رئیس امور روحانیون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد:

لزوم تقویت مباحث دفاعی برای تمدن سازی اسلامی

همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای حجت الاسلام فتاحی

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی با اشاره به لزوم تقویت مباحث دفاعی برای تمدن سازی اسلامی، گفت: ما برای تمدن سازی اسلامی نیاز به مباحث دفاعی داریم و باید از لحاظ نرم افزاری نیز پیشرفت کنیم تا با هماهنگی و هم افزایی نهادهای مختلف به این مهم دست پیدا کنیم.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فتاحی در همایش استانی «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی» که امروز پنجشنبه 20 بهمن در جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه رجب و ایام الله دهه فجر، و با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی یکی از تأثیرگذارترین وقایع در قرن حاضر بود، عنوان کرد: در آستانه بعثت رسول گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هستیم که با طلوع خورشید اسلام، بشریت به نورانیت مهمی رسید و رسول خدا موفق شدند با از بین برن طومار جاهلیت، آب زلال و گوارایی را برای جهان به ارمغان بیاورند.

اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی جدای از مبانی اسلامی نیست

رئیس امور روحانیون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه آنچه در اسلام و انقلاب اسلامی به عنوان تئوری‌ها و تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری وجود دارد، جدا از مبانی اسلامی نیست، تصریح کرد: اگر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در جای جای زندگی مردم از نظر اجتماعی، اقتصادی، روابط بین الملل و دفاعی، مواری را مطرح کردند، امروز نیز از این اندیشه‌ها که در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی وجود دارد، استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم از مردمی که به قتل و خونریزی عادت کرده بودند و در برخی موارد خوی توحش داشتند، در پناه اسلام و با شیوه ای الهی و اسلامی تربیت کردند و در این میان، احکام بسیار مهمی در مباحث دفاعی و جهاد برای مردم روشن شد.

وی تصریح کرد: اسلام نسبت به مثله کردن، شکنجه کردن اسیران، قطع کردن درختان، تخریب مزارع و برخورد با غیرنظامیان سفارش‌ها و توصیه‌هایی دارد و ما در بعثت جدید انقلاب اسلامی که جاهلیت مدرن را درنوردید، می‌توانیم از این میراث جاودان الهام بگیریم و در رأس حاکمیت ولی فقیه، رونق سنت نبوی و اهل بیت علیهم‌السلام را مورد نظر قرار دهیم.

رفتار اسلامی و سازنده رزمندگان دفاع مقدس با اسرای جنگ تحمیلی

رئیس امور روحانیون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به مثال‌هایی درباره رعایت حقوق انسان‌ها و حیوانات در دین اسلام، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در مسیر حرکت به سوی فتح مکه، حیوانی را دیدند که به فرزندان خود شیر می‌داد و به واسطه عبور لشکر سراسیمه شده بود، به همین خاطر به لشکر دستور دادند که از طریق دیگری حرکت کنند تا حیوان دچار مشکل نشود؛ همچنین در روایتی آمده در جنگ بدر ابوالعاص بن ربیع می‌گوید که من مشاهده می‌کردم که مسلمانان از نظر غذا و نان در مضیقه بودند اما سعی می‌کردند سهم خود را به اسرا بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی اضافه کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز رفتاری که رزمندگان ما با اسرا داشتند، رفتاری اسلامی و سازنده بود، به گونه ای که اسرا شیفته روش، مسلک و مرام رزمندگان بودند و کتاب‌ها در این رابطه نوشتند.

وی تأکید کرد: برای دنیای امروز که دنیای بی رحم و سرمایه داری است و منافع و قدرت افراد را مدنظر قرار می‌دهد، این جلوه‌ها به عنوان مواردی قابل توجه و تأثیرگذار خواهد بود و اندیشه‌هایی که می‌تواند در دنیا به صورت کامل نشان داده شود و رفتار، روش، منش و مسلک رزمندگان اسلام در ایران و جبهه مقاومت به عنوان نمونه‌هایی از مواردی است که دنیا تشنه این نوع افکار است.

جمهوری اسلامی در بحث سخت افزاری نظامی به وضعیت نخبگانی و ممتازی رسیده است

رئیس امور روحانیون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه یادآور شد: وقتی در جمهوری اسلامی ایران، موضوع اقتدار نظامی مطرح شد، وزارت دفاع در اوج آمادگی و در بهترین فعالیت‌های خود به تقویت سخت افزار پرداخت، به طوریکه قبل از آن، وقتی خبر آمدن ناوهای دشمن در خلیج فارس می‌آمد، گاهی در تصمیمات مسئولان وقت لحاظ می‌شد، اما امروز در وضعیتی قرار گرفتیم که دشمن جرئت نزدیک شدن به کشور را ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی در بحث سخت افزاری نظامی، افزود: جمهوری اسلامی در پهبادها، مسائل موشکی، مباحث نیروی زمینی هوشمند و در قسمت‌های تولید قدرت به وضعیت نخبگانی و ممتازی رسیده است، به طوریکه دشمن هر قدمی که برمی دارد و بخواهد تهدیدی کند، ایران در زمان کوتاهی، نقطه مقابل را به دشمن نشان می‌دهد و او را مستأصل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از اقتدار در بخش سخت افزاری نظامی، وزارت دفاع تصمیم گرفت در بخش نرم افزارای و مباحث اندیشه‌های دفاعی وارد میدان شود تا پایه‌ها و مبانی دینی آن مشخص شود، بر همین اساس، دبیرخانه همایش «اندیشه‌های دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی» تشکیل شد و تبیین الگوی دفاعی، گفتمان سازی و فرهنگ سازی اندیشه‌ها در دستور کار قرار گرفت که دکترین مباحث دفاعی اسلام و تبیین اندیشه‌های یک فقیه جامع الشرایط که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و در همه عرصه‌های جمهوری اسلامی نقش اساسی داشتند، مورد بررسی قرار گرفت.

مخالفت اسلام و جمهوری اسلامی با سلاح‌های بیولوژیکی، میکروبی و هسته ای

رئیس امور روحانیون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر ما شعار می‌دهیم که مخالف سلاح اتمی هستیم، ایران به عنوان پرچمدار این موضوع است و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این باره فتوا می‌دهند که «انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس» و این فتوا به عنوان مبانی اسلامی ما مطرح ست و به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، در مباحث نظامی اسلام چیزی تحت عنوان سلاح اتمی هرگز وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی ابراز داشت: اگر آمریکا به دلیل بمباران هسته ای، هزاران نفر را به کشتن داد و تشعشعات هسته ای، تأثیرات مخربی را در چرنویل ایجاد کرد، اما اسلام به دنبال این قضیه نیست و توجه به آیه شریفه «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ؛ چون از نزد تو بازگردد، در زمين فساد كند و كشتزارها و دامها را نابود سازد، و خدا فساد را دوست ندارد»، به عنوان تعهدی است که ما نسبت به اسلام داریم و نمی توانیم از سلاح‌های بیولوژیکی، میکروبی و اتمی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: علمای ما حتی اجازه غرق منازل کفار را نمی دادند که مبادا بی گناهی تلف شود، در حالیکه این مسئله درباره سلاح‌های میکروبی و شیمیایی و اتمی ساری و جاری است.

ارسال بیش از 5 هزار و 400 مقاله به همایش «تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی»

رئیس امور روحانیون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری همایش «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی» از سال 1391، عنوان کرد: تا کنون پنج همایش برگزار شده است که سه همایش اول درون سازمانی بود و در سال‌های 91 و 93 و 95 برگزار شد و امسال پنجمین همایش به صورت بین المللی و با مشارکت فعال حوزه‌های علمیه و دانشگاه و مراکز نظامی و علمی فعال در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی افزود: این همایش با تشکیل بیش از چهل جلسه و بیش از 20 تفاهم نامه دبیرخانه به کار خود ادامه داد و امسال همایش بین المللی در محورهای مبانی نظری، جنگ نرم، دیپلیماسی دفاعی، دفاع هوشمند، دفاع آینده نگر، مقاومت آینده، توانمندسازی معنوی و غیره در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد: بیش از 5 هزار و 400 مقاله در طول این همایش‌ها دریافت شده که 50 مقاله از سوی پژوهشگران و نویسندگان بین الملل ارسال شده است  و 350 مقاله برگزیده شدند.

لزوم تقویت مباحث دفاعی برای تمدن سازی اسلامی

رئیس امور روحانیون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به دستاوردهای این همایش در طول 10 سال گذشته، گفت: تولید و تدوین 26 عنوان کتاب مرجع، تولید فصلنامه علمی تخصصی حاکمیت دفاعی رهبر معظم انقلاب، تولید کتابخانه دیجیتال و اختصاص دو درس دفاعی در دانشگاه مالک اشتر از جمله دستاوردهای این همایش‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی بیان داشت: همایش در مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از جمله جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، جامعه المصطفی و غیره برگزار شده و ما را در این مسیر یاری کردندکه از همه مسئولان، مدیران، اساتید وپژوهشگران جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در جهت تبیین این موضوع، قدردانی می‌کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: ما برای تمدن سازی اسلامی نیاز به مباحث دفاعی داریم و باید از لحاظ نرم افزاری نیز پیشرفت کنیم تا با هماهنگی و هم افزایی نهادهای مختلف به این مهم دست پیدا کنیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱