مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه(س) تصریح کرد:

نگاه تمدن‌سازی و انسان‌سازیحضرت امام (ره) نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه

میزگرد وحدت حوزه و دانشگاه

سایری با بیان اینکه حضرت امام(ره) نگاه تمدن سازی و انسان سازی به وحدت حوزه و دانشگاه داشت، گفت: امامین انقلاب نگاه «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ» نسبت به حوزه‌های علمیه دارند؛ حوزه باید به سمت دانشگاه برود، دانشگاه را در بطن خود هضم کند و اتحاد فکری، ایمانی و اخلاقی را رقم بزند.

به گزارش روابط عمومی، خانم سلیمه سایری در میزگرد علمی «شاخصه‌ها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امامین انقلاب» که از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و با همکاری بسیج اساتید حوزه و بسیج اساتید دانشگاه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به تبیین موضوع «اهداف پس پرده جدایی حوزه از دانشگاه و راهکارهای جلوگیری از آن از نگاه امامین انقلاب» پرداخت و اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه اهدافی را دنبال می‌کند و ما در وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال هدف آرمانی هستیم.

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها بابیان اینکه در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، بحث انسان سازی و تمدن سازی وجود دارد، عنوان کرد: حضرت امام وقتی بحث وحدت حوزه و دانشگاه ر ا مطرح کردند، منظور ایشان، وحدت تاکتیکی با راهکنش مقطع زمان‌ساز نبوده است، بلکه بحثتی را طرح کردند که وحدت یک زیربنا است که باید محفوظ بماند؛ چون نگاه ایشان تمدنی و انسان سازی بود.

نگاه امامین انقلاب به وحدت حوزه و دانشگاه

سایری با بیان اینکه حضرت امام(ره) نگاه تمدن سازی و انسان سازی به وحدت حوزه و دانشگاه داشت، افزود: حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نگاه آرمانی و چشم انداز بیست ساله را مطرح می‌کنند و در نگاه ایشان، وحدت  حوزه و دانشگاه، استراتژی و هدف است. 

وی ادامه داد: از نگاه امامین انقلاب، وحدت حوزه  دانشگاه یک واقعیت تاریخی اجتماعی است، یعنی باید دو بعد شناختی در توسعه شناختی علمی را به هم افزایی و گفتمان سازی دینی برساند.

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: اگر حوزه، عالمی را تربیت کند که با مسائل روز آگاه نباشد، عملا بسترسازی برای پیشرفت آن محقق نشده است، طلبه باید با جنبش نرم افزاری آشنا باشد، جنبش نرم افزاری و بحث تولید علم را که در راستای زمان حرکت می‌کند، باید به نقطه اوج برساند تا چالش‌های اجتماعی و مسائل پیش روی جامعه را در حکومت جامعه دینی حل کند.

حوزه و دانشگاه خالی از تهذیب و اخلاق خروجی ندارد

سایری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دانشگاه باید دانشگاه اسلامی باشد و علم بدون دین معنا ندارد؛ بنا به فرمایشات امامین انقلاب، علم و دین در کنار هم می‌تواند به رشد و توسعه کمک کند و چشم انداز را محقق کند.

وی تصریح کرد: اگر علوم روز در دانشگاه‌ها بحث و تعریف می‌شود، باید ساختارهای اعتقادی و ایمانی در دانشجویان به همان اندازه رشد کند؛ تهذیب و اخلاق در کنار علم باید باشد و حوزه و دانشگاه خالی از تهذیب و اخلاق خروجی ندارد.

حوزه و دانشگاه باید به موازات هم و با حفظ استقلال، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دو نهاد حوزه و دانشگاه باید به موازات هم و با حفظ استقلال، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند، تأکید کرد: وحدت این دو نهاد در مقابل تحولات جهانی‌سازی غرب است، یعنی غرب به دنبال جدایی علم و دین است و دو نهاد حوزه و دانشگاه می‌توانند اهداف والا را محقق کنند.

سایری عنوان کرد: ما نتوانستیم چالش‌های بیرونی را حل کنیم چون فکر می‌کردیم باید هویت حوزه و دانشگاه را تغییر دهیم که اشتباه است.

نگاه امامین انقلاب به حوزه «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ» است

وی با بیان اینکه حوزه نباید گرفتار مسائل نظری محض شود، اظهار داشت: ما این چالش را داریم که گرفتار مسائل نظری محض شدیم و از مسائل روز غافل ماندیم، ما باید بحث جامعه شناسی و جامعه شناختی را وارد حوزه دین کنیم، دانشگاه باید کتبی را در حوزه جامعه شناسی و  روانشناسی با نگاه دینی و اسلامی تدوین کند و اساتیدی را تربیت کند که نگاه اسلامی دارند؛ حوزه هم باید کمبود دانشگاه را در این زمینه جبران کند و کتبی را در معارف دینی، اخلاقی و تاریخی تدوین و اساتید آشنا به جنبش نرم افزاری و آشنا به مسائل روز را به دانشگاه معرفی کند.

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: ما حوزویان گاهی منتظر می‌شویم که دانشگاهیان به سمت ما بیایند، امامین انقلاب این نگاه را نمی‌پذیرند و نگاه «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ» دارند؛ حوزه باید به سمت دانشگاه برود، دانشگاه را در بطن خود هضم کند و اتحاد فکری، ایمانی و اخلاقی را رقم بزند، این وظیفه حوزه است.

سایری تصریح کرد: ما نباید نگاه‌های بسته ای را که سال‌ها باعث شده دین از علم جدا شود، ادامه دهیم. مانند این جمله که این علم از غرب آمده، ما باید علوم را بومی سازی کنیم و به آنها فضای دینی بدهیم، همانطورکه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ؛ علم را بیاموزید حتی اگر از چین باشد».

علم و دین دو بال پیشرفت جامعه هستند/ اختلاف حوزه و دانشگاه به سمت نابسامانی جامعه و سردرگمی جوانان پیش می‌رود

 وی با اشاره به ایمان و اعتقاد استراتژیک به این که علم و دین دو بال پیشرفت جامعه هستند، اظهار کرد: هدف اصلی امامین انقلاب این است که جامعه به خود متکی و مستقلی باشد، دانشگاه باید در کنار حوزه قرار گیرد و انتظاراتی که از هم دارند، باید بر مبانی انتظاراتی باشد که جامعه از این دو بال پیشرفت دارد، حوزه و دانشگاه باید مسائل را بروزرسانی کرده و با کمک هم ارتقا را حاصل کنند.

مدیر حوزه علمیه حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه در جهت اهداف دشمن حرکت نکنیم، گفت: اختلاف حوزه و دانشگاه به سمت نابسامانی جامعه و سردرگمی جوانان پیش می‌رود که این اختلاف ناشی از عدم اتحاد است که امیدواریم کارگزاران نظام به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باشند.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱