حضور اساتید و پژوهشگران موفق حوزه‌های علمیه خواهران در میان طلاب جدیدالورود

راه روشن 112

چند نفر از اساتید و پژوهشگران موفق حوزه‌های علمیه خواهران با حضور در دوره کوتاه مدت «راه روشن» ویژه طلاب جدیدالورود جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به بیان انگیزه و روایت تجربه‌های خود در مسیر طلبگی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی، دومین روز دوره کوتاه مدت آموزشی مهارتی طلاب جدیدالورود جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها که با عنوان «راه روشن» از سوی مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی در سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در حال برگزاری است، با روایت تجربه جمعی از اساتید و پژوهشگران موفق حوزه‌های علمیه خواهران آغاز شد.

در این نشست که بیش از 130 طلبه جدیدالورود سطح دو مدارس علمیه مؤمنات و فائزات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها حضور داشتند، خانم صدیقه صدیق تقی زاده استاد حوزه و دانشگاه، خانم رقیه یوسفی سوته مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، خانم زهرا فرزانگان استاد و پژوهشگر حوزه، خانم قوجایی استاد و پژوهشگر حوزه، خانم قاسمی زادیان نویسنده و رئیس اداره آموزش‌های مهارتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به روایت تجربه‌های خود از دوران طلبگی پرداختند.

برنامه ریزی یکی از مراحل اصلی و رمز موفقیت در مدیریت است/ نسبت به ندانسته‌های خود حساس باشید

خانم صدیق تقی زاده در این نشست، با بیان اینکه من حوزه را انتخاب نکردم، بلکه حوزه مرا انتخاب کرد، خاطرنشان کرد: در مسیر زندگی گاهی خداوند متعال، راه‌هایی را پیش روی ما می‌گذارد که با توجه و یا بدون توجه، وارد آن مسیر‌ها می‌شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه به بخشی از خاطرات و انگیزه ورود به حوزه و تحصیل علوم دینی اشاره کرد و در ادامه گفت: از اینکه در این مسیر قرار گرفتم خوشحالم و اگر آن زمان انتخابم نبود، چون نسبت به آن آگاهی نداشتم.

صدیق تقی زاده که از سال 1375 در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مشغول به تدریس شده است و مدیریت در نهادهای مختلف را در کارنامه خود دارد، با بیان اینکه مدیریت در واقع بسیج نیروها و امکانات برای رسیدن به اهداف سازمانی است، افزود: سوال می‌شود چگونه می‌توانیم کارهای خود را مدیریت کنیم و به اهداف خود برسیم؟؛ قطعا برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و ارزیابی از جمله مراحل اصلی مدیریت هستند.

وی ادامه داد: به عنوان طلبه موفق برای اینکه خوب درس بخوانیم، یکی از ساده ترین راه‌ها این است که یک جدول کارنما داشته باشید که فعالیت‌ها و برنامه‌ها را یادداشت کنید و مقدمات و مراحل را بنویسید که هرکدام چقدر زمان می‌برد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برای اینکه خوب درس بخوانیم دو مورد مشکل‌ساز است، اینکه ذهن ما درگیر مسائل بسیاری است و ما نمی توانیم یک جا تمرکز کنیم، همچنین علم حاصل نمی شود مگر با چند چیز که اولین آن سوال کردن است؛ بنابراین درباره مجهولات زندگی خود کنجکاو باشید و سعی کنید جواب سوالات خود را بگیرید.

صدیق تقی زاده بیان داشت: نسبت به ندانسته‌های خود حساس باشید و سعی کنید ذهن پرسشگری داشته باشید تا بتوانید در برنامه‌های خود موفق باشید.

در ادامه این برنامه، خانم رقیه یوسفی سوته استاد فلسفه و کلام که در زمینه تدریس، پژوهش و تبلیغ فعالیت دارد، سخنان خود را با سلام بر حضرت أباعبدالحسین علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت آغاز کرد و به طلاب جدیدالورود در مسیر طلبگی توصیه‌هایی داشت و عنوان کرد: یکی از توصیه‌های کوتاه من این است که شب زود بخوابید و صبح زود بیدار شوید.

اهمیت تشخیص اولویت‌ها در زندگی

خانم زهرا فرزانگان دانشجوی دکترای کلام اسلامی و فعال در زمینه تبلیغ بین الملل، عنوان کرد: هدف من از تحصیل در حوزه این بود که دین را از منبع اصلی بشناسم.

این مبلغ بین الملل با اشاره به اهمیت تشخیص اولویت‌ها در زندگی، تصریح کرد: برخی متدینین در تشخیص اولویت دچار ابهام می‌شوند، حال آنکه اگر فردی با سیستم و نظام دین آشنا باشد، بهتر می‌تواند اولویت‌ها را تشخیص دهد.

فرزانگان توصیه کرد: اولویت اول را در هر مسیری تعیین کنید و زمان مفید را برای این کار در نظر بگیرید؛ در طول روز چند ساعت اضافه دارید که زمان مرده است که این را برای اولویت دوم خود قرار دهید.

وی خاطرنشان کرد: برخی نمی توانند دو نقش را با هم شروع کنند؛ اگر می‌خواهید دو نقش داشته باشید، ابتدا صبر کنید یک نقش را تا حدی پیش ببرید و بعد که در آن نقش پا گرفتید نقش دوم را هم ادامه دهید.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان بر اهمیت روش مطالعه در تحصیل و توجه طلاب به این مسئله تأکید کرد.

دوران طلبگی، دوران طلایی زندگی شما است

سرکار خانم مریم قوجایی استاد و پژوهشگر حوزه هم به دوران طلبگی خود اشاره کرد و اظهار داشت: دوران طلبگی تجربه شیرینی بود که خاطرات خوبی را برای ما به جای گذاشته است.

استاد و پژوهشگر حوزه که در حوزه تفسیر و علوم قرآن و زن و خانواده فعالیت دارد، با اشاره به ظرفیت‌های دوران طلبگی توصیه کرد: دوران طلبگی، دوران طلایی زندگی شما است و سعی کنید از این دوران نهایت استفاده را ببرید.

قوجایی با اشاره به خاطراتی، به انگیزه خود برای ورود به جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و گفت: آیات قرآن کریم و روایات اسلامی به عنوان یکی از منابع علمی می‌تواند راهگشای مسائل ما باشند و یکی از انگیزه‌های من برای ورود به حوزه این بود که با کسب معارف اسلامی ابتدا خود را بسازم و بعد به مردم منتقل کنم.

وی توصیه کرد: در تحصیل به این مسئله توجه کنید که دروسی که می‌خوانید چه ارتباطی با هم دارند و چه تقدم و تأخری با هم دارند؛ زمانی طلبه موفق محسوب می‌شوید که ارتباط منظومه ای بین دروس را درک کنید.

معارف دینی را با شیوه‌های جدید به نسل امروز منتقل کنید

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه گرایش و خواسته خود را نسبت به دروس پیدا کنید، اظهار داشت: در دانشگاه علوم مختلف به صورت جداگانه خوانده می‌شود، اما در حوزه علمیه، طلاب علوم مختلفی را فرا می‌گیرند، ببینید به کدام درس بیشتر علاقه دارید تا برای ادامه تحصیل هدفگذاری و برنامه ریزی مناسب داشته باشید.

قوجایی عنوان کرد: نسبت به همه مسائل پیش رو با رویکرد دینی نگاه کنید، اگر با رویکرد دینی نگاه کنید جواب‌های بهتری می‌توانید داشته باشید.

وی بیان داشت: شما از زمان ورود به حوزه به عنوان مبلغ دین هستید، شما در حوزه تکنولوژی توانمند هستید و می‌توانید معارف دینی را با زبان نسل امروز و شیوه‌های جدید در فضای مجازی به مخاطبان منتقل کنید.

استاد و پژوهشگر حوزه در پایان توصیه کرد: سعی کنید درس‌های حوزه در زندگی شما ساری و جاری باشد.

به دنبال فرصت‌های طلایی خدمت باشید

خانم نیره سادات قاسمی زادیان دانش آموخته و رئیس اداره آموزش‌های مهارتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این برنامه، تصریح کرد: شما این مسیر را انتخاب نکردید، بلکه شما انتخاب شدید.

رئیس اداره آموزش‌های مهارتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دوران طلبگی، دنیایی پر از نور است، عنوان کرد: فضای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یک فضای پاک است، در و دیوار اینجا پر از حرف‌های خوب است و برنامه‌های دینی، گفتگوهای دوستانه و مراسم مختلف مناسبتی و دینی در این فضا صورت می‌گیرد.

قاسمی زادیان با تصریح بر اینکه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یک مکان بی نظیر است، گفت: یکی از برکات زندگی من در دوران طلبگی، نوشتن بود، دنیای تدریس، دنیای نوشتن و طلبگی تجربیات خوبی را برای من رقم زد که از برکات حضور در حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه باب علم به شکل عجیبی در حال وسعت است، اظهار داشت: شما هر یک شاهکار خداوند بر روی زمین هستید، اینکه شبیه دیگران باشید بزرگترین اشتباه دنیا است؛ سعی کنید بهترین نسخه خود باشید.

رئیس اداره آموزش‌های مهارتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه به دنبال فرصت‌های طلایی خدمت باشید، تصریح کرد: زندگی نامه علما و بزرگان اسلام را مطالعه کنید و از آنها الگو بگیرید.

قاسمی زادیان همچنین به معرفی مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی اشاره کرد و گفت: این مرکز فضایی را ایجاد کرده که می‌توانید به استعدادهای خود پی ببرید و به تقویت آنها بپردازید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱