مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) عنوان کرد:

روایت یکی از ابزارهای گفتمان سازی است /لزوم شبکه سازی در بیان روایت‌ها

اسماعیلی

خانم اسماعیلی با بیان اینکه روایت یکی از ابزارهای گفتمان سازی است، بر لزوم شبکه سازی در بیان روایت‌ها تأکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم مریم اسماعیلی در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «الگوسازی سبك زندگی بانوی مسلمان که با حضور بانوان طلبه در سالن اجتماعات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با اشاره به موضوع «چالش هویت دختران»، عنوان کرد: اگر قرار است هویت دختران و بانوان مسلمان را روایت کنید، نباید اجازه دهید روایت دشمن غلبه پیدا کند.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه روایت راهبردی برای مبارزه از درون کشور به بیرون کشور است، به اهمیت روایت درست و روایت نخست پرداخت و گفت: در جنگ شناختی این روایت درست بسیار مهم است و روایت شیوه ای در جنگ شناختی است.

 وی با بیان اینکه روایت در اربعین حسینی به عنوان مسیر در جهت تمدن سازی اسلامی، نقش اصلی دارد، تصریح کرد: همواره جبهه حق و باطل بوده است و ما چون در جبهه حق و توحید هستیم، قلب‌های ما به هم نزدیک است و ما باید تلاش کنیم که شبکه سازی زودتر اتفاق بیفتد.

روایت یکی از ابزارهای گفتمان سازی است

اسماعیلی خاطرنشان کرد: روایتی که قرار است انجام دهید، داستان و فن بیان نیست، بلکه یکی از ابزارهای گفتمان سازی است و اگر قرار است گفتمان انقلاب اسلامی توسط شما گسترش پیدا کند، باید به ابزاری به نام روایت مجهز شوید.

وی با بیان اینکه روایت می‌تواند محصول رسانه ای هنری مانند فیلم، پوستر، عکس و غیره باشد، توضیح داد: روایت یک فناوری اجتماعی است که به باور اجتماعی و یا ذهنیت اجتماعی تبدیل شود، روایت تصویر ذهنی مشترک بین اکثر افراد یک جامعه است.

مدیر کانون خانواده شاهد و ایثارگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین تأکید می‌کنند تا گره‌های ذهنی افراد جامعه را باز کنیم، تأکید کرد: اگر صحنه شناسایی شود، به درستی می‌توانیم علمیات روایتگری را داشته باشیم.

اسماعیلی بیان داشت: تک محصول رسانه ای نمی تواند باور اجتماعی ایجاد کند، بلکه ایده‌هایی باید روایت شود که به باور جامعه تبدیل شود و همه افراد آن را به زبان آورند.

وی اضافه کرد: ایده روایت ساز ایده ای است که مدرم هم کنشگر باشند و هم استفاده کنند و مردم روی ایده روایت تولید کنند.

لزوم شبکه سازی در بیان روایت ها

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به لزوم شبکه سازی در بیان روایت‌ها، گفت: شبکه نباید انفعالی باشد، شبکه ای که فعال و منسجم باشد، همه افراد شبکه باید رشد کنند، شبکه ای که عملیات پی در پی تعریف کند، شبکه ای که روایتش در زمان طلایی، غلبه اجتماعی پیدا کند.

اسماعیلی تصریح کرد: موضوع روایت می‌تواند الگوساز باشد، یعنی الگوهای مثبت ایجاد کند و یا الگوسوز باشد و الگوهای منفی را از بین ببرد.

وی به مراحل خلق روایت تا نشر روایت اشاره کرد و گفت: اولین مرحله تعیین کلان روایت است، انتخاب موضوع، برگزاری روایت مناسب، ایده پردازی، خلق روایت سوژه ناظر به کلان روایت، انتشار و تأثیرگذاری در شبکه از دیگر مراحل تا نشر روایت است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به جهاد تبیین و جنگ روایت ها، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین با تبیین متفاوت است، در جهاد تبیین عناصری چون عنصر زمان(ورود به هنگام) مبارزه، جمعی بودن و جهاد شامل مبارزه به علاوه فکر و جهد مهم است.

امروز جنگ جهانی روایت‌ها وجود دارد

اسماعیلی با بیان اینکه امروز ما در پیچ تاریخ هستیم و جنگ جهانی روایت‌ها وجود دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور توصیه کردند: «نگاه فاجعه‌آمیز فرهنگ غربی در مسئله زن را افشا کنید؛ از ارتباطات فضای مجازی در تبیین مسئله زن و جنسیت استفاده کنید».

وی، نمونه‌هایی چون روایت ممنوعیت پیشرفت و تحصیل زن در ایران، پروژه مهسا امینی و نشان دادن جمهوری اسلامی به عنوان دیکتاتور را از جمله نمونه‌هایی درباره محاصره تبلیغاتی دشمن معرفی و تصریح کرد: ادبیات روایت باید تغییر کند و میدان محاصره تبلیغاتی دشمن باید شکسته شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

راهکارهای تقویت جبهه خودی

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه حرکت دشمن در اثبات خود شامل تبلیغ، انکار و تئوری سازی است، عنوان کرد: دشمن علیه جمهوری اسلامی و ایران، حرکت‌های تخریبی انجام می‌دهد و به دنبال گرایش جوانان به غرب، اختلال در دستگاه محاسباتی مردم و کارگزاران، ایجاد یأس و حس بن بست در کشور، بی حسی و بی تفاوتی نسبت به امور مالی که منجر به جداسازی مردم از نظام اسلامی و در نهایت تجزیه ایران است.

اسماعیلی با اشاره به تقویت جبهه خودی، تأکید کرد: مهم ترین مسئله، تبیین انقلاب اسلامی است، افشای نقشه دشمن، تبین منطق مقاومت به منظور تقویت روحیه مقاومت در سطح ملی، تبیین جهت باورمندسازی مردم نسبت به اصل وجود دشمن، تبیین و ترویج الگوهای معرفتی و معنوی اسلام ناب و تبیین واقعیت‌های کشور با تأکید بر ظرفیت‌ها از دیگر ره‌های تقویت جبهه خودی است.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سخنانی توصیه کردند که ایمان را به عمل صالح تبدیل کنید، اگر ایمان مردم به عمل صالح تبدیل می‌شد، اغتشاشات به این شکل صورت نمی گرفت.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به عنوان بزرگترین راویان خانم در تاریخ اسلام یاد کرد و گفت: تلاش کنیم همیشه روایت درست و نخست را داشته باشیم.

عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت

اسماعیلی در ادامه به هویت و چیستی آن اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «زن ایرانی در ایران اسلامی، باید کوششش این باشد که هویّت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند. این امروز وظیفه‌یی است بر دوش زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران دانش‌آموز و دانشجو».

وی، عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت را عوامل شناختی، رفتار والدین، لقمه حلال، رفتار معلم، عوامل اجتماعی و فرهنگی، تربیت تولد و فاصله سنی فرزندان در خانواده، رفتار نوجوان و غیره دانست و افزود: رسانه‌های نوین از یک سو باعث یکپارچگی هویت‌ها می‌شود و از سوی دیگر هویت جدایی خلق می‌کند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به هویت فردی، تمدنی، دینی، جنسیتی، اجتماعی و خانوادگی، به تبیین مواردی چون حکمرانی عقل و دین، تأثیر اسلام و انقلاب اسلامی بر حجاب در غرب و گروه بندی انسان در وادی نور و نار پرداخت.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱