استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد:

لزوم برنامه ریزی برای پژوهشگر شدن طلاب از بدو ورود به حوزه

خانم نجم

دکتر نجم گفت: حوزه علمیه موظف است یک سناریوی پژوهشی برای طلاب از زمان جذب تا فارغ التحصیلی ترسیم نماید تا طلاب در مسیر پژوهش و تولید علم بتوانند گام بردارند.

به گزارش روابط عمومی، خانم دکتر نجمه نجم در آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، گفت: ما معتقدیم بر اساس یک نگاه مهندسی و نظام یافته می‌توانیم به نقش آفرینی در تولید علم از سوی طلاب دست پیدا کنیم.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام  خاطرنشان کرد: عناوینی مانند نظام شناسی و روش شناسی کشف نظام پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرند.

نجم با بیان اینکه مؤلفه‌های نظام سازی پژوهشی با تأکید بر شبکه سازی را مورد توجه خود قرار دهیم، افزود: ما باید روند تحقق تمدن نوین اسلامی را با توجه به دستاوردهای بزرگان حوزه‌های علمیه از گذشته تاکنون مورد بررسی قرار دهیم.

این محقق حوزوی بیان کرد: وقتی که حوزه علمیه به عنوان یک مرکز تولید علم قرار گرفت باید به دنبال تأسیس مدارس پژوهشی باشیم.

نجم با تصریح بر اینکه رکن و اساس بحث در شبکه سازی، خودآگاهی و مدیریت خویشتن است، عنوان کرد: باید با طلاب بحث شود که بتوانند به مختصات فردی خود با توجه به شرایط علمی، روحی روانی، خانوادگی و سایر ویژگی‌ها و شرایط برسند تا بر اساس این خودآگاهی بهتر بتوانند در امر پژوهش فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: هر طلبه ای با هر شغلی یا هر نوع فعالیت اجتماعی و تبلیغی می‌بایست با اصول و تکنیک‌های پژوهش آشنایی داشته باشد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: حوزه علمیه موظف است یک سناریوی پژوهشی برای طلاب از زمان جذب تا فارغ التحصیلی ترسیم کنند تا طلاب در مسیر پژوهش و تولید علم بتوانند گام بردارند.

وی افزود: ما معتقدیم برای شروع یک تحول جدی در زمینه پژوهش، تحولی جدید و به شکل واقعی در مسیر آموزش روش تحقیق نیاز است.

این پژوهشگر علوم دینی بیان داشت: مدل‌هایی که در طراحی‌های علمی استفاده می‌شود، شامل مدل‌های ذهنی، هنجاری، نظری و پیش بینی هستند؛ مدلی که ما ارائه داده ایم، صرفاً یک مدل ذهنی نیست، بلکه مدلی تجمیعی بوده و به صورت خودجوش مورد آزمایش نیز قرار گرفته است.

نجم با بیان اینکه ما باید برای اساتید در رویکرد تحصیل و تعلیم پژوهشگر، مؤلفه‌ها و مفاهیم مورد نیاز را آموزش دهیم، تصریح کرد: باید تکنیک‌های پژوهش به نحو کامل که به تسلط اساتید حوزه منجر گردد به آن‌ها آموزش داده شود تا بتوانند این تکنیک‌ها را به خوبی به طلاب منتقل کنند.

این پژوهشگر حوزوی در پایان گفت: لازم است حداقل دو جلسه در طول سال برای بررسی و آسیب شناسی روند ترویج پژوهش و با حضور خود نخبگان و پژوهشگران حوزوی برگزار شود تا از این طریق به رشد هرچه بیشتر حوزه در این مسیر افزود.

تصویر خبر

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱