به گزارش روابط عمومی، کارگاه «اهمیت کار رسانه» در دومین روز رویداد جوانان و پیشرفت «طنین» از سلسله رویدادهای جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در آموزشگاه امام رضا علیهالسلام برگزار شد.
در این کارگاه، جناب آقای محمدابراهیم یزدانی به روشها و ضرورت فعالیت در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی جامعه به سمت شبکه ای شدن پیش میرود، ساختارهای اجتماعی آن آرام آرام از بین میرود و به سمت تنهایی سوق پیدا میکند.
این مدرس سواد رسانه افزود: امروز افراد با بحرانهای جدی هویتی روبرو هستند و تلاش میکنند تا سریعا هویت خودشان را با یک جمع گره بزنند و ماهای اجتماعی تشکیل بدهند. در این وضعیت جامعه به شدت نیازمند ماها و کلونیهای اجتماعی است.
یزدانی بیان داشت: رسانههای اجتماعی جدید، مرز بین تولیدکننده و مصرفکننده را از بین بردند و مفهوم مخاطب به کاربر تغییر پیدا کرده است.
وی در ادامه، با اشاره به شناخت مخاطب و کمپین سازی فضای مجازی، به بررسی تطبیقی مدل کمپینهای حجاب پرداخت و اظهار داشت: کمپینهای حجاب، دلایل مختلفی برای موفقیت دارد، از جمله این کمپینها بر اساس طراحی اجتماعی و کنش طلب راه اندازی و بر اساس نیاز به کنشهای جمعی و خلأهای هویتی پایه گذاری شدند.
این مدرس سواد رسانه افزود: امیدبخشی از طریق ارائه یک تصویر جذاب از آینده دور، ایجاد توازن میان خبر مثبت و منفی، پرهیز از اعتراض کور و انسداد، هویتبخشی به اعضا از طریق تعریف و پرداخت «ما»ی هویتساز، حفظ انسجام انگیزشی کمپین، توسعه آرام جامعه هدف از طریق تنوعبخشی موضوعی کمپین، حرکت توأمان بین جسارتبخشی و تظلمخواهی، ایجاد مرجعیت رسانهای و افزایش هزینههای مقابله با کمپین از طریق ایجاد مکانیزم بیرحم تنبیهی از دیگر دلایل موفقیت این کمپینها است.
یزدانی همچنین به ویژگیهای محتوایی این کمپینها اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ویژگیهای این کمپینها مرزشکنی و تبدیل امر اجتماعی پوشش به مسئله سیاسی و امنیتی است.
وی یادآور شد: پیش از شکل گیری کمپینهای بی حجابی، بحث حجاب یک امر رفتاری و فرهنگی بود، اما بی حجابی را از یک کج رفتاری، به یک ایدئولوژی کج تبدیل کردند و امروز نداشتن حجاب را یک حق میدانند.
نظرات