استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

حاجیه خانم بهشتی به عنوان الگوی سوم زن ایرانی مطرح است

مراسم یادبود حاجیه خانم بهشتی 5

حیدری مجد با بیان اینکه حاجیه خانم بهشتی دارای اخلاق عملی بود، گفت: حاجیه خانم بهشتی در تمام ابعاد زندگی به عنوان الگوی سوم زن تراز انقلاب اسلامی مطرح هستند.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم طاهره حیدری مجد در مراسم یادبود حاجیه خانم مهرناز بهشتی، عضو هیئت امنای جامعه الزهرا علیها السلام و استاد حوزه و دانشگاه که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام و با همکاری اداره کل امور تربیتی همزمان با درس اخلاق مشترک طلاب و اساتید به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: حقیقتا از دست دادن خانم بهشتی تأثیری در فضای علمی و معرفتی جامعه الزهرا علیهاالسلام گذاشت که امید است خداوند به برکت زحماتی که استاد عزیز در این عمر بابرکت خود در مجموعه داشتند، توفیق دهد رهرو راه ایشان باشیم.

تبیین بهترین و مهم‌ترین راهکارهای عملی در الگوگیری از پیامبر اسلام(ص) در خطبه 160 نهج البلاغه

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: اگر بخواهیم بحث الگو را در مباحث اخلاقی مطرح کنیم، اولا بحث الگوگیری، الگوبرداری و الگودهی یکی از روش‌های مهم تربیت در اسلام است، خداوند تبارک و تعالی وقتی اسلام عزیز و دین خدا را بر روی زمین عنایت فرمودند و پیامبر را مبعوث به رسالت کردند، مهم ترین پیام خداوند در بعثت حضرت رسول این بود که پیامبر را برای ما الگوی کامل معرفی کردند و ایشان را در مسیر همه ابعاد زندگی، فکری، دینی، علمی فرهنگی اجتماعی سیاسی و فردی و اجتماعی و خانوادگی الگو قرار دادند.

حیدری مجد افزود: امام علی علیه‌السلام در در خطبه 160 نهج البلاغه به صورت مفصل، ابعاد وجودی پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله را بیان کردند و ابعاد مختلف زندگی پیامبر اسلام را برای ما الگو معرفی کردند.

وی ادامه داد: در خطبه می‌خوانیم: «وَ لَقَدْ كَانَ فِي رَسُولِ اللَّهِ كَافٍ لَكَ فِي الْأُسْوَةِ وَ دَلِيلٌ لَكَ عَلَى ذَمِّ الدُّنْيَا وَ عَيْبِهَا وَ كَثْرَةِ مَخَازِيهَا وَ مَسَاوِيهَا؛ براى تو كافى است كه راه و رسم زندگى پيامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله را اطاعت نمايى تا راهنمايى خوبى براى تو در شناخت بدى‌ها و عيب هاى دنيا و رسوايى‌ها و زشتى هاى آن باشد»؛ امام علی علیه‌السلام به بحث مهمی در ابعاد وجودی پیامبر اشاره دارند، بحث دنیا و مافیها را مطرح می‌کنند و ارتباط پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله را نسبت به کل دنیا و نوع ارتباطی که خداوند با پیامبر داشتند، بیان می‌فرمایند.

یکی از مهم ترین موانع تربیت انسان، دنیا است

استاد اخلاق جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه یکی از مهم ترین موانع تربیت انسان، دنیا است، گفت: اگر سراسر نهج البلاغه را مرور کنیم، بیشترین مباحث امام علی در نهج البلاغه اشاره به دنیا دارد چرا که همین امر مانع بسیاری از رشد و تعالی اخلاقی و روحی یک انسان مؤمن می‌شود.

حیدری مجد با اشاره به ویژگی رسول گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، گفت: امام علی علیه‌السلام ابعاد مختلف زندگی حضرت رسول با دنیا مطرح می‌کنند، چگونه حضرت در این دنیا زندگی کردند، چگونه از این دنیا رخت بربستند، حضرت مثل بنده‌ها بر روی زمین می‌نشستند، با دستان خود به لباس خود پینه می‌زدند برمرکب برهنه سوار می‌شدند وقتی وارد خانه شدند و پرده‌های تزیین شده را دیدند، فرمودند اینها توجه قلبی نسبت به دنیا می‌آورد.

وی تصریح کرد: وقتی کلام نورانی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را در نهج البلاغه می‌خوانیم، نهج البلاغه تفسیر آیات قرآن کریم است و امام علی علیه‌السلام بهترین و مهم‌ترین راهکارهای عملی را در الگوگیری از پیامبر برای ما معرفی می‌کنند.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: این مهم ترین بخش زندگی یک مؤمن است که بتواند دلش را از غیر خدا خالی کند، در قرآن کریم می‌خوانیم: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند»؛ این سه ویژگی یکی از مهم ترین مسائلی است که این فرصت را به ما می‌دهد که اگر دارای این سه صفت باشیم می‌توانیم پیامبر را برای خود الگو قرار دهیم.

بزرگترین جایگاه انسان حفظ مکارم اخلاقی و کرامت انسانی است

حیدری مجد بیان داشت: بعثت پیامبر برای تکریم مکارم اخلاق بوده است و بزرگترین جایگاه انسان حفظ مکارم اخلاقی و کرامت انسانی است. حقیقتا اگر ما رو به دنیا بیاوریم، همان اندازه که توجه به دنیا پیدا می‌کنیم، بعد کرامت انسان و ابعاد اخلاقی انسان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به ویژگی‌های اخلاقی حاجیه خانم بهشتی اشاره کرد و گفت: در سفر تبلیغی که با ایشان به دانشگاه تهران رفته بودیم، هیچ کس ایشان را نمی‌شناخت، متواضعانه غذا درست می‌کردند، اتاق جارو می‌کردند و تمام فضائل اخلاق را در تمام رفتار ایشان می‌دیدیم.

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: آنچه که می‌تواند الگو باشد، عمل انسان است. ما از نظر کاری کنار هم کار می‌کردیم، اما هیچ کسی متوجه جایگاه علمی ایشان نمی شد؛ ایشان با آن روح بلند و تهذیب نفس شان و عبادت‌های شبانه و خالصانه که داشتند به این دنیا بی توجه بودند.

یکی از آسیب‌های بزرگ جامعه، توجه به دنیا است

حیدری مجد با بیان اینکه امروز یکی از آسیب‌های بزرگ که متوجه جامعه مؤمنان حتی طلاب شده، توجه به دنیا داشتن است، اظهار داشت: امروز دشمن هر کسی را با حال خود مشغول کرده و جامعه دینی درگیر تجمل گرایی و تکثر گرایی و تنوع گرایی شده است، اما ما در رفتار و گفتار و حرکت حاجیه خانم بهشتی، صفت عدم دلبستگی به دنیا را می‌دیدیم.

وی اضافه کرد: ایشان شرایط زندگی بسیار خوبی را در دوران تجرد و تأهل داشتند، اما کوچکترین توجه قلبی به آمال و آرزوهای دنیایی نداشتند؛طلاب به این مسئله توجه داشته باشند و خدا توفیق دهد ما از این فرصتی  که خدا برای ما ایجاد کرده، استفاده کنیم.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: جا دارد وقتی در سوگ عزیزی می‌نشینیم به زندگی او مروری کنیم. چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک انسان بزرگی سفر می‌کند انسان‌ها همه دل و جانشان با او حرکت می‌کند . آنان این راه را سال‌های سال با خون دل رفتند.

حیدری مجد ابراز داشت:  خودسازی کار آسانی نیست، دل کندن از دنیا و دل کندن از ما فیها، مقام، موقعیت، ریاست و عناوین علمی چیزهایی است که انسان را با خود می‌برد. اینکه انسان مراقبت داشته باشد، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی از سفارش‌های علامه حسن زاده آملی، دائم الذکر بودن است، فرمودند بسم الله الرحمن الرحیم را 19 بار تکرار کنیم تا ملکه جان ما باشد، ارتباط دائم با خدا داشتند و به رحمت خداوند امیدوار بودند، این سفارشات علامه در حالات و کارهای حاجیه خانم بهشتی بود.

امروز توجه به ابعاد مختلف زندگی پیامبر اسلام(ص) در جامعه مغفول واقع شده است

استاد حوزه با اشاره به قیام عاشورا و قافله سالاری حضرت زینب علیهاالسلام در دوران اسارت، عنوان کرد: یکی از نکات مهم در نهضت عاشورا این بود که قیام امام حسین علیه‌السلام شروع شد و حضرت زینب علیهاالسلام آن را تمام کرد. وقتی زندگی حضرت زینب علیهاالسلام را مرور می‌کنیم، بزرگان می‌فرمایند آنچه که از حضرت در روز عاشورا و دوران اسارت و در خطبه‌های مجلس عبیدالله و یزید می‌بینیم، نتیجه 50 سال خودسازی حضرت زینب علیهاالسلام بوده است.

وی افزود: آنچه که از خانم دکتر بهشتی دیدیم، این نبود که به صورت دفعی و لحظه ای به دست آمده باشد، مسائل اخلاقی و خودسازی اینگونه نیست که با یک شب و یک روز و یک آن به دست بیاید. یکی از مسائلی که در مباحث تربیتی مطرح است، خود تربیت از باب تفعیل است و یکی از معانی تفعیل، تدریج است. یعنی آرام آرام و قدم به قدم.

حیدری مجد در ادامه تصرح کرد: چیزی که امروز برای جامعه حوزوی ما مغفول الامر واقع شده، این است که ابعاد مختلف زندگی پیامبر و ائمه اطهار علیهم‌السلام، علما و شاگردان علما را به صورت دقیق مرور نمی‌کنیم؛ درست است که علما وارث علمی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم هستند، اما آنچه در زندگی علما و طلاب باید به عنوان درس، مسیر و الگو برای ما باشد، اخلاق است.

وی با بیان اینکه بعد خلق و خوی ما معرف دین اسلام است، عنوان کرد: ما باید این مسئله را با عمل نشان دهیم. گاهی شخص یا طلبه ای یک مجموعه بزرگ را با رفتارش تحت تأثیر قرار می‌دهد، من با خیلی از شاگردان حاجیه خانم بهشتی ارتباط دارم، طلابی که در سطح چهار درس می‌خوانند مکرر درباره ویژگی‌های اخلاقی حاجیه خانم بهشتی مانند صبر، تقوا، اخلاق، صبر در سختی‌ها، حسن خلق و برخورد و تواضع ایشان سخن می‌گویند و همه این ویژگی‌ها از سبک و سیره پیامبر و آیات قرآن کریم به ما رسیده است.

حاجیه خانم بهشتی دارای اخلاق عملی بود

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: حاجیه خانم بهشتی در اکرام به همسر و تربیت و محبت به فرزندان خود حساس بودند، نسبت به مادر خود دغدغه بسیاری داشتند. در اسلام و آیات قرآن بعد از مراحل توحید، خدمت به پدر و مادر و بعد از شرک به خدا، اف به پدر و مادر مطرح شده است و یکی از مسائل که باید به آن توجه داشته باشیم و رمز سعادت و موفقیت ما هست، توجه به جایگاه پدر و مادر است که امام سجاد علیه‌السلام در دعاهای 24 و 25 صحیفه سجادیه به نحو عالی وارد شدند و بررسی کردند.

حیدری مجد یادآور شد: نوع ورود حاجیه خانم بهشتی به درس، استعداد و آمادگی ایشان در کلاس همیشه مورد تحسین استاد واقع می‌شدند. اینها چیزی نیست که فقط با خواندن به دست بیاید، اینها توفیقاتی است که خداوند متعال در سایه رفتار و گفتار و عمل به انسان عنایت می‌کند.

وی اضافه کرد: حاجیه خانم بهشتی دارای استعداد و هوش وافر بودند، اما هیچ وقت این استعداد، علم و موقعیت برای ایشان معنا و مفهوم نداشت، جز اینکه بتواند از آن به عنوان وسیله‌ای برای خدمت استفاده کند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه استاد بهشتی دارای اخلاق عملی بود، یادآور شد: حاجیه خانم بهشتی وقتی به مقطع دکترا رسیدند با تمام علاقه مشغول به تحصیل در دبیرستان شدند و آنقدر نسبت به دانش آموزان دبیرستان دغدغه داشتند که مدرک تحصیلی و موقعیت ظاهری او را از توجه به تربیت نوجوانان و جوانان باز نمی داشت.

حیدری مجد عنوان کرد: وقتی مدیر گروه رشته تبلیغ با گرایش حج شد، چون این رشته در جامعه الزهرا علیهاالسلام به تازگی راه اندازی شده بود، برای پیشبرد اهداف این رشته با افراد صاحبنظر جلسات متعددی برگزار می‌کرد و در مقام مسئولیت اجرایی، دغدغه بسیاری داشت. در مسئولیتی که داشتم، موفق‌ترین گروهی که بیشترین تلاش را در بخش تربیت مدرس داشتند، گروه تبلیغ با گرایش حج بود.

وی با بیان اینکه حاجیه خانم بهشتی مانند اولیای خدا زندگی کرد، یادآور شد: استاد بهشتی وقتی از فرزندان خود صحبت می‌کردند به قدری دغدغه مندانه و نگران و متعهدانه صحبت می‌کردند تصور می‌کردید که ایشان فقط یک مادر است و باید برای فرزندان خود خدماتی انجام دهد. وقتی ایشان را در میدان کار می‌دیدم، احساس می‌کردیم هیچ چیز دیگری جز این کار ندارد.

حاجیه خانم بهشتی به عنوان الگوی سوم زن ایرانی مطرح است

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یبان داشت: حاجیه خانم بهشتی در جایگاه و مسئولیتی که داشت، حق مطلب را به درستی ادا کرد و اگرچه عمر کوتاهی در دنیا داشت، اما سرمایه بزرگی را برای آن دنیا برد.

حیدری مجد عنوان کرد: ما باید جای جای زندگی ایشان را مورد مطالعه قرار دهیم و برای طلاب بگوییم، شبیه ایشان را ما در میان اساتید داریم که باید بیان شود و اینگونه فکر نکنیم که اگر قرار است تحصیل کنیم، خانواده برای ما مهم نباشد و اگر قرار است به خانواده برسیم، نمی توان در اجتماع حضور داشت.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی نکته ای را درباره الگوی سوم زن مسلمان مطرح کردند و حاجیه خانم بهشتی در تمام ابعاد زندگی به عنوان الگوی سوم زن تراز انقلاب اسلامی هستند. الگوی سوم زن ایرانی به معنای اینکه یک خانم بتواند تمام ابعاد زندگی خانوادگی، همسرداری، تربیت فرزند و جایگاه خانواده را به نحو عالی توجه داشته باشد و در کنار آن بتواند در جامعه علمی و مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره حضور داشته باشد که حاجیه خانم بهشتی به عنوان الگوی سوم زن ایرانی مطرح است.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: دشمنان ما یک نکته مهم از دین ما را بررسی کردند و آن شخصیت زن و تمام قوانینی که خداوند در دین اسلام برای رشد و تعالی زن تکلیف کرده و این زن به عنوان محور جامعه و محور خانواده است، سپس مهندسی معکوس کردند و آنچه که باعث رشد، تعالی، تهذیب نفس و موقعیت زن در اسلام بود، آنچه که می‌تواند عکس این قضیه را به وجود بیاورد، برای ما تدبیر کردند.

وی تأکید کرد: این نکته که امام علی علیه‌السلام ابعاد وجودی پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را در عدم توجه به دنیا دقیق بیان کردند، نکته ای بود که زنان امروز را مبتلا کرده و امروز نمی توانیم در جایگاهی که هستیم، خوب از آن استفاده کنیم.

راه و رسم زندگی خود را به زندگی پیامبر اسلام (ص) متصل کنیم

حیدری مجد در ادامه با اشاره به لزوم توجه به سیره پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه معصومین علیهم‌السلام و الگوگیری از ایشان، گفت: در خطبه 160 نهج البلاغه بخشی از گفته‌های حضرت علی علیه‌السلام را در کلام نورانی حضرت تبیین می‌کنیم که اگر بخواهیم زندگی خود را پیامبرگونه کنیم و پیامبر را الگوی خود قرار دهیم شخصیت حضرت چگونه بوده است.

وی افزود: امام علی علیه‌السلام در این خطبه می‌فرمایند: «فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الْأَطْيَبِ الْأَطْهَرِ، فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى وَ عَزَاءً لِمَنْ تَعَزَّى، وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّهِ وَ الْمُقْتَصُّ لِأَثَرِهِ؛ پس به پيامبر پاكيزه و پاكت اقتدا كن، كه راه و رسم او الگويى است براى الگو طلبان، و مايه فخر و بزرگى است براى كسى كه خواهان بزرگوارى باشد، و محبوب ترين بنده نزد خدا كسى است كه از پيامبرش پيروى كند، و گام بر جايگاه قدم او نهد». اینگونه نیست که اگر ما تحصیل کردیم و مدرک گرفتیم و موقعیت علمی پیدا کردیم، متخلق به اخلاق می‌شویم، بلکه محبوب ترین بنده نزد خدا کسی است که از پیامبرش پیروی کند، کافی است که راه و رسم زندگی خود را به زندگی پیامبر متصل کنیم.

اولین و مهم ترین نکته در مباحث اخلاقی، خودسازی فردی و تهذیب نفس است

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: امام علی علیه‌السلام به ویژگی‌های فردی پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله از دنيا چندان نخورد كه دهان را پر كند، و به دنيا با گوشه چشم نگريست، دو پهلويش از تمام مردم فرو رفته‌تر، و شكمش از همه خالى‌تر بود، دنيا را به او نشان دادند اما نپذيرفت، و چون دانست خدا چيزى را دشمن مى دارد آن را دشمن داشت، و چيزى را كه خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چيزى را كه خدا كوچك شمرده كوچك و ناچيز مى دانست».

وی یادآور شد: اولین و مهم ترین نکته در مباحث اخلاقی، خودسازی فردی و تهذیب نفس است که می‌تواند ما را در مسائل اجتماعی موفق کند. شاید امروز که ما مبتلا به یک بلای جهانی شدیم، بهترین فرصت است که به این بخش از زندگی پیامبر نگاهی داشته باشیم. امروز خیلی از انسان‌ها در سخت ترین شرایط هستند، خانواده‌هایی هستند که با سخت ترین شرایط زندگی می‌کنند و شغل و درآمد ندارند، مریض دارند اما نمی توانند به دکتر مراجعه کنند، آن روحیه جهادگری که از زندگی ما طلاب می‌طلبد، امروز دیده شدن حوزه‌های علمیه و طلاب می‌تواند تأثیرگذار باشد.

حیدری مجد اظهار داشت: خیلی اوقات به ما می‌گویند مباحثی بگویید که کاربردی باشد، چه چیزی بهتر از این که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم دنیا را دشمن می‌داند، و اگر قلب خود را از محبت به دنیا خالی کنیم خدا توفیق می‌دهد به دنیا تعلق و وابستگی نداشته باشیم، البته به این معنا نیست که اصلا زندگی نداشته باشیم. زندگی عرفا و علما را ببینیم مثل ملامحمدمهدی نراقی که بهترین زندگی را داشتند، اما تعلق به دنیا نداشتند، بتوانیم این قلب را از محبت دنیا خالی کنیم تا مملو از محبت خدا شود.

راه محبت خدا، خالی کردن قلب ما از حب و تعلق به دنیا است

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین بخش خطبه 160 نهج البلاغه، زهد پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله است زهد به معنای نداشتن نیست، بلکه به معنای عدم وابستگی و تعلق است. اگر به امری تعلق داشتیم، آن تعلق ما را با خود می‌برد، اگر قلب ما به غیر خدا توجه پیدا کرد، امکان ندارد محبت خدا به دل انسان بیاید. این کاربردی ترین و عملیاتی ترین نکته ای است که می‌تواند در زندگی ما طلبه‌ها باشد.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه 160 می‌فرماید: «اگر در ما نباشد جز آن كه آنچه را خدا و پيامبرش دشمن مى دارند، دوست بداريم، يا آنچه را خدا و پيامبرش كوچك شمارند، بزرگ بداريم، براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سر پيچى از فرمان هاى او كافى بود»؛ حضرت دو راه شفاف و روشن و خیلی بلیغ به ما می‌دهد که راه محبت خدا و راه دشمنی با خدا است.

وی بیان داشت: راه محبت خدا، خالی کردن قلب ما از حب و تعلق به دنیا و راه  دشمنی با خدا توجه به دنیا و تعلق به دنیا است. گاهی همین مسائل باعث اختلاف خانوادگی می‌شود و باعث می‌شود که زندگی‌های ما در مسیر الهی قرار نگیرد.

حیدری مجد با بیان اینکه ما باید زانوی ادب در محضر نهج البلاغه بزنیم و در محضر امام علی علیه‌السلام شاگردی کنیم، تصریح کرد: اینگونه نیست که امام علی علیه‌السلام در کوفه و یا مدینه خطبه‌ها را گفته باشند، بلکه امروز با صدای رسا ما را صدا می‌زنند و دعوت می‌کنند و به ما درس می‌دهند.

وی تأکید کرد: آنچه که حوزه‌های علمیه به آن کمتر توجه دارند و جزو درس‌های جنبی حوزه‌های علمیه است یکی همان نهج البلاغه است. اما جوانان ما باید با کلام نورانی امام علی علیه‌السلام انس بگیرند و مباحثه و مطالعه بکنند و در زندگی به کار گیرند. علمای اخلاق نکته ای که می‌گویند اینکه مسائل را تمرین کینم و آرام آرام به یک امر عادت کنیم و این امر میسر نمی شود مگر اینکه اول معرفت آن بیاید.

مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: یک قاعده کلی است؛ اگر معرفت آمد، انگیزه و اراده تقویت می‌شود و در ادامه، عمل در انسان ایجاد می‌شود. اگر امروز علم، عمل نیست چون انگیزه و اراده ضعیف است و معرفت و بینش نیست. اساس و پایه همه چیز معرفت است وا گر معرفت داشتیم، یقینا به عمل منتهی می‌شود.

حیدری مجد با اشاره به گرفتاری‌های جامعه، یادآور شد: در گذشته یک طلبه با شهریه محدود بهترین فرزندان را تربیت می‌کرد، چون خود و همسرش توجه داشتند که اینها سربازان امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند.

وی عنوان کرد: بارها به طلاب جوان گفتم یک سرباز وقتی وارد پادگان می‌شود، قوانینی دارد و به فرمانده خود توجه ویژه دارد. حواسش جمع است که وقتی فرمانده آمد نقصی در کار نداشته باشد. ما امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را «عین الله» می‌شناسیم، این فرمانده و چشم خدا هر صبح و شب به اعمال و گفتار و کردار و نیات ما را می‌بیند و اگر او فرمانده من است و من سرباز حضرت هستم، کجای زندگی ما به رضایت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است؟. سحرم و دعا و راز و نیایش ما گاهی اوقات آنقدر دنیا ما را با خود می‌برد که در تلاوت ظاهری قرآن هم اقدام جدی نداریم.

امروز نظام سبک زندگی ما یک نظام غربی شده است

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه امروز نظام سبک زندگی ما یک نظام غربی شده است و حریم‌ها از بین رفته است، گفت: امروز خانم‌ها در فضای باز در آشپزخانه دیده می‌شوند، اما خانه‌های قدیمی دارای اندرونی و بیرونی بودند و مهمانان هیچگاه خانم خانه را نمی دیدند. امروز این حریم‌ها شکسته شده و وظیفه طلاب است که این حریم‌ها را در جامعه حفظ و احیا کنند.

حیدری مجد با تصریح بر اینکه ما با مأموریت و حقیقت زندگی فاصله گرفتیم، اظهار داشت: اگر ما زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را رعایت کردیم سبک زندگی مورد رضای امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خواهد بود.

وی عنوان کرد: امروز ما در سوگ رحلت سیده‌ای نشستیم که توانست از آن فرصتی که خدا به او داده بود، بهترین فرزندان و شاگردان را تربیت کند و خوشا به این عزیز سفر کرده با دست پر از این دنیا رفت و به یقین شفاکننده ما و شاگردان خود خوهد بود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱