عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد:

اسلام به عنوان مکتب وحدت بخش مطرح است/در عین توجه به وحدت، با جدایی‌طلبان مماشات نمی‌کنیم

حجت الاسلام امیدی3

حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی با بیان اینکه اسلام به عنوان مکتب وحدت بخش، آحاد بشریت را به سوی وحدت فرا می‌‌خواند، گفت:‌ ما در مسئله وحدت با کسانی که جدایی طلب هستند و می‌خواهند نوع نگاه نژادی و زبانی خود را حاکم کنند و هدف آنان هدف امت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیست، مماشات نمی‌کنیم و سکوت جایز نیست، کمااینکه امام علی علیه‌السلام در برابر کسانی که از امت پیغمبر جدا شدند، سکوت نکردند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدی در نخستین نشست بصیرت افزایی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در نیمسال اول تحصیلی ۴۰۲-۱۴۰۱ که با موضوع «وحدت ملی در گفتمان سیاسی امامین انقلاب» در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: وحدت یکی از آرمان‌های بزرگ اسلام است که همواره امت اسلامی را به وحدت دعوت می‌کند.

اسلام به عنوان مکتب وحدت بخش مطرح است/ آحاد بشریت بر مبنای توحید به سمت وحدت فرا خوانده می‌شوند

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: مسئله وحدت یکی از مباحث اساسی است که هم عقل به آن تأکید دارد و هم آیات و روایات بسیاری در این باره داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی افزود: تراکم قدرت‌ها می‌تواند زمینه ساز اقتدار یک جامعه باشد و اگر قرار است یک جامعه در برابر دشمنان خود قدرتمند باشد چاره ای ندارد، جز اینکه زمینه وحدت را بین آحاد جامعه فراهم کند.

وی با بیان اینکه اسلام به عنوان مکتب وحدت بخش مطرح است، گفت: خاستگاه اولیه وحدت، خداوند یکتایی است که بر مبنای توحید، آحاد بشریت را به سمت وحدت فرا می‌خواند، در این نگاه آسمانی و الهی، وحدت چنان جایگاهی دارد که اگر تأمل کنیم، اسلام بر اساس محور وحدت تلاش کرده همه طائفه‌ها و اقلیت‌های مذهبی حتی کفار و مشرکان را به سمت وحدت فرا بخواند.

خاستگاه اصلی وحدت، حق تعالی است

مدرس سطوح عالی حوزه و استاد دانشگاه تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم همه را حول محور «قولوا لا اله الله تفلحوا» فرا خواندند، «لااله الا الله» یعنی نفی نظام ارباب و رعیتی در بین انسان‌ها و جامعه و جهان و از طرفی، تلاش برای اینکه الله بر جان، جامعه و جهان حاکم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی با بیان اینکه هدف خداوند متعال این است که انسان‌ها را از ظلمت به سوی نور هدایت کند، گفت: خاستگاه اصلی وحدت، حق تعالی است که در قرآن کریم، همه امت و بلکه بشریت را به سمت وحدت فرا خوانده است و آیاتی درباره برادری، صمیمت و اعتصام به حبل الهی و پرهیز از تفرقه در قرآن کریم داریم.

مسئله وحدت؛ اصل راهبردی پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه النبی/اقدامات رسول اکرم(ص) در راستای وحدت امت اسلامی

وی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نه تنها در کلام، مردم را به سمت وحدت تشویق می‌کردند، بلکه در عمل، مسئله وحدت را به عنوان اصل راهبردی در مدینه النبی مورد توجه قرار دادند و در راستای وحدت بین اقوام و شهروندان اقدامات عملی داشتند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اولین کار پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، ایجاد مسجد به عنوان مرکز وحدت در اجتماع مسلمین و تأکید بر حضور مسلمانان در نماز جمعه و جماعات بود، دومین کار رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، ایجاد پیوند و اخوت ایمانی میان افراد و مسلمانان و همچنین ایجاد وحدت ملی و سیاسی بر اساس پیمان نامه و منشور عمومی میان مردم و شهروندان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی خاطر نشان کرد: در این منشور عمومی حتی اقوامی که یهودی، نصارا و غیره هستند، جزو امت تلقی می‌شدند و یکی از کارهای بزرگ پیامبر این بود که از تفکر قبیلگی، قومیتی و طائفگی عبور کرد تا همه به سمت امت واحده حرکت کنند.

وی اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم خود را به عنوان مرجع قانونی برای حل اختلاف بین مسلمین معرفی کردند. حتی در زمانی که می‌خواستند از دنیا بروند، برای وحدت محور تعیین کردند و قرآن کریم و اهل بیت علیهم‌السلام را به عنوان محور وحدت عقیدتی و سیاسی معرفی کردند و در نهایت پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم مدل و الگویی از امت اسلامی در مدینه النبی ایجاد نمودند.

امام علی علیه‌السلام در عین فراخواندن مردم به وحدت، با تفرقه‌افکنان مبارزه می‌کردند/در عین توجه به وحدت با جدایی‌طلبان مماشات نمی‌کنیم

مدرس سطوح عالی حوزه و استاد دانشگاه با بیان اینکه در رفتار و سیره امام علی علیه‌السلام هم می‌بینیم که حضرت قولا و عملا به سمت وحدت حرکت کرده است، عنوان کرد: سخنان امام علی علیه‌السلام در این باره زیاد است چنانچه حضرت فرمودند که از کثرت در دین خدا پرهیز کنید، اینکه شما به سمت گروهی که باطل است و شما از آن گروه خوشتان می‌آید، حرکت نکنید، به سمت گروهی که اهل حق هستند، باشید حتی اگر خوشتان نمی آید. خدا به هیچ جماعت و ملتی در تفرقه، خیر قرار نداده است. نه برای گذشتگان و نه آینده‌ها، خیر در تفرقه نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در سیره عملی گام‌های عملی بسیار بزرگی برای وحدت مسملین برداشته است. امام علی علیه‌السلام در طول 25 سال به خاطر وحدت مسلمین با نظام حاکم بیعت و در برخی موارد سکوت می‌کنند.

وی یادآور شد: امام علی علیه‌السلام در عین اینکه مردم را به وحدت فرا می‌خواندند، همانند پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم با تفرقه‌افکنان مبارزه می‌کردند و با آنان که می‌خواستند از امت پیامبر جدا شوند مقابله می‌کردند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: ما در مسئله وحدت با کسانی که جدایی طلب هستند و می‌خواهند نوع نگاه نژادی و زبانی خود را حاکم کنند و هدف آنان هدف امت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیست، مماشات نمی‌کنیم و  سکوت جایز نیست، کمااینکه امام علی علیه‌السلام در برابر کسانی که از امت پیغمبر جدا شدند، سکوت نکردند.

نگاه امام خمینی(ره) نسبت به وحدت و اختلاف آراء و سلایق/در مسئله وحدت با جدایی‌طلبان مماشات نداریم

حجت‌الاسلام والمسلمین امیدی عنوان کرد: بعد از امام علی علیه‌السلام ائمه بعدی هم همین رفتار را داشتند و حتی تقیه از سوی معصومین علیهم‌السلام برای حفظ اسلام و فرهنگ تشیع بود تا اتحاد و همبستگی رعایت شود.

وی به علما و بزرگان دین در جهان معاصر از جمله سیدجمال الدین اسدآبادی، شیخ محمدتقی قمی، حضرت آیت‌الله بروجردی که منادی وحدت در عصر خود بودند، اشاره کرد  و گفت: حضرت امام خمینی(ره) بر اساس گفتمان اسلام ناب محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، همه گروه‌های مردم را به سمت وحدت فرا خواندند؛ حضرت امام بر مبنای دین تأکید داشتند و می‌فرمودند اگر مبنا مبنای اسلامی است مشکلی نیست، اختلاف آراء و سلایق را می‌پذیریم، اگر اختلاف سلیقه نباشد، این ناقص است و این ملت نقص دارد، اختلاف آرا و سلیقه باید باشد، لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته شویم، دشمن هم می‌خواهد ما دو دسته شویم.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نگاه امام خمینی (ره) این است که امت می‌تواند امت واحده باشد، در عین حال اختلاف آرا داشته باشد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱