استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد:

راهکارهای توانمندسازی اجتماعی بانوان بر پایه فرهنگ عفاف و حجاب

خانم ظهیری

ظهیری با بیان راهکارهای توانمندسازی اجتماعی بانوان بر پایه فرهنگ عفاف و حجاب، بر لزوم پرداختن به ادبیات مشترک بین المللی در عرصه عفاف و حجاب تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم معصومه ظهیری در نشست هم اندیشی راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که با عنوان «آینده پژوهشی عفاف و حجاب در مهندسی نظام جمهوری اسلامی (ناظر به منظومه فکری امامین انقلاب)» و با حضور جمعی از اندیشمندان و فعالان حوزه عفاف و حجاب در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به موضوع «راهکارهای توانمندسازی اجتماعی بانوان بر پایه فرهنگ عفاف و حجاب» اشاره کرد و اظهار داشت: اجتماع تابعی از فرآیند فرد و خانواده است. اگر ما فرد سالم داشته باشیم، تشکیل خانواده که سلامت و سعادت جامعه را تأمین می‌کند آسان می‌شود، چون تأثیروتأثر فرد در خانواده و رابطه خانواده و جامعه رابطه تنگاتنگی است.

انسان در سایه‌سار تعلیم و تعلم است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اولین محل آموزش ما فضای خانواده است، افزود: انسان در اسلام خیلی مهم است و مربی آمده تا انسان تربیت کند و انسان در سایه سار تعلیم و تعلم است.

ظهیری ادامه داد: اینکه فطرت انسان‌ها زلال است و رنگ نگرفته، بر اساس طبیعت میل به حیا و عفاف وجود دارد، اما امروز فطرت‌ها و حتی تصاویر ما رنگ گرفته است؛ امروز اگر فرد در جامعه، انسان تاب‌آور با رضایت‌مندی از خود و آموزش‌دیده ثابت‌قدم نباشد، جامعه به شدت او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بیان داشت: گفته می‌شود چون فضای مجازی هست، مردم جامعه تحت تأثیر فضای مجازی قرار می‌گیرند، اما اینطور نیست، اگر ما فرزندان خود را درست تریت کنیم، فضای مجازی تأثیر نمی‌گذارد؛ همانطور که شهید بابایی در آمریکا آموزش دید، اما تغییر نکرد. بنابراین اصل اول، آموزش برای تاب‌آوری، خودمراقبتی و مراحل یقین است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مسئله تدریج، اشاره کرد: بسیاری از طلاب به این امر مبتلا هستند، مراحل عرفان، تقوا و غیره تدریجی است، بنابراین تدریج در تربیت و رسیدن به باور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علل و عوامل بدحجابی در جامعه

ظهیری در ادامه با اشاره به علل و عوامل بدحجابی در جامعه، اظهار داشت: عوامل و علل اجتماعی بدپوشی و رغبت به برهنگی بخشی به زیبایی‌شناسی و رغبت به جنس مقابل است؛ گاهی پسند مردانه، زنان ما را به سمت برهنگی سوق می‌دهد، خیانت‌های داخل خانواده، عدم امنیت اجتماعی برای زنان با شرایط خاص و عدم رغبت به پسند این بانو در جامعه از دیگر عوامل بدحجابی در جامعه است.

وی تصریح کرد: امروز پسندیده شدن بر اساس استعداد و توانمندی خلاقیت صورت می‌گیرد، امروز زن محجبه باحیا بر اساس توانمندی ستوده نمی‌شود و جایگاهی برای او دیده نمی‌شود؛ ما در حوزه عفاف و حجاب متزلزل هستیم، می‌گوییم حجاب خوب است، اما وقتی در جامعه ارزش‌گذاری می‌کنیم، جزو ارزش‌ها و شاخص‌های امتیاز دادن نیست.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از دردهای جامعه در حوزه عفاف و حجاب، عدم تعیین شاخص متعین باثبات است که با تغییر دولت‌ها تغییر نکند، ما باید به حق الیقین فرهنگی برسیم، سال‌ها در فیلم‌ها زن زندانی پای محاکمه را چادری و وکیل را فرد متشخص زیبا نشان دادند، چرا کار جامعه شناسی ما اینقدر ضیف است؟!.

متأسفانه گفتمان مشترک بین نسلی نداریم

ظهیری در ادامه با بیان اینکه ما باید در جامعه باور ایجاد کنیم و باور باید انسان را به ثبات قدم برساند، اظهار داشت: ما متأسفانه گفتمان مشترک بین نسلی نداریم، یکی از مشکلات ما در شرایط اجتماعی که نمی‌توانیم جامعه را به باور برسانیم، گسست نسلی است. تا به حال می‌گفتیم گسل نسلی و امروز باید گفت گسست نسلی رخ داده است، امروز سوالات دختران دهه هشتادی را ببینید، عفاف و حیا و پاکدامنی را قبول دارد، اما ما نشانه‌ها را تبیین نکردیم.

وی عنوان کرد: قانونگذار باید شرایط را با موقعیت‌ها، محرومیت‌ها و محدودیت‌ها تطبیق دهد؛ عده‌ای را هم باید باز بدارد، مثلا کسی که طرفدار هشتگ بی‌حجابی است، خلاف قانون عمل می‌کند. افرادی که زیر بار نمی‌روند، باید طعم تلخ عدم پیروی از قانون را با محرومیت و محدودیت بچشند، اما این مسئله نباید در جامعه برجسته شود، بلکه امتیازات باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بحث نظارت بر حسن اجرای قانون در جامعه باید تقویت شود و حکمرانی باید ثبات داشته باشد، اگر در همه عرصه‌ها وفاق وجود داشته باشد، آثار مثبت آن را شاهد خواهیم بود.

لزوم پرداختن به ادبیات مشترک بین المللی در عرصه عفاف و حجاب

ظهیری اظهار داشت: پیام حیا و عفاف اختصاص به ما ندارد و برای همه دنیا مطلوب است، بنابراین ما باید ادبیات مشترک بین المللی خود را به رشته تحریر و تقریر درآوریم و مدلی سخن بگوییم که از ما بپذیرند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ما دارد به مقاومت مدنی عادت می‌کند، مقاومت مدنی باید به صورت آرام آرام با فضاهای نشاط اجتماعی برطرف شود. همه ما در یک صف هستیم اما باید در منش‌ها، روش‌ها و گویش‌های خود تغییر بدهیم و البته جاهایی ممکن است قانون کم داشته باشیم و نیاز به بازنگری‌های قانون باشد و جاهایی هم باید دین را به ادبیات روز ترجمه کنیم تا مورد خوانش قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: جاهایی از دین ما مورد خوانش واقع نمی‌شود؛ دارند دین بدون مناسک برای ما تعریف می‌کنند. دین بی نماز، دین بی تلاوت قرآن، دین بدون خمس دادن و غیره؛ اگر با خوانش جدید معرفی کنیم امید است گام موثری داشته باشیم.

ظهیری در پایان یادآور شد: در واقعه عاشورا، پوشش رویی جلباب را از اسرای اهل بیت علیهم‌السلام گرفتند و اولین تقاضای حضرت زینب علیهاالسلام این است، جلباب را به ما برگردانید و این یک پیام فرهنگساز را به ما منتقل می‌کند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱