روایات شگفت‌انگیز اسلام درباره اهمیت علم‌آموزی و مقام عالم

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به اینکه طلاب طالب علم دین هستند، افزود: امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند: «العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه؛ دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن غلبه پیدا می‌کند و هر كه آن را از دست بدهد بر او غلبه پیدا کنند».

وی با بیان اینکه علم موجب قدرتمندی عالم می‌شود و در همه عرصه‌ها می‌توان علم خود را به جهان عرضه کرد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بر نهضت نرم افزاری تأکید دارند که همان نهضت علمی است.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه ما باید در همه عرصه‌ها عالم باشیم، توصیه کرد: شما طلبه‌ها باید در هر رشته ای که هستید، خوب درس بخوانید تا اثربخش باشید؛ اگر درباره اشکالاتی که به دین وارد می‌کنند، پاسخ مناسب دهید، دهان دشمن بسته می‌شود و او را به زانو در می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب‌های روایی ما راجع به اهمیت علم و مقام طالب علم، روایات شگفت انگیز زیادی وجود دارد که قابل توجه است.

علما و علم نقش تمدن سازی دارند/نقش علم دین در تحقق تمدن نوین اسلامی

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: علما و علم نقش تمدن سازی دارند و نقش علمای دین در این امر بسیار مهم است، زیرا راه را به دیگران نشان می‌دهند.

وی توضیح داد: هر علمی یک بعدی را نشان می‌دهد، اما علم دین، همه را جهت می‌دهد و مسیر همه را مشخص می‌کند، بنابراین علم دین می‌تواند تمدن نوین اسلامی ایجاد کند.

حجاب حکم امضایی و تصحیحی در اسلام است

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران در ادامه به موضوع حجاب اشاره کرد و گفت: یکی از پرسش‌ها در این زمینه این است که آیا حجاب اختراع اسلام است؟ آیا حجاب تأسیسی و یا امضایی است؟؛ با توجه به مستندات تاریخی و قرآنی، حجاب حکم تأسیسی اسلام نیست، بلکه امضایی و تصحیحی است، یعنی حجاب از ابتدا بوده اما اسلام آن را تصحیح کرده است.

بانو مجتهده گل گیری افزود: خداوند متعال در آیه 31 سوره نور می‌فرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ ...؛ و به آنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند ، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان ...»؛ این آیه نشان می‌دهد که حجاب از قبل اسلام بوده، اما همه به درستی رعایت نمی‌کردند.

وی همچنین به آیه حجاب در سوره احزاب اشاره کرد که آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ یُدْنِينَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است».

حجاب یکی از معیارهای عفاف است و عفت و حجاب از هم انفکاک‌ناپذیرند

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: می‌گویند عفاف مهم است، حجاب مهم نیست، اما با توجه به آیات قرآنی، هم عفاف و هم حجاب مهم است. عفاف معیارهای متعددی دارد که در قرآن کریم به ویژه در سوره نور و برخی در سوره احزاب آمده است.

وی تأکید کرد: حجاب یکی از معیارهای عفاف است و اگر ما حجاب نداشته باشیم، معیارهای دیگر عفاف رعایت نمی‌شود. بنابراین عفت و حجاب از هم انفکاک ناپذیر هستند.

بانو مجتهده گل گیری در ادامه، به سؤالات بانوان طلبه درباره حجاب، اشتغال و تحصیل زنان در کنار وظیفه همسری و مادری و غیره پاسخ گفت.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱