توضیحات معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم درباره محوطه جامعه الزهرا

مراسم روز درختکاری (21)

معاون شهرسازی شهرداری قم گفت: از باغی که جامعه الزهرا علیهاالسلام در دهه 70 خرید 13هکتار آن به بوستان نرگس تبدیل شد و در واقع جامعه الزهرا(س) طبق آن توافق، سرانه خدماتی خود را به شهر پرداخت کرده است.

به گزارش روابط عمومی، غلامرضا جانقربان در گفتگو با رسانه‌ها  با اشاره به اینکه مجموعه‌ای که در جریان احداث محور فردوسی از کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری گرفته محوطه جامعه الزهرا(س) است نه باغ سالاریه، اظهار داشت: البته در گذشته این محوطه جزئی از باغ زنبیل آباد بوده که جامعه‌الزهرا(س) در دوره‌ای آن را خریداری می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اینکه موسسه آموزشی جامعه‌الزهرا(س) در دهه ۷۰ برای این اراضی با شهرداری توافق کرده، گفت: در بخشی از این باغ بیمارستان علی بن ابی طالب(ع) و در بخش دیگر یک ساختمان اداری ساخته می‌شود.

جانقربان خاطرنشان کرد: از این باغ ۱۳ هکتار به بوستان نرگس تبدیل می‌شود که شهرداری آن را تبدیل به بوستان بانوان کرده و در واقع جامعه الزهرا(س) طبق آن توافق سرانه خدماتی خود را به شهر پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بخشی از این زمین در تعریض خیابان بوعلی وارد خیابان می‌شود، اضافه کرد: در خیابان یاسمن هم عقب‌نشینی صورت می‌گیرد که تقریبا ۱۰ متر به طول ۵۵۰ متر هم در مسیر قرار می‌گیرد.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم، جامعه الزهرا(س) روی باقیمانده این زمین برای احداث واحد آموزشی مجوز می‌گیرد که سطح اشغال ۲۵ درصد دارد البته این مجموعه از مجوز ساخت خود که حدود ۱۵۵ هزار متر بنا است تجاوز نکرده.

جانقربان با اشاره به اینکه عرصه باقی‌مانده در واقع محوطه جامعه الزهرا(س) محسوب می‌شود، اظهار داشت: مانند منزل مسکونی یک شهروند که می‌تواند ۶۰ درصد بسازد و بقیه محوطه آن محسوب‌ می‌شود و این درست نیست که بگوییم این محوطه باغ است پس بعد از اینکه توافق کردیم چیزی به معنای باغ سالاریه یا زنبیل آباد وجود ندارد و محوطه یک موسسه آموزشی است.

وی با اشاره به نظر اداره کل راه و شهرسازی درباره وجود مغایرت اساسی در مصوبه فروردین ماه امسال برای تغییر کاربری محوطه جامعه‌الزهرا(س)، گفت: ریشه این موضوع به مصوبه کمیسیون ماده پنج در سال ۹۴ باز می‌گردد که به پیشنهاد جهاد کشاورزی باغات داخل شهر از محدوده شهری خارج شدند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اینکه این یک اشتباه محرز قانونی است، اضافه کرد: اصلا امکان ندارد که در مرکز شهر یک محدوده قانونی شهر که سالیان سال خدمات گرفته خارج از محدوده باشد.

جانقربان با اشاره به وجود خلاهای متعدد قانونی در این مصوبه کمیسیون ماده پنج، گفت: این کار به پیشنهاد جهاد کشاورزی انجام شد درحالیکه جهاد کشاورزی نمی‌تواند تکلیف تعیین کند و اگر جهاد کشاورزی نگران باغ‌های داخل شهر است باید برای تملک آنها تدبیری عملیاتی بیاندیشد.

وی افزود: هر چند شهرداری مسئولیتی در خصوص باغ‌های خارج از محدوده ندارد، بدین منظور هر ساله اقدامات خوبی در راستای حفظ، توسعه و تملک آنها داشته به طور مثال بخشی از باغ فتح آبادی و بخشی از باغات ۳۰ متری قائم اخیرا تملک شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: همان زمان هم ما اعتراض‌های زیادی داشتیم اما متاسفانه کمیسیون ماده پنج این موضوع را تصویب کرد اما تا امروز این مصوبه کمیسیون ماده پنج به ما ابلاغ نشده و در واقع قابل اجرا نیست.

جانقربان با اشاره به نقض حقوق مردم در این مصوبه تاکید کرد: این مصوبه باید مراحل قانونی را در شورای عالی معماری و شهرسازی طی کند و استاندار یا معاون ایشان هم باید آن را ابلاغ کنند و حتی اگر این اتفاق بیافتد نیز به دلایل قانونی این مصوبه دچار اشکال است.

وی با اشاره به اینکه یکی از باغ‌هایی که جهاد کشاورزی خارج از محدوده اعلام می‌کند، بخشی از فضای سبز جامعه‌الزهرا(س) است، خاطرنشان کرد: نمی‌شود بخشی از یک واحد آموزشی را از محدوده شهری خارج کنیم! پروانه اراضی جامعه الزهرا(س) سال ۷۴ صادر شده و دیگر اینجا باغی وجود ندارد مگر می‌توانیم بگوییم محوطه دانشگاه شهید بهشتی کاربری باغ دارد؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اینکه توافق با جامعه‌الزهرا(س) با یک هدف بزرگ یعنی تکمیل محور فردوسی انجام می‌شود، اظهار داشت: محور فردوسی بزرگترین رینگ حلقوی شهری است که از میدان ۷۲ تن شروع شده و بعد از گذشتن از میدان آزادگان و خیابان کارگر و کشاورز به میدان امینی بیات می‌رسد.

جانقربان افزود: سپس این محور به یادگار امام رسیده و از زیرگذر به بلوار امام رضا(ع) و پل انقلاب و میدان ارتش می‌رسد که این محور بعد از آن به خیابان‌های گلستانه و یاسمن و بعد به تقاطع مفتح و میدان نماز می‌رسد، این محور جمهوری را قطع کرده و به بلوار پیامبر اعظم(ص) رفته و سپس از محدث قمی عبور کرده به خیابان کلهری و پس از آن به میدان آسایشگاه و در انتها به اتوبان امیرکبیر می‌رسد.

به گفته وی، طول این رینگ شهری ۲۵ کیلومتر است که ۱۵ تقاطع همسطح و غیر همسطح دارد از این تعداد هم ۱۰ تقاطع تا امروز انجام شده است و کار اجرایی در پروژه محور فردوسی ۲۰ سال است شروع شده از ۶ منطقه شهری عبور می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: در طول ۵ سال اخیر هم مدیریت شهری با همراهی دیگر مسئولان استانی که این همکاری جای تقدیر و تشکر دارد، هفت قطعه یعنی ۱۰ کیلومتر از این مسیر را اجرا کرد. تقاطع فردوسی و پیامبر اعظم(ص) که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت یکی از این قطعه ها است.

جانقربان با اشاره به اینکه امسال هم تقاطع صدوق و فردوسی را اجرا می‌کنیم و برنامه ما این است که میدان ارتش و میدان نماز هم تقاطع شود و مراحل طراحی آن در حال اجرا است، گفت: همچنین قرار است بلوار امام رضا(ع) هم با محور فردوسی تقاطع داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات متعدد اجرای قطعه پایانی محور فردوسی، اضافه کرد: این ۱۰ کیلومتر ۲۰ سال بود که امکان اجرایی شدن نداشت و در مدیریت جدید شهرداری زحمات زیادی برای آن کشیده شده است.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم، اگر این قطعه اجرا شود، رینگ حلقوی که از نظر طرح تفصیلی بیش از ۴۰ سال و از نظر عملیات اجرایی ۲۰ سال است معطل مانده، تکمیل می‌شود.

جانقربان با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم این پروژه را که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده را برای یک قطعه معطل بگذاریم، اظهار داشت: در حال حاضر یک و نیم کیلومتر از این مسیر مانده که از سال ۹۷ برای آن بسیار تلاش کردیم و با اراضی متعلق به آیت الله صدوقی توافقات در حال نهایی شدن است که یک ملک در مسیر را به ارزش ۴۰ میلیارد تومان برای این پروژه تملک کنیم.

وی افزود: پس از این ملکی بوده که بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع مساحت داشت و آن هم با مالکان توافق شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: در طی این فرآیند درباره پارک سالاریه در خصوص میزان عقب نشینی سه هزار و ۸۰۰ متری با مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در حال انجام توافق هستیم.

جانقربان با اشاره به اینکه حراست از باغات شهری برای شهرداری بسیار مهم است، اضافه کرد: مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) ۲۵ سال است که برای گرفتن تغییر کاربری این باغ تلاش می‌کند اما ما به این علت که خاطرات بخشی از مردم در این باغ اتفاق افتاده این اجازه را نخواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه لکه آخری که مانده به طول ۵۵۰ متری بر خیابان یاسمن در مالکیت جامعه الزهرا است،  گفت: تمام تلاش شهرداری این است که تا پایان امسال این رینگ شهری را تکمیل کند که از این پروژه مردم ۶ منطقه شهری برخوردار می‌شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با تشکر از مدیریت حال حاضر جامعه الزهرا(س) که برای توافق این ملک همکاری کردند، اظهار داشت: عرصه در مسیر این ملک ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که به شهرداری واگذار خواهد شد، ما به ازای این عرصه در مسیر هم مالک تقاضا داشت که کاربری‌هایی به این زمین داده شود.

جانقربان افزود: این تقاضا به کمیسیون ماده پنج رفت و این کمیسیون در راستای اهمیت این موضوع این را مصوب کردند و مراحل قانونی این موضوع در حال پیگیری است.

به عقیده وی، این مصوبه مغایرت اساسی ندارد و نظر مدیرکل راه و شهرسازی مبنی بر نیاز به طرح در کارگروه مبنی به اشتباه جهاد کشاورزی در سال ۹۴ است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اهتمام مدیریت جامعه الزهرا(س) برای حفظ فضای سبز، گفت: بخشی ازاین فضای سبز به خاطر آتش سوزی از بین رفت اما جامعه الزهرا(س) تصمیم دارد تمام آن محوطه را دوباره سبز کرده و درختکاری کند.

جانقربان با اشاره به سختی‌های کار در حوزه شهری با وجود مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: از رسانه‌ها تقاضا داریم که به سمت انتقادات تخریبی نروند چرا که مدیریت شهری به خاطر گستردگی مسئولیتش فرصت پرداختن به حواشی را ندارد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱