مدیر جامعه‌الزهرا(س) در مراسم جشن غدیر:

دو پیام بزرگ غدیر/ حفظ اصول اسلام در گرو حفظ ولایت است

جشن غدیر در جامعه الزهرا )

خانم برقعی گفت: ندایی که روز غدیر در غدیر خم بلند شد، اگر ولایت حفظ شود، قطعا اصول دیگر اسلام همچون نماز، خمس، زکات معنا و جلوه خود را پیدا خواهند کرد و اگر از ولایت غافل شویم، از همه این‌ها چز پوسته ظاهری چیزی باقی نخواهد ماند.

 به گزارش روابط عمومی، جشن بزرگ عید غدیر با حضور کارکنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

حفظ اصول اسلام در گرو حفظ ولایت است

سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این مراسم، ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید غدیر، عنوان کرد: خداوند متعال را شاکریم که امسال هم توانستیم عید غدیر را درک کنیم و با امام خود تجدید بیعت داشته باشیم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه آیه 3 و 67 سوره مائده درباره توصیف غدیر است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 3 سوره مائده نعمت را در روز غدیر بر همه مردم تمام کرده است.

برقعی افزود: خداوند متعال در آیه 67 سوره مائده می‌فرماید: «ای رسول خدا تبلیغ کن و برسان به مردم آنچه به سوی تو نازل شده است و اگر تبلیغ نکنی رسالت خود را انجام نداده ای؛ پیامبر خداوند تو را حفظ خواهد کرد است»؛ بر اساس این آیه شریفه، ولایت ارزشمند است و خداوند متعال بر مسئله ولایت تأکید دارد.

وی تصریح کرد: ندایی که در روز غدیر در غدیر خم بلند شد، اگر ولایت حفظ شود، قطعا اصول دیگر اسلام همچون نماز، خمس، زکات معنا و جلوه خود را پیدا خواهند کرد و اگر از ولایت غافل شویم، از همه این‌ها چز پوسته ظاهری چیزی باقی نخواهد ماند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: امام محمد باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «بُنِيَ الإسلامُ على خَمْسٍ : عَلى الصَّلاةِ ، و الزَّكاةِ ، و الصَّومِ ، و الحَجِّ ، و الوَلايةِ ، و لَمْ يُنادَ بِشَيْءٍ كَما نُودِيَ بالوَلايةِ؛ اسلام بر پنج پايه استوار است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت؛ و بر هيچ چيز به اندازه ولايت تأكيد نشده است».

برقعی عنوان کرد: خداوند متعال همه موجودات عالم را دارای استعدادهایی آفرید که باید به فعلیت برسند، انسان در این وادی مسئله دیگری است، استعدادهای انسان توسط خود او باید به فعلیت برسد و با انتخاب و گزینش خود باید استعدادهای خود را شکوفا کند.

وی با بیان اینکه کمال انسان در سایه گزینش آگاهانه او است، اضافه کرد: استعدادها متفاوت و شکوفایی استعدادها متنوع  است، اما انسان برای رسیدن به کمال و شکوفایی استعدادهای خود دو راه دارد، نخستین راه استفاده از عقل و تأمل و اندیشه است و دومین راه برای رسیدن به کمال، استفاده از حجت بیرونی یعنی پیامبران و امامان معصوم علیهم‌السلام است تا با هدایت ایشان بتوانند «خلیفه الله» در روی زمین شوند.

ولایت برای انسان بصیرت به همراه دارد

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: امروز جامعه ما گرفتار نگرانی‌ها و اضطراب‌ها است و همه طالب آرامش هستند، خداوند متعال در قرآن کریم بسیار ظریف به این موضوع می‌پردازد، از جمله زمانی که ساحران از حق دفاع کردند و فرعون آنها را به عذاب و شکنجه تهدید کرد، پاسخ آنها این بود که برای ما باکی نیست چون ما به سوی خدا باز می‌گردیم.

برقعی یادآور شد: اگر سخنان امام خمینی(ره) را بررسی کنیم، در سخت ترین شرایط و بدترین موقعیت‌ها می‌ایستند و مقاومت می‌کنند، چون حق را شناختند و برای حق دفاع کردند. قرآن کریم راه را به ما نشان می‌دهد و می‌گوید که چگونه باید زندگی کنیم و استعدادهای خود را شکوفا کنیم.

وی بیان داشت:  تعبیر قرآن کریم، «حبل الله» است که اگر به ریسمان الهی چنگ بزنیم، قطعا گمراه نخواهیم شد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به روایتی اشاره کرد که اعرابی وارد مسجد پیامبر می‌شود و سؤال می‌کند که «حبل الله» چیست؟ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم دست او را گرفتند و بر کتف علی گذاشتند و گفتند این ریسمان الهی است به او چنگ بزن. این اعرابی اطراف امام علی علیه‌السلام می‌چرخید و می‌گفت خدایا شاهد باش که من به ریسمان تو چنگ زدم. پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «هر کسی می‌خواهد با رویت یک فرد بهشتی مسرور شود به این اعرابی نظر کند».

برقعی با بیان اینکه ولایت برای انسان بصیرت به همراه دارد، تصریح کرد: دهه ولایت صرفا یک نامگذاری نیست، دهه ولایت یعنی دهه رشد و پیشرفت و بهترین زمان برای پیمودن مسیر کمال و فعلیت رساندن استعدادهای خود است.

وی اضافه کرد: دهه ولایت از عید قربان آغاز می‌شود، یعنی اگر می‌خواهید وارد ولایت شوید باید از هواهای نفس خود بگذرید.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه عنوان کرد: غدیر دو پیام بزرگ دارد، اولین پیام غدیر، حاکمیت ارزش‌ها است و ولایت به معنای حکومت و حاکمیت است؛ دومین پیام غدیر معرفی و شناساندن امام علی علیه‌السلام است.

برقعی تأکید کرد: ما در غدیر و در دهه ولایت باید به این دو پیام توجه کنیم، پویش «من غدیری ام»، یعنی تلاش برای تحقق این دو پیام تلاش کنیم و به دنبال تحقق ارزش‌ها باشیم.

اگر جامعه از دین ناامید شد، راه به ولایت پیدا نخواهد کرد

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس قدیمی نژاد به سخنرانی پرداخت و به تفسیر آیه 3 سوره مبارکه مائده و رابطه این آیه شریفه با غدیر اشاره کرد و گفت: این آیه به ما سیگنال می‌دهد و می‌گوید کفار از دین شما مأیوس شدند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: اگر ورق برگردد و جوانان ما از دین و مسائل دینی مأیوس می‌شوند، شک نکنید که ما ولایت را تخریب کردیم. پس اولین نکته در ولایت این است که اگر جامعه از دین ناامید شد، راه به ولایت پیدا نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیمی نژاد با اشاره به جمله «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ»، عنوان کرد: کلمه «خشیت» به معنای وحشت و ترس نیست، بلکه به معنای دهشت و دیدن عظمت چیزی است که باعث رعب شود و صفت و شرط دوم این آیه این است که فقط از خدا بترسیم؛ بنابراین هر که از عظمت تمدن غرب جا بخورد و قالب تهی کند، نمی تواند ولایت را درک کند.

وی در ادامه به تبیین واژه‌های خلیفه، ولایت و حدیث «من کنت مولاه، فهذا علی مولاه» اشاره کرد و افزود: اسم‌هایی که برای روز غدیر گذاشتند، 70 وصف برای غدیر وجود دارد که افراد را نسبت به موضوع غدیر آگاهی می‌دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روز غدیر «یوم الارشاد» است، گفت: بر اساس توصیف‌های روز غدیر، ولایت معادل روزه است؛ همچنین ولایت معادل حج و نماز و در حقیقت جامع همه اینها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیمی نژاد یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در محل غدیر و زیر آفتاب سوزان خطبه غدیر را بیان می‌فرمایند و به فرازهایی اشاره می‌کنند که بیان این خطبه در این شرایط، اهمیت موضوع غدیر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کلمه «مولا»، بیان داشت: «مولا» یعنی کسی که دائما اولویت دارد و برای معارف بعدی راهگشا است. معیار ولایت در غدیر خم با این حدیث امام رضا علیه‌السلام مشخص می‌شود که فرمودند: «اگرمردم فضیلت این روز را به معنای حقیقی می‌شناختند فرشتگان روزی ده مرتبه با آنان دست می‌دادند».

شعرخوانی حمیدرضا برقعی از شاعران آیینی کشور از جمله برنامه‌های این مراسم بود که شعر «مصرع ناقص من کاش که کامل می‌شد» را در این برنامه سرود.

پخش کلیپ و تواشیح، برگزاری مسابقه، اهدای هدیه عید غدیر و پذیرایی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱