۱۲ اردیبهشت‌، سالروز شهادت شهید مطهری و آغاز هفته معلم گرامی باد

هفته معلم و سالروز شهادت شهید مطهری

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی: اینکه روز معلم را با مناسبت یاد شهادت یک معلمِ بزرگ قرار داده‏اند، برای ما درس‏ آموز است؛ این یک حرکت نمادین است.

به گزارش روابط عمومی، استاد شهید مرتضی مطهری (1298 - 1358ش) از اساتید حوزه علمیه و معروفترین سخنران در دو دهه قبل از انقلاب اسلامی بود.

 از ایشان آثار بسیاری به یادگار مانده است که اکثر آنها متن پیاده شده سخنرانی‌های ایشان است.

شهید مطهری در سخنرانی‌ها و کتاب‌هایش سعی در ارائه ايدئولوژى اصيل اسلامى داشت و آثار او پس از شهادتش از اصلی‌ترین منابع مورد رجوع در شناسایی نظر اسلام است.

شهید مطهری در انقلاب اسلامی نقش موثری داشت و از سوی امام خمینی (ره) مسئول تشكيل شوراى انقلاب اسلامى شد.

ایشان در 12 اردیبهشت 1358 به دست گروهک منافقین «فرقان» به شهادت رسید و روز شهادت ایشان به عنوان روز معلم در تقویم ایران نامگذاری شد.

شهید مطهری از نگاه شخصیت‌های بزرگ:

حضرت امام خمینی(ره):

مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم‌نظیر بود مفت و به ملا اعلی پیوست لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود. (1)

«...تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‌شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن بی‌نظیر بود. (2)

علامه طباطبایی(ره):

مرحوم مغفور مطهری که دانشمندی بود متفکر و محقق دارای هوش سرشار و فکری روشن و ذهنی واقع‌بین. تألیفانی که از خود به یادگار گذاشته و تحقیقاتی که در اطراف مقاصد علمی و برهانی نگاشته و در لابلای کتاب‌هایش به چشم می‌خورد، اعجاب‌آور است (3).

آیت الله خامنه ای مدظله‌العالی:

آقای مطهری در پیروزی این انقلاب بلکه در به وجود آوردن این انقلاب هم نقش بسیار داشتند...

مرحوم مطهری جزو شخصیت‌ها و پیشروان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوت و صلابت شخصیت علمی اش، مخاطبان خودش را متواضع کرده بود.

اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد؛ چون حقاً و انصافاً مرحوم شهید مطهری یک انسان بزرگ و برجسته بود. زندگی او، تلاش مخلصانه و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود.

اینکه روز معلم را با مناسبت یاد شهادت یک معلمِ بزرگ قرار داده‏اند، برای ما درس‏آموز است؛ این یک حرکت نمادین است؛ یعنی عظمت کار تعلیم و تربیت در آن حدی است که آمیخته‏ای از کار فکری و علمی و حضور در میدان‌های اساسی زندگی- آن‏چنانی که در حیات شهید مطهری (رضوان اللَّه تعالی علیه) مشهود بود- نقطه‏ی مطلوب این شغل شریف و این کار بزرگ است.۱۳۸۹/۰۲/۱۵

آیت الله مشکینی(ره):

ایشان یک اسلام شناس و درک‌کننده اسلام راستین بود و چون عقاید و عمل و اخلاق و روش و فروع را خوب درک می کرد... قهراً عده ای با مرحوم مطهری مخالفت داشتند و حداقل سه تیپ با ایشان مخالفند: تیپ اول مادیون ضد الهیون... تیپ دوم آقایان التقاطی... و تیپ سوم ملی گرایان. (4)

(1) مطهری مطهر اندیشه‌ها، ج1، ص44.

(2) مطهری مطهر اندیشه‌ها، ج1، ص46.

(3) مطهری مطهر اندیشه‌ها، ج1، ص27.

(4) مطهری مطهر اندیشه‌ها، ج2، ص90، 689.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱