در نشست تعامل میان مؤسسه آل‌یاسین و اداره امور طلاب و خانواده مطرح شد:

لزوم نهادینه کردن سبک زندگی دینی در جامعه

آل یاسین3

نشست تعامل میان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی اسلامی آل یاسین با حضور مدیر کل امور طلاب و خانواده و مدیر مؤسسه آل یاسین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست تعامل میان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی اسلامی آل یاسین با حضور سرکار خانم عرب خزائلی مدیر کل امور طلاب و خانواده، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اندیشه مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل و سرکار خانم ازناوی مدیر مهد کودک و سرکار خانم انیسی از واحد خانواده از جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فعالی مدیر مؤسسه  و همکاران ایشان از موسسه آل یاسین برگزار شد.

لزوم توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی زن و خانواده

در این نشست، سرکار خانم ملیحه عرب خزائلی به تبیین برنامه‌های اداره کل امور طلاب و خانواده پرداخت و با تصریح بر اینکه مباحث خانواده از مباحث کلیدی و تأثیرگذار در مباحث اجتماعی است، اظهار داشت: اداره کل امور طلاب و خانواده حدود سه سال پیش در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها راه اندازی شد که یکی از کلیدواژه‌های اساسی آن، رسیدگی به امور فرهنگی خانواده‌های طلاب  است.

مدیر کل امور طلاب و خانواده بر لزوم توجه به بانوان طلبه به عنوان مادران نسل آینده و قشر تأثیرگذار بر مباحث اجتماعی جامعه تأکید و عنوان کرد: در این سه سال، مباحث فرهنگی و اجتماعی زنان از اولویت‌های برنامه ای بوده و یکی از پایه‌های اصلی، رسیدگی به امور فرزندان طلاب در این زمینه‌ها است.

عرب خزائلی تأکید کرد: ما باید با مراکزی که در مباحث فرهنگی و اجتماعی زن و خانواده به صورت تخصصی فعالیت دارند، هم‌افزایی و تعامل داشته باشیم تا به رشد و ارتقا دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: در اداره کل امور طلاب و خانواده، علاوه بر مباحث فرهنگی اجتماعی خانواده، بحث ازدواج نیز مورد توجه قرار گرفته و طرح مشاوره‌ای  "یاس سفید" در دستور این اداره است.

عرب خزائلی در ادامه به مهدکودک شکوفه‌های بهار وابسته به جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و تصریح کرد: ما باید در مهدکودک، سه مبنای برنامه‌ای تربیت کودک، آموزش مربیان و آموزش خانواده کودکان را در مباحث تربیت فرزند داشته باشیم و کارگروه‌های تخصصی تشکیل دهیم.

عرب خزائلی با اشاره به لزوم اجرایی شدن "طرح جامع مهد اسلامی" یادآور شد: ما با کمک و برنامه ریزی دقیق همکاران در واحد خانواده در ایام تابستان و اوقات فراغت به سمت "مسجدمحوری" پیش رفتیم و "طرح خانواده متعالی" در این ایام برای خانواده طلاب  اجرا شد.

مفهوم سبک زندگی، مفهومی بسیار پرظرفیت است

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فعالی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی اسلامی آل یاسین با اشاره به اهمیت سبک زندگی، اظهار داشت: مفهوم سبک زندگی نخستین بار از سوی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مطرح شد و بنده بر اساس منابع دست اول، مطالعاتی در این زمینه انجام دادم.

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی اسلامی آل یاسین تصریح کرد: یکی از جهات اهمیت مفهوم سبک زندگی این است که این مفهوم بسیار پرظرفیت است و شاید غایت دین تلقی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی افزود: سبک زندگی به معنای شیوه زیستن است، شیوه زندگی می‌تواند دو نوع باشد، یا بر اساس الگوهای دینی و اسلامی که بر اساس سه منبع قرآن، سیره عملی اهل بیت علیهم‌السلام و احادیث و روایات که ائمه معصومین علیهم‌السلام ارائه می‌دهند و یا به شیوه غیردینی برگرفته از زندگی غربی، شرقی، سلیقه و غیره است.

هدف دین، نهادینه کردن سبک زندگی دینی است

وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف دین این است که زندگی مردم، دینی شود، به تعبیر دیگر، مفهوم سبک زندگی، غایت آیات، غایت سیره عملی اهل بیت علیهم السلام و غایت فرهنگ الهی و آسمانی است.

مدیر مؤسسه آل یاسین گفت: پیامبران الهی آمدند و کتب آسمانی نازل شد تا انسان‌ها بر اساس فرهنگ دینی و آسمانی زندگی کنند و روابط و مناسبات زندگی خود را بر اساس دین داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی ادامه داد: اگر خانواده دینی باشد، بر اساس الگوهای دینی و به سبک زندگی دینی عمل می‌کند.

تولید 140 اثر سبک زندگی در مؤسسه آل یاسین با همکاری بیش از 70 استاد حوزه و دانشگاه

وی در ادامه به فعالیت‌های این مؤسسه اشاره کرد و افزود: مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی اسلامی آل یاسین در سال 91 تشکیل شد و موفقیت‌ها و دستاوردهایی کسب کرده است.

مدیر مؤسسه آل یاسین ادامه داد: یکی از مهم ترین خلأها در مورد سبک زندگی دینی این بود که متن تخصصی در این زمینه وجود نداشت و مفهوم نوپا و جدیدی بود و در این زمینه باید متون جدید در سطوح مختلف نگاشته و عرضه می‌شد که این مؤسسه در سه سطح آثار بنیادی، کاربردی و عمومی شروع به تحقیق و پژوهش کرد و در طول چهار سال اخیر، 140 اثر در این سه سطح تولید کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی با اشاره به معرفی کتب منتشر شده در این مؤسسه، گفت: در نگارش کتب، موضوعات روز جامعه انتخاب می‌شوند و سعی بر این است که عناوین جذابی برای این آثار انتخاب شود و با محتوای دینی و کاربردی منتاسب با نیاز جامعه باشد.

وی یادآور شد: در این مجموعه آثار که منتشر شده، بیش از 70 استاد برجسته حوزه و دانشگاه در این زمینه همکاری کردند.

برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه سبک زندگی

مدیر مؤسسه آل یاسین در ادامه به بخش دوم فعالیت مؤسسه که بخش آموزش است، اشاره کرد و گفت: در این مؤسسه دو نیاز اساسی در حوزه سبک زندگی دینی احساس شد، از جمله تهیه متون تخصصی در حوزه سبک زندگی اسلامی و دیگری در بخش آموزش که باید نیروهای متخصص در حوزه سبک زندگی در کنار متون تخصصی تربیت شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی افزود: نخستین دوره آموزشی سبک زندگی اسلامی با حضور 20 طلبه نخبه به مدت دو سال و نیم برگزار شد که هم اکنون در حال نگارش پایان نامه هستند و تعدادی به عنوان پایان نامه سطح سه دفاع شده است.

وی عنوان کرد: در این مؤسسه تا کنون، هفت دوره آموزشی شش ماهه، یک ساله و غیره برگزار شده و همزمان با برگزاری این دوره ها، سرفصل‌های دوره‌ها به شورای عالی مدیریت حوزه ارسال شد که اگر مورد موافقت قرار گیرد، رشته سبک زندگی اسلامی در مقطع سطح سه و چهار راه‌اندازی می‌شود.

وجود بیش از 6 هزار کتاب در کتابخانه تخصصی سبک زندگی

مدیر مؤسسه آل یاسین با اشاره به برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی در این مؤسسه، اظهار داشت: حدود هزار کارگاه در طول دو سال اخیر در مؤسسه آل یاسین برگزار شده است؛ همچنین این مؤسسه دارای کتابخانه تخصصی با بیش از 6 هزار کتاب تخصصی در حوزه سبک زندگی اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی همچنین به نشریه‌های منتشر شده در این مؤسسه اشاره کرد و افزود: نشریه پایش سبک زندگی تا کنون 25 شماره از آن به چاپ رسیده، نشریه طعم زندگی با رویکردهای جدید و توجه به مقالات انگلیسی منتشر می‌شود که در واقع نقد سبک زندگی غربی به زبان خودشان است، همچنین پژوهش‌نامه سبک زندگی، اولین نشریه با رتبه علمی پژوهشی است و تا کنون پنج شماره از آن به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به راه اندازی سایت مؤسسه آل یاسین به نشانی http://www.manaviyat.ir، گفت: در این سایت، بیش از هزار و 500 مقاله علمی پژوهشی در حوزه سبک زندگی در 14 محور بارگذاری شده و به صورت رایگان قابل دریافت است.

مدیر مؤسسه آل یاسین در ادامه به برگزاری نشست‌های علمی پژوهشی در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: تا کنون 20 نشست با حضور اساتید حوزه  و دانشگاه در مؤسسه برگزار شده که محتوای نشست‌ها به صورت کتاب و نرم افزار گردآوری و عرضه می‌شود.

سبک زندگی مورد توجه رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی با تصریح بر اینکه سبک زندگی مورد توجه رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی است، عنوان کرد: از آنجا که سبک زندگی دینی یکی از مباحث دینی است، سعی بر این است که مجوز فعالیت‌های خود را از حوزه دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: این مؤسسه سال گذشته موفق شد موافقت اصولی مرکز آموزشی تخصصی سبک زندگی را از شورای عالی حوزه دریافت کند و هم اکنون یکی از مراکز آموزشی تخصصی سبک زندگی در این مؤسسه فعالیت دارد، همچنین سال گذشته، مجوز پژوهشکده سبک زندگی اسلامی را اخذ کردیم.

لزوم نهادینه کردن سبک زندگی دینی در جامعه

مدیر مؤسسه آل یاسین با اشاره به اینکه این مؤسسه با بیش از 40 نهاد تعامل و همکاری دارد، گفت: این مؤسسه، تنها مؤسسه ای است که به صورت جامع و فراگیر به تمام ابعاد سبک زندگی اسلامی می‌پردازد و به صورت پژوهشی آموزشی، چندرسانه، هنری، فرهنگی و غیره در این حوزه فعالیت می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی، اظهار د اشت: سبک زندگی یعنی اینکه ما تلاش کنیم زندگی مردم و رفتار افراد با یکدیگر، دینی شود و بر اساس الگوی‌هایی که دین ارائه کرده، مردم با یکدیگر رفتار کنند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی دارای سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی است، افزود: رفتارها و الگوها می‌تواند بر اساس متون دینی و یا غیردینی باشد، تمام همت ما این است که الگوهای دینی را در این سه بعد تولید کرده و در زندگی مردم نهادینه کنیم که یکی از راه‌ها در این زمینه، برگزاری کارگاه‌ها است.

مدیر مؤسسه آل یاسین تصریح کرد: مردم ایران، مردمی شریف و بسیار حقیقت‌جو و حق‌طلب هستند و اگر به صورت خالص با دین روبرو شوند، پذیرش بالایی دارند و اگر آسیب‌هایی وجود دارد، به این دلیل است که دین به درستی برای آنان تبیین نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فعالی در پایان با بیان اینکه بانوان طلبه باید علاوه بر بعد علمی باید در سه بعد وظیفه همسری، مادری و خانه‌داری نیز آموزش ببینند، بر لزوم برنامه ریزی و طراحی الگوی فرهنگ مقاومتی تأکید کرد.

طراحی 54 دوره آموزشی در مؤسسه آل یاسین

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آزاد، کارشناس مؤسسه آل یاسین به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این مؤسسه اشاره کرد و افزود: در این مؤسسه، 54 دوره طراحی شده که عناوین دروس مشخص است و با توجه به جامعه هدف می‌توان دسته بندی کرد.

کارشناس مؤسسه آل یاسین تصریح کرد: سبک زندگی قرآنی از جمله مبانی و مطالعات سبک زندگی اسلامی است که دوره آموزشی با این موضوع برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آزاد یادآور شد: بحث دوره‌ها، سطح عناوین و سرفصل‌های دروس در سطح دوره‌های عمومی و تربیت مربی قابلیت اجرایی دارند.

وی با اشاره به لزوم آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی، بیان داشت: در حوزه تشکیل خانواده، تعالی و تحکیم خانواده، آموزش‌های قبل از ازدواج، شناخت آسیب‌ها و مباحث همسرداری مهارت‌های شناختی، مهارت‌های ارتباطی همسران و مهارت‌های تعارضی همسران مورد بررسی قرار گرفته است.

کارشناس مؤسسه آل یاسین اضافه کرد: در حوزه‌های فرزندآوری، فرزندپروری در سنین مختلف، آسیب‌های خانواده، بهداشت و سلامت در فضای مهارت‌های سبک زندگی اسلامی، حقوق شهروندی، رسانه، اوقات فراغت و در مجموع در حوزه نشست‌های عمومی می‌توان برنامه‌هایی ارائه کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱