به گزارش روابط عمومی، کارگاه سواد رسانه در دومین روز رویداد جوانان و پیشرفت «طنین» از سلسله رویدادهای جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در آموزشگاه امام رضا علیهالسلام برگزار شد.
در این کارگاه، سرکار خانم زهرا دهقانی مدرس سواد رسانه به تبیین این موضوع پرداخت و با پخش کلیپهای و تصاویر منتشر شده در رسانهها و فضای مجازی، تکنیکهای اقناعی مخاطب را توضیح داد.
این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه تکنیکهای زیادی برای اقناع مخاطبان در رسانه وجود دارد، افزود: تکنیک ادعاهای آشکار و مستند، ادعاهایی است که می توانند خود را با آزمایش و غیره ثابت میکنند، البته این ادعاها قابلیت انکار شدن هم دارند .
دهقانی با بیان اینکه رسانهها مجبور به جذب مخاطب هستند، گفت: رسانه بدون مخاطب ورشکسته است، بنابراین برای جذب مخاطبان از روشهای مختلف استفاده میکند.
وی در ادامه به تکنیکهای مقایسه، طنز و تمسخر، تداعی معانی(انتقال حس خوب به مخاطب)، استفاده از کلمات جایگزین یا حسن تعبیر، تکه کردن واقعیت، استقرا، گواهی دادن و اعتراف گرفتن از طرف مقابل، برچسب زدن، استفاده از سلبریتی ها، نمادسازی، تلفیق عکس و متن و تکنیک خبرشویی اشاره کرد.
این مدرس سواد رسانه تصریح کرد: استفاده از واژههای مناسب در تیترها و میان تیترها در جهت دهی افکار مخاطبان بسیار مهم است.
دهقانی افزود: در تکنیک تکه کردن واقعیت، رسانهها واقعیت را تکه تکه می کنند و پنهان کردن بخشی از واقعیت باعث می شود که ذهن شما با اهداف رسانه همسو شود.
وی بیان داشت: در رسانهها نشان داده میشود که آمریکاییها در افغانستان به کودکان کمک میکنند، در حالیکه 300 هزار کودک و زن افغانستانی توسط آمریکاییها کشته شدند، یا فاجعه مرگباری که در افغانستان اتفاق افتاد و یک آمریکای مست 9 نفر از مردم افغانستان را قتل عام کرد.
این مدرس سواد رسانه به شیطنتهای رسانه ای در انتقال محتواها اشاره کرد و گفت: استفاده از جامعه نخبگانی از دیگر تکنیکها در رسانهها است، همچنین نمادسازی از تکنیکهای مهم اقناع مخاطبان در رسانه است.
دهقانی خاطرنشان کرد: تلفیق عکس و متن از تکنیکهای بسیار رایج در رسانه است که میتواند در انتقال پیام بسیار تأثیرگذار باشد.
نظرات