دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام در نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی»:

زن تراز انقلاب اسلامی باید زمینه ساز تمدن جهانی باشد

خانم لاله افتخاری

افتخاری با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی باید زمینه ساز تمدن جهانی قرآن کریم و مکتب وحی با ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد، گفت: زن در تراز انقلاب اسلامی باید ویژگی‌های تمدن اسلامی را داشته باشد، یعنی زنی که تمدن ساز است و با الگوی اسلامی و وحیانی می‌خواهد زمینه ساز تمدن مهدوی باشد.

به گزارش روابط عمومی، خانم لاله افتخاری امروز (سه شنبه 19 اسفند) در نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» با محوریت الگوی سوم زن ایرانی که از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام با همکاری سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانبون کشور و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام، عنوان کرد: ما برای شناخت زن تراز انقلاب اسلامی باید انقلاب را بشناسیم که بر اساس مکتب وحی یعنی مکتب قرآن و عترت صورت گرفت، بنابراین زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که مورد نظر قرآن و عترت است یعنی زنی با الگوی فاطمی و زینبی و معصومی که مورد تأیید مکتب وحی است.

تبیین الگوهای زن و خانواده در طول تاریخ بشریت

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام بیان داشت: ما به طور کلی در طول تاریخ از پیش از اسلام تا به امروز شاهد سه الگو برای زن و خانواده بودیم، الگوی زنی که عقب مانده و جنس دوم است و هم و غم او زندگی دنیوی، تجملات و درگیر زر و زیور است که این زن مورد نظر اسلام و مورد نظر مکتب وحی و تراز انقلاب نیست.

افتخاری افزود: زن الگوی دوم، شامل زنانی است که به دنبال نهضت‌های فمینیستی برای اخذ حقوق اولیه خود به خیابان‌ها آمدند و قیام کردند و حقوق اولیه بشری را می‌خواستند، آنچه که مکتب وحی به ما داده است.

وی ادامه داد: در قرآن کریم، همه حقوق زنان از جمله حق مالکیت، تعیین سرنوشت، آموزش و همه آمده، اما برخی زنان در کشورهای غربی که از این حقوق محروم بودند، به این نهضت‌ها اقدام کردند و مانند فنری که بعد از قرن‌ها تحت فشار بود، ناگهان رها شد، این بار هویت زنانه، انسانی، مادری، همسری و خواهری توسط خود زنان سرکوب شد.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام اضافه کرد: احساس مادری، تعهد و ایثار که در وجود یک زن است و هویت زنان با الگوی دوم از آنان گرفته شد و بیشترین ظلم در این قسمت به زن وارد شد. در این جا مظلوم ترین گروه ها، زنانی هستند که در این گروه قرار گرفتند و برای همین اصلاحاتی در فعالیت‌های فمینیستی انجام گرفت.

زن تراز انقلاب اسلامی باید زمینه ساز تمدن جهانی باشد

افتخاری در ادامه به الگوی سوم زنان اشاره کرد و گفت: زنی با الگوی سوم یعنی زن تراز انقلاب اسلامی باید بر اساس این الگو طراحی شود، زنی که باید در این برهه از زمان در تحقق بیانیه گام دوم نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی  پیرو الگوی اول و دوم نیست، تصریح کرد: زن امروز باید زنی باشد که برای انقلاب اسلامی الهام بخش است، زنی که اگر گام اول را چهل ساله پشت سر گذاشت، گام دوم را با توجه به تکنولوزی و با سرعتی مضاعف طی کند. به همین خاطر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نفرمودند چهل سال دوم، بلکه گام دوم انقلاب را نام بردند.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی باید زمینه ساز تمدن جهانی قرآن کریم و مکتب وحی با ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی در گام دوم سه مقطع را در نظر می‌گیرند، قبل از انقلاب کجا بودیم، کجا هستیم و بر اساس گام دوم به کجا می‌خواهیم برویم.

شاخص‌ها برای همه زنان تربیت شده مکتب وحی یکی است

افتخاری افزود: شاخص‌هایی که برای زن تراز انقلاب می‌خواهیم در نظر بگیریم که همان است که بر اساس وحی ترسیم کند و باید دوشادوش مردان و گاهی جلوتر حرکت کنند تا گام دوم را طی کند، همان شاخص‌هایی که برای همه زنان تربیت شده مکتب وحی می‌بینیم.

وی با تصریح بر اینکه شاخص‌ها برای همه زنان تربیت شده مکتب وحی یکی است، ابراز داشت: مکتبی که در بدترین شرایط بانویی چون آسیه علیهاالسلام تربیت می‌کند و برای زنان و مردان الگو می‌شود، مکتبی که در دوران جاهلیت بانویی چون حضرت خدیجه علیهاالسلام تربیت می‌شود و ایشان حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را تربیت می‌کنند، همچنین حضرت مریم علیهاالسلام در شرایطی که زنان بر اساس الگوی اول می‌زیستند، رشد کرد.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام با بیان اینکه قرن بیست و یکم قرن معنویت، اسلام و عدالت است، اظهار کرد: ما در بحث کرونا دیدیم که غرب پشت کرده به معنویت مجبور شد در کنار مسلمانان نماز بخواند و در این مورد احساس خلا کرد.

ویژگی های زن تراز انقلاب اسلامی

افتخاری در ادامه بیان داشت: ما باید ببینیم زن تراز انقلاب اسلامی چه ویژگی‌هایی دارد. زن در تراز انقلاب اسلامی باید ویژگی‌های تمدن اسلامی را داشته باشد زنی که با الگوی اسلامی و وحیانی تمدن ساز است و زنی که می‌خواهد زمینه ساز تمدن مهدوی باشد.

وی تصریح کرد: زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که در مدینه النبی هم همین ویژگی را دارد، ویژگی‌های زن تمدن ساز همان ویژگی‌های زنانی است که در مکتب انبیا بودند، همه انبیا نور واحد هستند و برای برقراری عدالت و صلح، بخشیدن انسانیت به بشر و برای زدودن غبار از فطرت آمدند؛ بنابراین این زن باید برای این قرن تربیت شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام یادآور شد: همه شهروندان دارای حقوق و مسئولیت هستند، یعنی نه مثل نهضت‌های فمینیستی که زنان در آنجا تمام حقوق را دارند و مسئولیت ندارند و نه مثل الگوی اول که زنان بدون حقوق و با مسئولیت فراوانند، یعنی همه زنان حقوق مختلف اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، علمی، اقتصادی، خانوادگی و غیره دارند و از حقوق شهروندی برخوردارند  و همه حول محور رهبری الهی حرکت می‌کنند.

افتخاری تأکید کرد: امروز هم همه باید خواستار ولایت و به دنبال امام امت باشند و در مباحث مختلف از جمله فرزندآوری، سبک زندگی، ازدواج، رفتارهای اجتماعی، خانوادگی و رفتارهای فردی از رهبر الهی تبعیت کنند.

وی اضافه کرد: همه اعم از زن و مرد در تمدن نبوی همه نقش آفرین هستند و همه شهروند درجه یک هستند و رابطه امام و امت تبیین شده است.

لزوم مشارکت زن تراز انقلاب اسلامی در نشر فرهنگ وحی

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام به مشارکت و نقش آفرینی زنان در جنگ‌های صدر اسلام، مشارکت در مسائل اقتصادی مانند خمس و انفاق و مشارکت در بیعت با پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در غدیر خم اشاره کرد و افزود: امروز نیز در مناسبت‌های مختلف مانند انتخابات و راهپیمایی‌ها باید شاهد حضور حداکثری مردم به ویژه بانوان به عنوان بیعت با نظام، رهبری و شهدای اسلام و انقلاب باشیم.

افتخاری با اشاره به اینکه در صدر اسلام، زنان در روایتگری و حفظ وحی و کتابت سهیم بودند، یادآور شد: امروز وحی نازل نمی‌شود، اما بانوان در نشر فرهنگ وحی و ثبت آنچه بر اساس آیات قرآن انجام گرفت و خاطرات دفاع مقدس و مسائل دیگر در ثبت و ضبط و انتقال به آیندگان تلاش کنند.

وی عنوان کرد: ما فقط برای ایران و حوزه نیستیم، بلکه برای آیندگان و جهان اسلام و جهان بشریت هستیم که همواره تشنه معارف الهی است، پس زنان باید مثل زنانی که در مدینه النبی در تمدن نبوی بودند برای خود نقش تعریف کنند.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام بیان داشت: اوج جایگاه زنان در تمدن نبوی، حضرت زهرا علیهاالسلام هستند که در جایگاه همسری، دختر بودن، مادر بودن برای فرزندان و جامعه خود، تربیت و توجه به جامعه و رعایت عدالت خوش درخشیدند.

وی تصریح کرد: ما باید در تاریخ تأثیرگذاری داشته باشیم اگر همچون صدیقه کبری نیستیم، کمی شبیه فضه فاطمه باشیم، فرهنگ قرآنی داشته باشیم، اگر حافظ کل قرآن نیستیم، حافظ آیاتی از قرآن کریم باشیم و در زندگی خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید در حفظ انقلاب اسلامی بکوشیم، خاطرنشان کرد: بانوان تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و نگهداری آن در چهل سال اخیر، بانوانی در تراز انقلاب اسلامی بودند که در گمنامی و در نهایت مجاهدت تلاش کردند.

زن تراز انقلاب اسلامی باید الگوی صبر زینبی باشد

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام تأکید کرد: زن امروز در حقیقت وارث همه زنانی است که از اول خلقت مجاهدت کردند و در فرمایش عالم بزرگوار حضرت آیت‌الله نوری همدانی دیدیم که زن چه جایگاهی داشته است؛ امروز زن تراز انقلاب اسلامی دارای چنین جایگاهی است و الگوی تمام نمای آن باید بانوانی همچون آن چهار بانوی بهشتی باشد.

افتخاری با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی باید الگوی صبر زینبی باشد، گفت: زن تراز انقلاب اسلامی باید الگوی هجرت از خود و هجرت از نفسانیات باشد، برای کسب علم و آگاهی بخشی به دیگران تلاش کند و در عرصه‌های مختلف از حضرت معصومه علیهاالسلام و از همه بانوانی که نقش آفرین بودند، الگو بگیرد.

وی یادآور شد: زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که شاخصه‌های آن زنان را در خود پیاده و به روز رسانی کند، اگر نیاز است در فضای مجازی و در زندگی خود و در رفتارهای فردی اجتماعی و در عرصه‌های علمی، تربیتی، فرهنگی و اقتصادی و ... جهاد و مجاهدت داشته باشد تا مخاطب آیه شریفه «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعِي إِلى‌ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً» قرار گیرد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱