مدیر جامعه‌الزهرا(س) در مراسم افتتاحیه طرح کوثر ولایت؛

اندیشه‌های بنیادی، رکن اساسی طرح کوثر ولایت است

مدنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه اندیشه‌های بنیادی، رکن اساسی طرح کوثر ولایت است، گفت: طرح جامع کوثر ولایت می‌تواند پایگاهی برای تدریس اندیشه‌های بنیادین برای همه بانوان باشد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه دوره پودمانی «کوثر ولایت» که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی ویژه بانوان طلبه برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جواد علیه‌السلام با اشاره به برگزاری و اجرای این طرح، عنوان کرد: خدا را شاکریم که یکی از آرزوهای ما برآورده می‌شود و مسیری آغاز می‌شود که امید است مسیر پربرکتی باشد.

دوران ما با دوران امامت امام جواد علیه‌السلام، شباهت معنی‌داری دارد

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دوران ما با دوران امامت امام جواد علیه‌السلام، شباهت معنی‌داری دارد، افزود: در تاریخ صدر اسلام، دورانی به عنوان نهضت ترجمه مطرح است که از زمان بنی امیه شروع شد و تا دوران امامت امام جواد علیه‌السلام طول کشید و به تدریج بساط آن جمع شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: ترجمه ابتدا از مسائل دیوانی آغاز شد و نظام اداری رومی را ترجمه کردند و در امپراطوری اسلامی پیاده‌سازی شد؛ سپس به سمت مباحث پزشکی روی آوردند و پزشک‌های مسیحی و نصرانی به دربارها راه یافتند و کتب زیادی در این باره ترجمه کردند.

وی بیان داشت: در زمان مأمون، مسیر کاملا تغییر پیدا کرد و از آنجا که با فلسفه و کلام آشنا بود، تلاش‌های او، مقدمه ای برای تغییر مسیر نهضت ترجمه به سمت کلام و فلسفه شد و دارالحکمه که در دوران هارون‌الرشید تشکیل شده بود، مسیر آن در دوران مأمون، مسیر کلامی و فلسفی شد.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: مأمون مکاتبه ای با امپراطور روم داشت و برای دریافت کتاب‌های رومی درخواست‌هایی داشت که به واسطه این درخواست ها، پنج شتر کتاب فلسفه از روم و یونان به دارالحکمه آمد و ترجمه شد و فضای جدیدی آفریده شد؛ از خراسان نیز صد شتر کتاب‌های فلسفه و کلام قدیم ایرانی‌ها وارد حوزه فرهنگی و دانشی جهان اسلام شد.

امروز سیل شبهات وارد فضای فرهنگی، علمی، دانشی و اعتقادی جامعه شده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: در فضای فرهنگی جامعه اسلامی که با روحیه فطری و سالم با مسائل روبرو می‌شد و بدون شبهه می‌پذیرفت، ناگهان با سیل ترجمه‌ها و شبهاتی مواجه شد و مبانی فکری جامعه را به چالش کشاند.

وی با بیان اینکه امام جواد علیه‌السلام در این دوران، پرچم اسلام و امامت را به دوش گرفتند، اظهار داشت: ما با دوران امامت امام جواد علیه‌السلام از یک جهت تشابه داریم، از جمله در دوران معاصر که دوران ارتباطات نام گرفته، سیل شبهات و اطلاعات درست و غلط وارد فضای فکری، فرهنگی، علمی، دانشی و اعتقادی جامعه شده و نمی‌توان نسبت به این هجوم اطلاعات درست و غلط بی‌تفاوت بود.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: امروز فکر و ذهن مستمع درگیر امواج شبهاتی است که اگر فقط از طریق تلفن همراه باشد، روزانه با چندین کتاب شبهه مواجه خواهد بود.

لزوم توجه به مسائل بنیادین عقیدتی و شبهات موجود در جامعه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تأکید کرد: امروز ضرورت دارد که در کنار صرف، نحو، فقه، اصول و مباحث دیگر، به مسائل بنیادین عقیدتی و شبهات موجود در جامعه توجه ویژه ای داشته باشیم و پاسخ‌های دقیق خود را به روز کنیم.

وی در ادامه با اجرای طرح کوثر ولایت از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی و معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و گفت: امروز این طرح با نام مبارک حضرت جوادالائمه آغاز شده و امیدواریم شجره طیبه و الگویی برای حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: امام جواد علیه‌السلام، مظهر جود خداوند متعال هستند و نام مبارک ایشان از «یا جواد» گرفته شده است که امید است این طرح منبع جود و عنایتی برای جامعه حوزوی و جامعه کشورما باشد.

اندیشه‌های بنیادی، رکن اساسی طرح کوثر ولایت است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: طرح‌های مشابه دیگری در جاهای مختلف اجرا می‌شود که ارزشمند است، اما مجموعه بانوان کشور و جامعه هدف ما نیازهای دیگری هم دارند و ما در کنار فرهنگ ولایت می‌توانیم به مباحث احکام و اخلاق نیز بپردازیم.

وی بیان داشت: ضمن این که اندیشه‌های بنیادی رکن اساسی طرح کوثر ولایت است، اما می‌توان در مستوای فراتر از مستوای عموم، برخی مباحث شبهه برانگیز اخلاقی و غیره را در این طرح گنجاند که امید است طرح‌های مکمل در سال‌های آینده به صورت کامل پیاده‌سازی و بومی‌سازی شود.

طرح کوثر ولایت می‌تواند پایگاهی برای تدریس اندیشه‌های بنیادین برای همه بانوان باشد/امام جواد(ع) نهضت ترجمه را ناکام کردند

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با بیان اینکه علم در آخرالزمان از قم آغاز می‌شود، اظهار امیدواری کرد که طرح کوثر ولایت، پایگاهی برای تدریس اندیشه‌های بنیادین برای همه خواهران در مجموعه‌های دانشگاهی و حوزوی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: این طرح می‌تواند برای بانوان بین‌الملل به تناسب حوزه‌های فکری آنان برنامه‌ریزی شود.

وی در پایان یادآور شد: همانطور که امام جواد علیه‌السلام در 17 سال امامت خویش با تدبیرهای مختلف و متنوع، نهضت ترجمه را ناکام کردند و بر مبنای واردات غربی، مبنای فرهنگ اسلامی و اندیشه اسلامی و معرفت اسلامی را بنیانگذاری کردند، ما هم با بهره‌گیری از این فرصت و تبدیل تهدید به فرصت، وظیفه خود را انجام دهیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱