برگزاری کارگاه سواد رسانه در رویداد طنین

تکنیک‌های اقناعی مخاطب در رسانه

رویداد طنین دهقان

دهقانی با بیان اینکه رسانه‌ها بدون مخاطب ورشکسته هستند، به تبیین تکنیک‌های اقناعی مخاطبان در رسانه‌ها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه سواد رسانه در دومین روز رویداد جوانان و پیشرفت «طنین» از سلسله رویدادهای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

در این کارگاه، سرکار خانم زهرا دهقانی مدرس سواد رسانه به تبیین این موضوع پرداخت و با پخش کلیپ‌های و تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی، تکنیک‌های اقناعی مخاطب را توضیح داد.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه تکنیک‌های زیادی برای اقناع مخاطبان در رسانه وجود دارد، افزود: تکنیک ادعاهای آشکار و مستند، ادعاهایی است که می توانند خود را با آزمایش و غیره ثابت می‌کنند، البته این ادعاها قابلیت انکار شدن هم دارند .

دهقانی با بیان اینکه رسانه‌ها مجبور به جذب مخاطب هستند، گفت: رسانه بدون مخاطب ورشکسته است، بنابراین برای جذب مخاطبان از روش‌های مختلف استفاده می‌کند.

وی در ادامه به تکنیک‌های مقایسه، طنز و تمسخر، تداعی معانی(انتقال حس خوب به مخاطب)، استفاده از کلمات جایگزین یا حسن تعبیر، تکه کردن واقعیت، استقرا، گواهی دادن و اعتراف گرفتن از طرف مقابل، برچسب زدن، استفاده از سلبریتی ها، نمادسازی، تلفیق عکس و متن و تکنیک خبرشویی اشاره کرد.

این مدرس سواد رسانه تصریح کرد: استفاده از واژه‌های مناسب در تیترها و میان تیتر‌ها در جهت دهی افکار مخاطبان بسیار مهم است.

دهقانی افزود: در تکنیک تکه کردن واقعیت، رسانه‌ها واقعیت را تکه تکه می کنند و پنهان کردن بخشی از واقعیت باعث می شود که ذهن شما با اهداف رسانه همسو شود.

وی بیان داشت: در رسانه‌ها نشان داده می‌شود که آمریکایی‌ها در افغانستان به کودکان کمک می‌کنند، در حالیکه 300 هزار کودک و زن افغانستانی توسط آمریکایی‌ها کشته شدند، یا فاجعه مرگباری که در افغانستان اتفاق افتاد و یک آمریکای مست 9 نفر از مردم افغانستان را قتل عام کرد.

این مدرس سواد رسانه به شیطنت‌های رسانه ای در انتقال محتواها اشاره کرد و گفت: استفاده از جامعه نخبگانی از دیگر تکنیک‌ها در رسانه‌ها است، همچنین نمادسازی از تکنیک‌های مهم اقناع مخاطبان در رسانه است.

دهقانی خاطرنشان کرد: تلفیق عکس و متن از تکنیک‌های بسیار رایج در رسانه است که می‌تواند در انتقال پیام بسیار تأثیرگذار باشد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱