معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

حضور بیش از 30 بانوی طلبه در دوره‌های تدوینگر متون درسی

آیین رونمایی از متون درسی (5)

حقانی تصریح کرد: بحث تحول در متون درسی و منابع علمی حوزه‌های علمیه و همچنین منابع علوم اسلامی انسانی مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و بر همین اساس، دفتر تهیه و تدوین متون درسی در معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها راه اندازی شده است.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم ریحانه حقانی در آیین رونمایی از متون درسی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ولادت باسعادت امام علی علیه‌السلام، عنوان کرد: اشعریون که از قرن دوم وارد قم شدند و پایه گذار دین تشیع در قم بودند، اتفاقات چشمگیری در جامعه اسلامی صورت گرفت.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: شیعیان فراز و نشیب‌های زیادی در طول تاریخ اسلام طی کردند تا صد سال پیش که احیای حوزه‌های علمیه به دست حضرت آیت‌الله حائری صورت می‌گیرد و حوزه‌های علمیه نمود جدی و شکوفایی خاصی پیدا می‌کنند.

حقانی با بیان اینکه روحانیت نقش‌های مهم و تأثیرگذار در طول تاریخ اسلام داشته است، گفت: بحث نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در عصر حاضر و تبلور آن به دست روحانیت به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد و این امر به دست حضرت امام خمینی(ره) که یک روحانی انقلابی توانمند که عالم به زمان بود، صورت گرفت و ما می‌توانیم عصر حاضر را عصر خمینی بدانیم.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: ما امروز باید پاسخگوی زحماتی که برای انقلاب کشیده شده، باشیم و همه مراکز حوزوی و علمی و دانشگاهی در ورود به گام دوم انقلاب موظفند هم‌افق با منویات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فعالیت کنند و در بحث دغدغه‌ها، اولویت‌ها و کارهای زیربنایی و بنیادی، فعالیت‌های خود را سازماندهی کنند.

وی یادآور شد: بحث تحول در متون درسی و منابع علمی حوزه‌های علمیه و همچنین منابع علوم اسلامی انسانی مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، پیرو این دغدغه که رهبر فرزانه انقلاب داشتند که دغدغه مسئولان این مؤسسه بوده است، دفتر تهیه و تدوین متون درسی در معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها راه اندازی شد.

حقانی با اشاره به فعالیت‌های این دفتر، گفت: کارهای بنیادین جدی در این دفتر صورت گرفت و متون درسی و خللی که در این عرصه وجود داشت، بررسی و سازماندهی شدند.

وی همچنین به تبدیل متون موجود به کتاب‌های درسی اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: در معاونت پژوهش، ظرفیت‌ها و نیروهای توانمند در عرصه تدوین متون درسی بررسی و شناسایی شدند که برای این کار، نگاه درون‌سازمانی و برون‌سازمانی داشتیم و دوره تربیت تدوینگر در دو سطح سه و چهار برگزار شد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: در دوره‌های تدوینگر متون درسی  19 طلبه سطح سه و 12 نفر در سطح چهار شرکت کردند و نیروهای توانمندی تربیت شدند.

حقانی با اشاره به رونمایی از 12 کتاب آموزشی و پژوهشی منتشر شده از سوی دفتر تدوین متون درسی جامعه الزهرا علیهاالسلام که در آبان سال 1398 رونمایی شد، عنوان کرد: در بین آثار رونمایی شده سابق و فعلی، دو اثر متناسب با مأموریت‌های خاص جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تألیف و به چاپ رسیدند، از جمله کتاب «زن در ادیان» که در دوره قبل رونمایی شد و در این مراسم هم کتاب «تاریخ و سیره حضرت زهرا(س)» رونمایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در بحث تاریخ و سیره حضرت زهرا علیهاالسلام، بانوان طلبه از جزوات و کتاب‌های مکمل استفاده می‌کردند و هم اکنون کتاب «تاریخ و سیره حضرت زهرا(س)» اثر ممتاز و شایسته ای است که توسط محمد جواد یاوری سرتختی تألیف و سرکار خانم مریم مشایخی، دانش آموخته دوره تدوینگر متون درسی تدوین شده است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه تألیف و تدوین بیش از 20 اثر در دستور کار دفتر تهیه و تدوین متون درسی قرار گرفته است، گفت: تدوینگران بانو و دانش‌آموختگان دوره تدوین متون درسی به عنوان یکی از ظرفیت‌های معاونت پژوهش در این عرصه فعالیت می‌کنند و تدوین کار متون درسی را به عهده گرفتند که متناسب با شاخص‌ها و علم روز کار تدوین را با دقت و جدیت انجام می‌دهند.  

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱