موعظه خود، محاسبه نفس و خداترسی سه توصیه مهم امام سجاد

مدنی

مدیر جامعه الزهرا با قدردانی از برگزاری باشکوه مراسم های عزاداری حسینی، استمرار انقلاب اسلامی و ارزش‌های انسانی را مدیون حماسه عاشورا و بزرگداشت آن دانست.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در جلسه شورای اداری جامعه الزهرا علیهاالسلام با تسلیت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا و امام سجاد علیهماالسلام گفت: جا دارد از ملت بزرگ ایران به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در عین حال برگزاری باشکوه مراسم‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان تقدیر کنیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه استمرار انقلاب اسلامی و ارزش‌های انسانی در طول تاریخ مدیون حماسه عاشورا و بزرگداشت آن است، اظهار داشت: همه زندگی علمی و اطلاعات دینی خود را از همین منابر حسینی گرفته ایم و اگر روزی این برکت از مردم گرفته شود در این زمینه رو به نزول خواهیم رفت.

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه به روایتی از حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام اشاره کرد و بیان داشت: ایشان فرمودند «يَا ابْنَ آدَمَ إِنَّكَ لاَ تَزَالُ بِخَيْرٍ مَا دَامَ لَكَ وَاعِظٌ مِنْ نَفْسِكَ وَ مَا كَانَتِ اَلْمُحَاسَبَةُ مِنْ هَمِّكَ وَ مَا كَانَ اَلْخَوْفُ لَكَ شِعَارا ، اى فرزند آدم،همواره در خير و سعادت خواهى بود مادام كه از نفست واعظى داشته باشى و همّ و غمت محاسبۀ نفس باشد و مادام كه ترس از خدا همراه و جزء جداناشدنی از تو باشد.»

وی در توضیح این روایات گفت: ما همواره محتاجیم که خودمان را نصیحت کنیم چرا که از هر کسی نزدیک تر به ما، خودمان هستیم. شما حساب کنید که در طول زندگی هر کدام از ما چقدر به فکر زن و بچه و اطرافیان و مال و اموالمان هستیم و برای آنها غصه می خوریم و چقدر به خودمان و عاقبتمان فکر می‌کنیم. در این زمینه واقعا خودمان مظلوم هستیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: بر اساس این روایت باید همواره محاسبه داشته باشیم و میزان رشد و پیشرفتمان را چه در امور معنوی، چه در زندگی و چه در مسائل کاری بسنجیم، چرا که هر لحظه اگر نسبت به قبل رشدی نداشته و تغییری نکرده باشیم دچار زیان محض شده‌ایم.

وی افزود: ترس همیشگی از خدا از دیگر توصیه‌های امام در این روایت است. اگر این سه نکته را در زندگی رعایت کنیم هم خودمان، هم خانواده‌مان و هم جامعه به خیر می‌رسد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید از 15 شهریورماه گفت: برای سال تحصیلی جدید که ترم نخست آن به صورت آموزش از راه دور برگزار می شود همه باید بسیج شویم تا خدمات آموزشی با بهترین کیفیت ارائه شود و البته در این مسیر به همه اساتید و طلاب اطمینان می دهیم که با آسیب شناسی و رصد نقاط ضعف و مشکلات، اصلاحات مناسبی خواهیم داشت.

وی در پایان از تلاش پژوهشگران این موسسه که در جشنواره استانی میراث مادری با موضوع حجاب و عفاف حائز رتبه شده بودند قدرانی کرد.

در ادامه این جلسه سرکار خانم داوودالموسوی به ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت فرهنگی تبلیغی در هفته حجاب و عفاف پرداخت و گفت: تامین سخنرانان جهادی جلسات عفاف و حجاب، تبلیغ چهره به چهره در بوستان های شهر، ارائه مشاوره فقه و زندگی، مشاوره خانواده، برپایی سه نمایشگاه در سه بوستان، برگزاری مسابقات فرهنگی، برپایی نمایشگاه چادر ایرانی، توزیع کتاب گل عفاف در سطح شهر به صورت مانور خیابانی و شناسایی مبلغین حجاب و عفاف از جمله فعالیت‌های این معاونت در هفته حجاب و عفاف بود.

در این جلسه از پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام خانم‌ها صدیقه محمدی با اثر «روش های نهادینه سازی حجاب در دختران با تاکید بر آیات و روایات»، طاهره افشین زاد با پژوهش «برررسی فقهی آیات حجاب زنان و شبهات پیرامون دلالت آنها»، مرضیه عباس‌زاده با اثر «بررسی تطبیقی حجاب در قرآن و عهدین»، ناهید طیبی با پژوهش «نقد یافته های تاریخ‌بنیاد در مساله حجاب در ایران معاصر»، فرزانه حکیم زاده با مقاله «آثار اجتماعی حجاب» و مریم فقیه زاده با اثر «حکم فقهی حجاب و حدود آن در اسلام» که در جشنواره استانی میراث مادری حائز رتبه شده بودند با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱