با حضور 600 نفر از فعالان قرآنی جامعه‌الزهرا(س)؛

محفل نورانی انس با قرآن کریم در جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد

استاد فروغی 4

محفل نورانی انس با قرآن کریم با حضور سرکار خانم برقعی، معاونان، مدیران، اساتید و  600 نفر از طلاب فعال قرآنی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و تجلیل از طلاب برگزیده جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در جشنواره بین المللی قرآنی حدیثی جامعه‌المصطفی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، محفل نورانی انس با قرآن کریم با حضور جمعی از معاونان، مدیران، اساتید و 600 نفر از فعالان قرآنی ایرانی و بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سوی اداره قرآن و حدیث در سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این محفل نورانی، استاد مهدی فروغی قاری بین المللی و حافظ کل قرآن کریم به عنوان مهمان ویژه حضور داشت و آیاتی از کلام الله مجید را قرائت کرد و پس از آن به ارائه  نکاتی راجع به لحن و تلاوت قرآن کریم پرداخت و اظهار داشت: ما به عنوان طلبه باید مبلغ دین باشیم تا معارف اسلامی را به دیگران بیاموزیم.

لزوم استفاده از ابزارهای تبلیغی برای نشر معارف اسلامی

قاری بین المللی و حافظ کل قرآن کریم با اشاره به لزوم استفاده از ابزارهای تبلیغی برای نشر معارف اسلامی، گفت: هنر سخنوری و فن بیان برای تبلیغ دین مهم است، همچنین با شیوه های مختلف هنری مثل خطاطی و نقاشی می توان جوانان را به معارف و ارزش های اسلامی جذب کرد.

وی خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن کریم یکی از ابزارهای تبلیغی برای جذب جوانان است و گاهی اثر تلاوت قرآن کریم بیشتر از منبر و سخنرانی است. تلاوت قرآن مجید اگر با صوت خوش صورت بگیرد، باعث جذب مخاطبان می شود.

فروغی به فوت و فن های پرورش صدا اشاره کرد و افزود: فوت و فن هایی برای صوت و لحن وجود دارد که اساتید می توانند علاقه مندان به قرائت قرآن کریم را راهنمایی کنند.

در این محفل، استاد فروغی با بیان اینکه اسماء الحسنی به ضعف روزه داران کمک می کند، به همراه دو نفر از قاریان نوجوان قمی به صورت گروهی اسماءالحسنی را قرائت کردند.

قرآن مذکر و یادآوری کننده نیست، بلکه ذکر و حدّ اعلای تذکر است

سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور در این برنامه، ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات در ماه ضیافت الهی، عنوان کرد: اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم، آیات فراوانی درباره خود قرآن کریم می یابیم که قرآن را ذکر معرفی می کند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: ذکر مصدر است، قرآن مذکر و یادآوری کننده نیست، بلکه ذکر است. قرآن خود را ذکر می داند، یعنی حدّ اعلای تذکر است و اگر می خواهیم یاد خدا و معاد کنیم، بهترین ذکر قرآن و بهترین چیزی که ما را به خداوند متعال متصل می کند، قرآن کریم است.

برقعی با بیان اینکه قرآن کریم ما را یاد خداوند متعال، معاد و توحید می اندازد، به حدیثی از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد و اظهار داشت: شخصی خدمت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام سوال می کند آیا به شما وحی می شود، حضرت می فرمایند نه، به خدا قسم که به ما وحی نمی شود، اما خداوند به بعضی بنده های خود عنایت دارد و فهم در قرآن را به آنها اعطا می کند؛ این حدیث به فرموده علامه طباطبایی(ره) از غرر احادیث است و به این معنا است که هر چه علی علیه‌السلام دارد، از قرآن کریم دارد.

وی تصریح کرد: تمام کلمات حکمت آمیز امام علی علیه‌السلام از قرآن کریم گرفته شده و اگر ما با قرآن کریم آشنا و مأنوس شویم و خداوند متعال، فهم قرآن را به ما عنایت کند، بهترین علوم و حکمت در اختیار ما قرار می گیرد.

بهترین استعدادها باید در حوزه تفسیر و علوم قرآنی فعالیت کنند

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه طلاب باید با قرآن کریم مأنوس باشند، گفت: طلاب فعال قرآنی باید دیگران را به سمت قرآن کریم سوق دهند و شیوه تدبر در قرآن کریم را به مخاطبان خود بیاموزند.

برقعی با تأکید بر اینکه بهترین استعدادها باید در حوزه تفسیر و علوم قرآنی فعالیت کنند، به خطبه 110 نهج البلاغه اشاره کرد که حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در این خطبه می فرمایند: «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ، وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ، وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ؛ و قرآن را بياموزيد، كه بهترين سخن است و آن را نيك بفهميد، كه بهار دلهاست و به پرتو آن شفا جوييد، كه شفاى سينه‌هاست و نيكو تلاوتش كنيد كه نافع‌ترين گفتارهاست».

وی به آثار قرائت و تدبر در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: اگر می خواهیم صفات رذیله اخلاقی همانند کبر، حسد، عجب، خودپسندی، کم کاری، سستی و غیره از قلب ما پاک شود، باید با قرآن کریم آشتی کنیم.

قرائت قرآن کریم در قیامت بر رتبه ما می افزاید

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار امیدواری کرد که در این شب های پایانی ماه مبارک رمضان، قرآن کریم با وجود ما قرین شود و ما بتوانیم با قرآن کریم ارتباط وجودی پیدا کنیم.

برقعی با بیان اینکه در قیامت، قرائت قرآن بر رتبه ما می افزاید، گفت: از خداوند متعال بخواهیم که همه ما را با قرآن کریم مأنوس بفرماید، عامل به قرآن کریم باشیم، با قرآن کریم زندگی کنیم، نفس بکشیم و بمیریم و در نهایت با قرآن کریم محشور شویم.

تجلیل از برگزیدگان جامعه‌الزهرا(س) در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی حدیثی جامعه‌المصطفی

در این مراسم، 12 نفر از طلاب غیرایرانی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها که در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی حدیثی جامعه‌المصطفی و در رشته‌های شفاهی حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و ترتیل و نیز مسابقات کتبی تفسیر، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه حائز رتبه برگزیده و شایسته تقدیر شدند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

قرائت قرآن کریم توسط قاریان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و اجرای تواشیح توسط دانش آموزان دبیرستان معارف اسلامی از دیگر برنامه های این محفل قرآنی بود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱