دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان تصریح کرد:

ورود عالمانه و دانشمندانه بانوان در حیطه مطالعات زنان و جنسیت

مستقیمی

مستقیمی با بیان اینکه ورود عالمانه و دانشمندانه بانوان به حیطه مطالعات زنان و جنسیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در این عرصه، موضوعات بسیاری روز زمین مانده و بانوان پژوهشگر می‌توانند ورود کنند.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم مهدیه سادات مستقیمی امروز (دوشنبه، 7 آذر) در آیین اختتامیه سومین همایش کتاب سال بانوان که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به عرصه‌های جدی تر و مهم تری که قلم بانوان می‌تواند در آن جا مفیدتر و مؤثرتر باشد، اشاره کرد وگفت: اولین عرصه ای که آن را مهم و بر همه عرصه‌ها مقدم می‌دانم، عرصه معنویت افزایی است.

ویژگی معنویت افزایی ممکن است در قلم بانوان بیشتر مشهود باشد

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان اظهار داشت: در هر مسئله ای که انتخاب می‌کنیم، در محتوا، نحوه تأمین و هدف بحث و غیره، معنویت را فراموش نکنیم و همیشه به یاد مضمون عرشی این روایت باشیم که «لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَ لاَ شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلشُّهَدَاءُ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اَللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ؛ نه از انبيا هستند و نه از شهدا، ولى انبيا و شهدا در روز قيامت به مقام و منزلت آنان غبطه مى خورند،و آنها بر منبرهايى از نور نشسته اند».

مستقیمی با بیان اینکه ویژگی معنویت افزایی ممکن است در قلم بانوان بیشتر مشهود باشد، تصریح کرد: از آنجا که زنان مظهر جمال الهی هستند، در بحث معنویت افزایی بر قلم بانوان تأکید بیشتری است.

لزوم اسلامی سازی علوم اسلامی/ ورود قلم عالمانه و دانشمندانه بانوان به حیطه مطالعات زنان و جنسیت

وی در ادامه، دومین عرصه برای قلم فرسایی را بحث اسلامی سازی علوم اسلامی عنوان کرد و افزود: بسیاری از علوم انسانی بر اساس پارادایم‌های غربی تدوین شده است و از اساس و بنیان در همه زمینه‌ها بازخوانی نشده است، در بین علوم انسانی نیز حیطه مطالعات زنان حیطه ویژه ای است، در دانشگاه‌های مختلف بحث مطالعات زن و جنسیت مسئله محور بیان شده و از همه گروه‌ها به آن ورود پیدا می‌کنند.

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان با تصریح بر اینکه ورود قلم عالمانه و دانشمندانه بانوان به حیطه مطالعات زنان و جنسیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در این عرصه، موضوعات بسیاری روز زمین مانده و بانوان پژوهشگر می‌توانند در این عرصه ورود پیدا کنند.

لزوم ساده سازی معارف با قلم بانوان پژوهشگر

مستقیمی در ادامه بیان داشت: سومین عرصه ای که ورود قلم‌های بانوان می‌تواند ویژگی خاصی در آن داشته باشد، بحث ساده سازی معارف است. ساده سازی یک هنر ارزشمند است و اگر ما بتوانیم معضلات و مباحث سنگین فلسفی و معرفتی را ساده بیان کنیم و به کودکان، نوجوانان و جوانان خود انتقال دهیم، یک کار عظیم و مهم است.

وی تصریح کرد: بحث پارادایم آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای جهان تغییر پیدا کرده است  و بحث آموزش فلسفه به کودکان یک شالوده دارد که بر اصل ساده سازی استوار است؛ البته کودک در اینجا موضوعیت ندارد، ما بحث فرهنگ عامه را هم می‌توانیم در کنار بحث کودک داشته باشیم.

لزوم ورود قلم بانوان در عرصه جذاب سازی سخن

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که قلم بانون می‌تواند ویژگی داشته باشد، این است که ایجاد ارتباط مؤثر در مقام تربیت و انتقال معارف در زنان به عنوان مقام مادری دارای ویژگی خاص تری است و اگر سرمایه گذاری کنیم قلم بانوان می‌تواند عرصه نوردی کند و ستاره این میدان باشد.

مستقیمی بیان کرد: عرصه چهارم که قلم بانوان می‌تواند در آنجا مهم باشد، عرصه جذاب سازی سخن است، اگر با رویکرد جنسیتی و نگاه تکوینی به بانوان نگاه کنیم کارکردهای قوه خیال در بانوان قوی تر است و برای به استخدام کشیدن مقام جمال پروری می‌توان از آن بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: ما در جذاب سازی سخن و ایجاد یک زبان قلمیِ جذابِ مفاهمه ای می‌توانیم درخشندگی و قدرت ویژه‌ای داشته باشیم. استفاده از استعاره‌ها، تمثیل‌ها، شعرها، لطائف و ظرایف که به تلطیف کلامی بینجامد و کلام را دلنشین کند که قلم بانوان می‌توانند در این عرصه جولاندهی کند.

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان عنوان کرد: ما در کنار همایش در این راستا جریان سازی داشتیم و برای استفاده از کارکرده‌های قوه خیال برای بحث معنویت افزایی، نشست‌هایی را در دستور کار داریم.

همه قلم‌ها باید بر بحث اخلاق ورود پیدا کنند/ جوهر قلم می‌تواند از خون شهید ارزشمندتر باشد

مستقیمی اظهار داشت: یکی از عرصه‌هایی که همه قلم‌ها باید در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند بحث اخلاق است؛ ما با سبک و سیاق مباحث سنتی اخلاق آشنا هستیم و انواع و عرصه‌های اخلاق را می‌دانیم از جمله اخلاق عرفانی که متأسفانه در عرصه اخلاق غریب مانده است، اما بحث اخلاق کاربردی بسیار حائز اهمیت است، به این معنا که کلیات و پارادایم‌های اخلاقی را در ساحت‌ها و عرصه‌های خاص کاربردی و ناظر به مسئله ورود پیدا کنیم و تعارضات اخلاقی را پاسخگو باشیم.

وی تأکید کرد: وقتی بحث از اخلاق می‌شود، بانوان می‌توانند در بحث اخلاق‌های مربوط به زنان، خانواده، مسائل جنسیتی و حریم‌های زن و مرد موشکافانه ورود پیدا کنند.

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان با بیان اینکه جوهر قلم می‌تواند از خون شهید ارزشمندتر باشد، تصریح کرد: قلم‌ها باید در این عرصه‌ها جدی تر ورود پیداکنند و با اجتهاد مجتهدانه و با روش تفکر استدلالی حکم اخلاقیات ناظر به مسئله را در جزئیات اصطیاد کنند.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱