استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

مقاومت امری فطری و بر اساس اصل عزت است/ ویژگی های جامعه مقاوم

نشست بصیرت افزایی

عضو هیات علمی موسسه امام (ره) گفت: مؤمن باید طوری تربیت یابد که جامعه ایمانی از وجود او خوشحال و دشمنان از حضورش ناراحت باشند. این اتفاق زمانی می‌افتد که او بخواهد دین را در جامعه اقامه کند وگرنه مؤمنی که همواره در گوشه‌ای در حال عبادت است هیچ دشمنی با او کاری ندارد و از وجودش ناراحت نمی‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدی در پنجمین نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در نیمسال اول تحصیلی با اشاره به اینکه انسان در مسیر سعادت باید مقاومت داشته باشد گفت: حیات یک موهبت الهی است که انسان و دیگر موجودات تلاش می‌کنند از آن صیانت کنند.

وی ادامه داد: مقاومت در همه موجودات وجود دارد و موجب حرکت به‌سوی رشد و تعالی و هدایت تکوینی می‌شود. بااین‌حال اگر مقاومت بخواهد در انسان در راستای رشد و تعالی‌اش وجود داشته باشد به یک حرکت ارادی قوی‌تری نیاز دارد و خداوند آن را در قرآن این‌گونه مطرح کرده که «وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ» مؤمن مانند یک دانه است که وقتی در خاک قرار می‌گیرد در برابر باد و طوفان و باران مقاومت می‌کند تا به ثمر می‌رسد و این ثمر را وقتی کشاورز می‌بیند خوشحال می‌شود ولی کفار از وجودش خشمگین می‌شوند.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) افزود: این آیه نشان می‌دهد که مؤمن باید طوری تربیت یابد و زندگی کند که وقتی به سن شخصیت اجتماعی رسید جامعه ایمانی و مؤمنین از وجود او خوشحال و کفار و دشمنان از وجود و حضورش ناراحت و نگران باشند. این اتفاق هم زمانی می‌افتد که او بخواهد دین را در جامعه اقامه کند وگرنه اگر مؤمنی همواره در گوشه‌ای در حال عبادت باشد هیچ دشمنی با او کاری نخواهد داشت و از این کارش ناراحت نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر دین بخواهد در جامعه پیاده شود جامعه باید به وحدت و انسجام برسد، اظهار داشت: وقتی جامعه به وحدت حرکت به سمت خدا رسید آنگاه خداوند می‌فرماید «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» و از جامعه ایمانی خواسته تا در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی، امنیتی و نظامی استقلال داشته باشد و نخواسته که تحت سیطره کفار و دشمنان باشد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: برای رسیدن جامعه به چنین وحدتی، هر فرد مؤمنی باید اهل استقامت و پایداری در برابر فشارها و ناملایمات باشد، لکن زندگی مؤمنانه افراد به تنهایی کافی نیست بلکه باید خانواده‌های مؤمن و در مرحله بالاتر گروه‌های مؤمن نیز شکل بگیرند تا در نهایت جامعه مؤمن مقاوم تشکیل شود.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) جامعه ایران را به دلیل همین مقاومت بالا در برابر ناملایمات و سختی‌ها جامعه‌ای فراتر از زمان رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) معرفی کرد، گفت: جامعه‌ای که بخواهد به این مقاومت دست یابد باید وحدت و عزت داشته باشد، ظلم‌ستیز و با بصیرت باشد و حرکت رو به رشد و پیشرفتش بر اساس آموزه‌های دینی باشد، بااین‌حال این موارد هم کفایت نمی‌کند و باید دولت مقاوم در چنین جامعه‌ای شکل بگیرد تا بتواند یک انسجام مطلوب در داخل تشکیلات و ساختار سازمانش و نیز طرح‌ها و برنامه‌هایش ایجاد کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیدی خاطرنشان کرد: در شکل‌گیری جامعه مقاوم با توجه به اینکه هدف اقامه دین است هدف اصلی نخبگان باید خدا و رضایت او باشد و متوجه باشند که تنها خواست اوست که می‌تواند تحول ایجاد کند. اگر انگیزه‌ها خدایی باشد همه بحران‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی دعوت مداوم مردم به سمت خدا را مقدمه تربیت توحیدی و از ارکان شکل‌گیری جامعه مقاوم دانست و تأکید کرد: حفظ وحدت از دیگر ارکان جامعه مقاوم است، تشتت و تفرقه، طمع دشمن را نسبت به ما برمی‌انگیزاند و در این مسیر تنها جامعه وحدت یافته می‌تواند جلوی تفرقه‌انگیزی افراد و گروه‌ها و احزاب مختلف را بگیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برای اقامه دین، داشتن نظام سیاسی یک ضرورت است و آموزه‌های دینی بدون وجود یک نظام سیاسی قوی به منصه ظهور نمی‌رسد، بیان داشت: ما از انتقاد استقبال می‌کنیم ولی کسانی که به بهانه انتقاد و اعتراض جامعه را به آشوب می‌کشند باید بدانند که فردای براندازی باید فرار کنند چون رفتار دشمن را در برابر مدافعان امنیت می‌بینیم که چگونه وحشی‌گری می‌کنند، این‌ها اگر به قدرت برسند به زن و مرد و کودک و پیر رحم نمی‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تربیت مؤمنان مقاوم در جامعه دینی گفت: در جامعه الزهرا علیهاالسلام باید کسانی تربیت شوند که مؤمنین از وجودشان خوشحال و کفار و دشمنان از وجود آن‌ها ناراحت و خشمگین باشند. هر کدام از تربیت‌یافتگان این موسسه علمی باید در منطقه و محله خود یک استوانه فرهنگی و منشاء تحول باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیدی ادامه داد: مبنای جهانی مقاومت، فطرت است و به دیگر سخن زبان فطرت، زبان مقاومت است؛ چون فطرت ما را به سمت کمال سوق می‌دهد و از نقص و کاستی گریزان است، مبنای عقلی مقاومت هم عزت است. هیچ عقل سلیمی، خوار و ذلیل بودن در مقابل دشمن را نمی‌پذیرد.

وی در پایان با بیان اینکه اگر در یک عرصه جلوی دشمن کوتاه بیاییم باید در همه عرصه‌ها عقب‌نشینی کنیم چون خواسته‌های دشمن حد و مرز ندارد، خسارت‌های تسلیم شدن در برابر دشمن را به‌مراتب بیشتر از هزینه‌های مقاومت عنوان کرد و گفت: مقاومت، مأموریتی الهی است و همه انبیا به مقاومت موظف شدند. برای نشر اسلام، مبارزه با سیطره دشمن و شیاطین، مقابله با ایدئولوژی‌های کاذب و برای رشد و پیشرفت و تعالی کشور باید اهل مقامت بود و تنها راه پیروزی نیز همین است.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱