رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد:

لزوم هم افزایی جامعه‌الزهرا(س) و حوزه‌های علمیه خواهران در جهت پیشبرد اهداف

آیین آغاز سال تحصیلی  (11)

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مسئولیت بانوان طلبه نسبت به مقابله با ناهنجاری‌های جامعه سنگین‌تر شده است، گفت: بانوان طلبه باید در جامعه نقش آفرین باشند و پیام حوزه را به صدای رسا به جامعه منتقل کنند.

به گزارش روابط عمومی، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز (پنجشنبه، 18 شهریور) در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه‌های علمیه خواهران که به صورت آنلاین و با حضور تعداد محدودی از اساتید و شخصیت‌های حوزوی و غیرحوزوی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: همه می‌دانیم که ریشه حوزه‌های علمیه و مرکز اصلی پیدایش حوزه‌های علمیه به زمان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌رسد.

حوزه‌های علمیه دارای اصالت بنیادین هستند

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه دارای اصالت بنیادین هستند، خاطرنشان کرد:  اولین شاگردانی که در مکتب رسول الله زانو زدند در نقطه‌های آغازین حوزه‌های علمیه بودند و سپس ائمه معصومین علیهم‌السلام این راه ارزشمند را ادامه دادند و اوج این راه را در زمان امامین صادقین علیهماالسلام مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد: در عصر غیبت، عالمان دینی با تلاش و مجاهدت و با قامتی استوار در صحنه ماندند و این میراث گرانبها را به دست ما سپردند. عالمان بزرگی که بعد از عصر غیبت صغری و کبری کاری عظیم را پایه گذاری کردند و امروز ما خوشه چین خرمن آن بزرگواران هستیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان  این پرسش که ما مسئولان و دست اندرکاران حوزه‌های علمیه چه کنیم تا حوزه ای در تراز انتظار و مطلوب داشته باشیم، گفت: باید بدانیم چه کنیم تا حوزه پاسخگو، مسئولیت شناس، مطلوب و حوزه ای داشته باشیم که هر گاه جامعه درونی و بین المللی به ما نگاه می‌کند به این احساس برسد که این حوزه، متناسب با مقبولیت‌هایی که برای ما تعریف شده، اقدام می‌کند.

تبیین سه تفکر افراطی، تفریطی و مطلوب نسبت به حوزه‌های علمیه

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه مطلوب و تراز، شاخص‌هایی دارد، به سه نگاه و طرز تفکر در رابطه با حوزه شامل تفکر تفریطی، افراطی و تفکر مطلوب اشاره کرد و افزود: در تفکر تفریطی، حوزه ای بی تحرک و خنثا نسبت به مسائل روز مدنظر است. حوزه ای که همواره چشمی به گذشته داشته و نگاه به آینده در آن وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: این نگاه برآوردکننده انتظارات جامعه امروز نیست، جامعه ای که انتظار و توقعاتش بالا رفته و مسئله دولت‌سازی، جامعه‌سازی، نظام‌سازی و مسئله تمدن نوین اسلامی را نشانه گرفته با حوزه ای که نگاه به گذشته دارد، سازگار نیست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: نگاه افراطی، نقطه مقابل نگاه اول است، این نگاه در حد افراط معتقد است که ما حوزه ای مدرن می‌خواهیم و معنای مدرن از نظر آنان این است که حوزه یک دانشگاه امروزی باشد و از سنت‌های گذشته فاصله بگیرد و رسالت‌های آن نادیده انگاشته شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: سوال این است که آیا حوزه، دانشگاه است و یا دانشگاه، حوزه است و یا اینها یک هدف مشترک را که تعالی و کمال است، با شیوه ها، روش‌ها و محتواهای خاص خود دنبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: در نگاه سوم که نگاه ارزشمندی است، حوزه مطلوب به اصالت هایش پایبند است و از آنها دست نمی‌کشد، حوزه مطلوب حوزه ای است که  در طول قرون مختلف کارکرد‌های مختلف داشته، شخصیت‌های بزرگی به جهان اسلام تحویل داده و به نیازهای بزرگی پاسخ داده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: حوزه مطلوب با حفظ اصالت‌ها، تنها به گذشته بسنده نمی‌کند و در گذشته متوقف نمی‌شود، بلکه نیازهای امروز جامعه را رصد می‌کند و برای هر زمان و مکان به تناسب اقتضائات برنامه دارد و الگو ارائه می‌دهد.

شاخصه‌های حوزه علمیه مطلوب/حوزه مطلوب با حفظ نگاه به تحول، اصالت‌ها را حفظ می‌کند

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر حوزه علمیه دیروز شیخ انصاری داشته، امروز در تلاش است که شیخ انصاری زمانه را تربیت کند و در زمان شیخ انصاری زمان خود متوقف نمی‌شود، حوزه مطلوب، حوزه ای مترقی و پیشرفته است که با حفظ اصالت‌ها به لحاظ محتوا، شیوه، سطح آموزش و تنوع علوم به ابعاد اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم توجه دارد.

وی در ادامه به شاخصه‌های حوزه مطلوب اشاره کرد و اظهار داشت: اولین شاخصه حوزه مطلوب آن است که با گذشته و اصالت‌های خود احساس پیوستگی می‌کند و با آن بیگانگی ندارد، ما نمی‌توانیم و نباید به بهانه تحول از گذشته خود فاصله بگیریم؛ هنر آن است با حفظ نگاه به تحول، اصالت‌ها را حفظ کنیم.

حوزه مطلوب یک دیده بان بیدار با رسالت انبیای الهی است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: حوزه مطلوب زمان زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست، بلکه آگاه به زمان است. اگر بخواهیم در جمله ای زیبا، حوزه مطلوب را به تصویر بکشیم، حوزه مطلوب روی قله بلندی ایستاده و زمانه را می‌نگرد و زمانه به آن مسلط نشده است و از آنجا برای زمانه در بعد منطقه ای و بین المللی تصمیم می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه مطلوب یک دیده بان بیدار با رسالت انبیای الهی است، اظهار داشت: حوزه مطلوب بر اساس این معنا دارای برنامه و فردانگر است و به وضع موجود هرگز بسنده نمی‌کند؛ فرهنگ و فلسفه انتظار در مکتب تشیع این است که ما به وضع موجود راضی نیستیم و به آینده روشن می‌نگریم. بنابراین حوزه مطلوب هم راه ورود و هم راه خروج را می‌داند. در کلام امام جواد علیه‌السلام تعبیر زیبایی است که می‌فرمایند کسی که راه‌های ورود را نشناسد قطعا از راه‌های خروج عاجز می‌ماند.

حوزه مطلوب، منتقد ناصح و خیرخواه نظام است

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه یادآور شد: امروز جامعه الزهرا علیهاالسلام که مزین به نام زیبای حضرت زهرا علیهاالسلام  است و حوزه‌های علمیه خواهران در دنیایی زندگی می‌کنند که بشر برای صد سال آینده برنامه ریزی می‌کند.

وی بیان داشت: حوزه مطلوب به استقلال حوزه می‌اندیشد، اما استقلال به معنای دیده‌بانی است که آسیب شناسی می‌کند و حوزه مطلوب، منتقد ناصح و خیرخواه نظام اسلامی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: برخی به غلط معنای استقلال حوزه را رویارویی بین حوزه و نظام تفسیر می‌کنند، در حالیکه حوزه در حقیقت حامی نظام و در عین حال دیده بان است، خاستگاه انقلاب، حوزه است از این رو باید از فرزند خود درست مراقبت کند تا به نتیجه برسد وگرنه در نیمه راه می‌ماند.

حوزه مطلوب حوزه ای نواندیش، اخلاق محور، علم پرور و جامع نگر است

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه مطلوب حوزه ای نواندیش است نه نوگرا، یادآور شد: بین نواندیشی و نوگرایی فرق است، نو اندیشی به معنای اجتهاد مستمر و پویا و متناسب با نیاز است، ولی حوزه نوگرا یعنی حوزه ای که در دین تصرف می‌کند و چیزی را که دین نیست به عنوان دین معرفی می‌کند.

وی اضافه کرد: حوزه مطلوب حوزه جامع نگر است و یک بعد نگر نیست، همه مسائل را مرور می‌کند، مأموریت‌های مختلف برای خود تعریف و برای هر مأموریت افرادی را معین و مشخص می‌کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه مطلوب، حوزه اخلاق محور، علم پرور و دانش زا است، عنوان کرد: حوزه مطلوب، حوزه ای است که اگر اخلاق را از او بگیرند دیگر حوزه نیست. رفتار و تعامل اساتید و طلاب و کارکنان حوزه باید الگو برای دیگران باشد و همیشه دیگران آنها را به عنوان الگو برای هم معرفی کنند. ویژگی خداترسی و اخلاق مداری باید در حوزه موج بزند و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام ملاک عمل برای همه باشد.

لزوم هم افزایی جامعه‌الزهرا(س) و حوزه‌های علمیه خواهران در جهت پیشبرد اهداف

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش دوم سخنان خویش، توصیه کرد: حوزه‌های علمیه به ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از شروع سال تحصیلی جدید حالت هم افزایی داشته باشند و از امکانات و ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف استفاده کنند.

وی با تاکید بر این روح هم افزایی گفت: برنامه‌های مشترک کارها را پیش می‌برد، بنابراین باید تقسیم کار داشته باشید و منابع انسانی و امکانات را در عرض هم قرار ندهید.

مسئولیت بانوان طلبه نسبت به مقابله با ناهنجاری‌های جامعه سنگین‌تر شده است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه مسئولیت بانوان طلبه نسبت به مقابله با ناهنجاری‌های جامعه سنگین‌تر شده است، عنوان کرد: بانوان بخش عظیمی از جامعه امروز هستند و هیچ گاه نمی‌شود آنها را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: شما بانوان طلبه سهم بزرگی در جامعه دارید و سفره انقلاب اسلامی به روی شما باز است و می‌توانید نقش آفرین باشید و در جامعه حضور یافته و پیام حوزه را به صدای رسا به جامعه منتقل کنید.

منابع اصیل حوزه باید در اختیار بانوان طلبه قرار گیرد

آیت‌الله حسینی بوشهری خطاب به مسئولان حوزه، توصیه کرد: مسئولان باید توان علمی طلاب را بالا ببرند و منابع اصیل حوزه را در اختیار بانوان طلبه دهند تا رشد علمی پیدا کنند و در خدمت جامعه باشند.

وی در پایان با بیان اینکه علم تعطیل بردار نیست، گفت: مسئولان می‌توانند برخی دوره‌ها و دروس حوزه را با رعایت همه پروتکل های بهداشتی به صورت تلفیقی از حضوری و مجازی برگزار کنند.  

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱