برگزاری نشست «ولایت و ابعاد اجتماعی آن» ویژه دانش‌آموختگان جامعه‌الزهرا(س) در پاکستان

شمالی

نشست «ولایت و ابعاد اجتماعی آن» با سخنرانی ویدئویی حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی ویژه دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاکستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نشست «ولایت و ابعاد اجتماعی آن» یه همت اداره دانش آموختگان جامعه الزهرا علیهاالسلام در نخستین روز سومین گردهمایی منطقه ای دانش آموختگان بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاکستان برگزار شد.

دراین نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی شمالی به صورت ویدئوکنفرانس حضور یافت و به واکاوی ابعاد ولایت اجتماعی پرداخت.

مدیر مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی با بیان اینکه ولایت دارای سه رکن معرفت، محبت و اطاعت است، اظهار داشت: ولایت رابطه ای میان افراد است که اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند، تقسیم کار و سلسله مراتب دارند. ولایت یک رابطه مبتنی بر مقصد مشترک و همکاری سازمانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی افزود: در ولایت رحمانی،  هم خدا بدان تعلق دارد هم رسول خدا هم امام و هم مؤمنان؛ همه ولی هم هستند، همه تعلق به این گروه دارند و اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چینش سلسله مراتب معرفت به صورت چینش طولی یا عرضی می‌تواند باشد. خدا ولیّ مؤمنان است و مؤمنان واقعی اولیاء الله هستند؛ مؤمنان هم نسبت به هم ولایت دارند.

رئیس مؤسسه بین المللی رسالت با بیان اینکه در مورد معرفت و محبت، طرفینی بودن واضح است، گفت: درباره اطاعت نیز همین مسئله صدق می‌کند که دلیل آن روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است که خداوند می‌فرماید: «مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی؛ مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد».

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی بیان داشت: اطاعت بر اساس محبت است، خداوند آنقدر محبت دارد که اگر ما اهل تقوا باشیم، خدا هم خواسته ما را برآورده می‌کند.

وی به فرازهایی از زیارت عاشورا و دعای ندبه و برخی احادیث در این باره اشاره کرد و افزود: در دعای ندبه می‌خوانیم: «هَلْ مِنْ مُعِينٍ فَأُطِيلَ مَعَهُ الْعَوِيلَ وَ الْبُكَاءَ؛ آيا كمك كننده‌اي هست كه همراه او به مدت طولاني داد بزنم و با صداي بلند گريه كنم و اشك بريزم؟»؛ گریه کردن امری شخصی است، اما وقتی به بعد اجتماعی آن نگاه شود متفاوت است.

رئیس مؤسسه بین المللی رسالت تصریح کرد: هر فردی می‌تواند در مکان کوچکی روضه بگیرد، اما مجلسی که همه در آن مشارکت دارند و جمع برای اهل‌بیت علیهم‌السلام گریه کنند، خیلی بهتر است. پس برای گریه هم باید دنبال یاور باشیم تا با هم گریه کنیم، چرا که «یدالله مع الجماعة»؛ هر کدام از شما تک تک فعالیت کنید و به هم کار نداشته باشید فرق می‌کند تا با هم به‌صورت همدل و گروهی فعالیت کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی با بیان اینکه در جلوت و خلوت با هم ارتباط داشته باشیم، گفت: فقط دیدار در جمع مسجد و حسینیه و مکان‌های عمومی کفایت نمی‌کند، بلکه باید در خلوت خانواده هم همدیگر را ملاقات کنیم.

وی با اشاره به فرازهای «هَلْ مِنْ جَزُوعٍ فَأُسَاعِدَ جَزَعَهُ إِذَا خَلَا، هَلْ قَذِيَتْ عَيْنٌ فَسَاعَدَتْهَا عَيْنِي عَلَى الْقَذَى؛ آيا بي‌تاب و جزع كننده‌اي هست كه او را در بي‌تابي و جزعش هنگامي كه در خلوت و تنهايي قرار مي‌گيرد، ياري كنم؟ آيا خار در چشمي هست كه چشمم او را بر اين درد و ناراحتي فرو رفتن خار در چشم ياري نمايد؟» در دعای ندبه، عنوان کرد: در این فرازها یک بار درخواست یاری و دوبار پیشنهاد نصرت و همکاری هست که نشان می‌دهد آمادگی کمک بیشتر و درخواست کمتر، نشانه سلامت و ولایت است.

مدیر مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی در پایان به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که درباره صفات مؤمن فرمودند: «قليلُ المؤونةِ، كثير المَعونةِ»، تصریح کرد: کم توقع و کم هزینه بودن خیلی کمک‌کننده است و این همان ولایت پذیری است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱