استاد جامعه الزهرا(س):

آموزش سواد رسانه ای، لازمه مقابله با سطحی اندیشی در فضای مجازی است

فضای مجازی

استاد تاجیک تصریح کرد: امروزه یکی از معضلات جدی جامعه ما، سطحی اندیشی در فضای مجازی است که برای مقابله با این روند باید بر تقویت و توسعه آموزش های سواد رسانه ای تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم زهرا تاجیک با بیان این که فضای مجازی در کنار فواید و کاربردهایی که دارد، واجد برخی مضرات و آفت های جدی هم است، ابراز داشت: یکی از آفت های فضای مجازی و حضور بی ضابطه و غیرآگاهانه در این عرصه، رواج سطحی اندیشی و عدم تفکر در محتوای ارایه شده در این بستر است که متاسفانه بسیاری از جوامع بشری ، امروزه با این مشکل روبرو هستند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: برای مقابله با این موج سطحی اندیشی و رویکرد عمدتاً احساسی که گاه عوارض خطرناکی هم برای فرد و جامعه به همراه دارد، باید بر لزوم توجه به آموزش های مبتنی بر سواد رسانه ای و نیز توسعه فرهنگ مطالعه کتاب تأکید کرد.

تاجیک گفت: در جامعه ای که به جهت اشباع رسانه ای و سهولت دسترسی به انواع رسانه ها، شاهد حضور کم عمق و گاه بی هدف افراد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستیم، سواد رسانه ای کمک می کند که افراد در مواجهه با پیام های متنوع رسانه ای دست به گزینشگری بزنند و لذا به راحتی تحت تأثیر انواع شایعات و یا شبهات قرار نمی گیرند.

وی بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که سواد رسانه ای منحصر به قشر یا سن خاصی نیست و لذا با برنامه ریزی هدفمند و بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته می توان درباره همه افراد اعم از تخصص ها و گرایش های مختلف و یا گروه های سنی گوناگون، این آموزش ها را ارایه نمود.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به استفاده گسترده ی افراد جامعه به خصوص نسل جدید از امکانات و ابزارهای نوینی چون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، طیف گسترده ای از مردم در راستای کسب اطلاعات مورد نیاز خود، تغییر روش داده و بیشتر متکی بر فضای مجازی هستند و حال آن که متاسفانه روز به روز گویا از علاقه مندی مردم به مطالعه کتاب کاسته می شود.

 تاجیک افزود: این در حالی است که بخش قابل توجهی از محتوای ارایه شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، آن طور که باید و شاید مؤثق و مستند نیست و به همین خاطر شاهد رواج سطحی اندیشی در این بستر در سطح جامعه هستیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱