به گزارش روابط عمومی، خانم فاطمه حامدی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام محمدتقی(ع) پیشوای نهم شیعیان، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مردم برای رعایت مسائل بهداشتی در خانه بمانند که این امر به مسائل اقتصادی و معیشت افراد ضربه زد.
زندگی امامان معصوم از جمله امام جواد علیهالسلام برگفته از مکتب الهی و شیوه قرآنی بود
وی با اشاره به اینکه نهمین پیشوای شیعیان را به خاطر دست بخشنده و گستردگی جود و کرم، «جواد» نامیدند، افزود: نقل شده شخصی نزد امام رفت و از سختی زندگی و معیشت برای او درد دل کرد. امام علیهالسلام سجاده اش را بلند کرد و تکه طلایی به او داد که به اندازه ی 16 مثقال طلا بود.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه پیامبر اسلام دو امانت گرانبهای قرآن کریم و اهل بیت علیهمالسلام عصمت و طهارت را در بین مردم به یادگار گذاشت گفت: زندگی امامان معصوم از جمله امام جواد علیهالسلام برگفته از مکتب الهی و شیوه قرآنی بود.
وی ادامه داد: ویژگی های فردی و اخلاقی آن حضرت منطبق بر آیات شریفه قرآن کریم بود که از جمله این ویژگی ها توجه به فقرا و مساکین بود که در سوره های متعددی از قرآن مجید به آن پرداخته شده است.
سیره امام جواد علیهالسلام؛ الگوی عملی در بخشش
حامدی خاطر نشان کرد: امروز یکی از تهدیدهای اجتماعی و اقتصادی جامعه، نابرابری درآمدها و توزیع ناعادلانه ثروت هست به گونه ای که عده ای به دور از تعالیم اسلامی به دنبال ثروت اندوزی هستند که این امر موجب ایجاد طبقات اجتماعی فقیر و غنی میشود.
وی تاکید کرد: فقر در جامعه آسیب های اجتماعی و عوارضی از جمله ناامیدی و یاس به همراه دارد که باید با ارائه الگوی عملی کامل بتوان به مردم درس بخشش و فقرزدایی را آموزش داد تا حاکمیت سرمایه نتواند کرامت انسانی را لگد مال کند . سیره امامان به ویژه امام جواد علیهالسلام در این امر مثال زدنی است.
صبر و بردباری از ویژگی های اخلاقی امام جواد علیهالسلام
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام صبر و بردباری را از دیگر ویژگی های اخلاقی این امام معصوم عنوان کرد و گفت: امام جواد علیهالسلام در سن کود کی پدر بزرگوار خویش را از دست دادند و در سن جوانی نیز با دختر مامون ازدواج کردند که تحمل این مشکلات در زندگی نیازمند صبر عظیمی بود که این امام عزیز به زیبایی با ناملایمت ها و با زنی که مخالف عقیده ایشان بود، زندگی کردند و از مسیر اصلی تعالیم اسلامی شانه خالی نکردند.
وی افزود: همچنین وجود نابسامانی ها و ستمها در حکومت عباسی از دیگر مشکلاتی بود که امام در این زمینه نیز صبر را پیشه کردند.
حامدی با اشاره به کلام امام جواد علیهالسلام در مورد صبر گفت: ایشان فرموده اند: آن حضرت فرمودند: «تکیه بر صبر کن و به فقر در آویز و شهوات را رها کن و مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستی، دقت کن چگونه باید باشی؟»؛ همچنین ایشان به مردی که فرزندش را از دست داده است صبر را توصیه می کنند و می فرمایند که خداوند از مال مؤمن و فرزندانش می گیرد تا او را اجر و پاداش دهد.
وی بیان داشت: یکی از وسیع ترین خیرات صبر است که امام این موضوع را تاکید میکنند، ضمن اینکه در این باره پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: صبر بر سه قسم است، صبر بر اطاعت و بندگی خدا، صبر در مقابل مصیبت و صبر در رویاروئی با معصیت و گناه.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به صفت آراستگی در امام جواد علیهالسلام، گفت: آن حضرت علاوه بر صفای باطنی به آراستگی ظاهر برای حضور در اجتماع اهمیت میدادند به گونه ای که قید شده یکی از زمانهای بروز آراستگی، در نماز و برای اعلام ادب صحبت با پروردگار است.
وی ادامه داد: در این باره علی بن مهزیار نقل کرده است: امام محمد تقی علیهالسلام را دیدم که نماز واجب و سنت و مستحب را در جبه خز طارونی -نوعی خز-، به جا می آوردند، و به من نیز جبه ای از خز بخشیدند و یادآوری فرمودند که آن را به تن خویش کرده و در آن نماز گزارده است، و به من هم فرمود که در آن نماز کنم.
نقش امام جواد علیهالسلام در بیان حقانیت و اندیشه های شیعی
حامدی در مورد علم و حکمت امام محمدتقی علیهالسلام و نقش آن حضرت در بیان حقانیت و اندیشه های شیعی، گفت: در این باره آوردند در مجلسی که مأمون برای آزمایش مقام علمی امام جواد علیهالسلام برگزار کرده بود، یحیی بن اکثم از امام علیهالسلام پرسید: حکم شخص مُحرمی که حیوانی را صید کرده و کشته است چیست؟
استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: امام جواد علیهالسلام در مقابل یک سوال یحیی بن اکثم چندین سوال از او پرسیدند و فرمودند: این صید را در منطقه حَرَم کشته است یا در خارج از حرم؟ حکم کشتن صید را میدانسته یا نمیدانسته؟ عمداً کشته یا غیر عمد؟ شخص محرم، آزاد بوده یا بنده؟ کودک بوده یا بزرگسال؟ بار اولش بوده یا سابقه داشته؟ حیوان کشته شده، پرنده بوده یا خیر؟ کوچک بوده یا بزرگ؟ آیا شخص محرم به کارش اصرار دارد یا پشیمان است؟ صیدش را در شب کشته یا در روز؟ آیا شخص، در احرام عمره بوده یا در احرام حج؟و غیره.
وی تاکید کرد: این چنین پرسش ها از سوی امام نشانگر احاطه کامل ایشان به مساله و علم الهی بود که در این زمان یحیی بن اکثم که از این همه سوال جا خورده بود، عجز و درماندگی در صورتش پیدا شد و زبانش به لکنت افتاد. همهی حضار غرق در حیرت شدند و با شکست مامون مجلس به پایان رسید.
نظرات