بازدید اسلام شناس ایتالیایی از جامعه الزهرا

بازدید پروفسور پیرونه از جامعه الزهرا (3)

مدیر جامعه الزهرا در دیدار اسلام شناس ایتالیایی راه حل سامان دادن به وضعیت پرآشوب جهان کنونی را ارتباطات و گفتگوی سازنده بین متفکران بزرگ جهان و دفاع از اصول انسانی و اخلاقی دانست.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، پروفسور پیرونه، اسلام شناس سرشناس ایتالیایی صبح امروز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف جامعه الزهرا علیهاالسلام با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه این مجموعه علمی مختص بانوان است و از مهدکودک تا دوره دکتری در آن دیده شده است گفت: در این موسسه در کنار مسائل آموزشی توجه خاصی به مساله خانواده داریم و می‌کوشیم آموزش‌ها در راستای تحکیم و تقویت بنیان خانواده باشد.

عقلانیت، عدالت و محبت؛ سه شاخصه تشیع

وی با تقدیر از تلاش‌های پروفسور پیرونه برای مطالعه مذهب تشیع بیان داشت: در این مذهب سه مساله به صورت پررنگ مطرح می‌شود که شاید در بقیه مذاهب و ادیان اینگونه نباشد. نخستین مساله توجه به عقل و عقلانیت است. در روایات ما عقل، پیامبر درونی خوانده شده و همه مسائل در نهایت باید با عقل تطابق داشته باشد و مخالف آن نباشد. با این حال گاهی اشراق و تجربه دینی با معیار عقل سنجیده نمی شود، از این رو هر نوع اشراق که مخالف عقل قطعی باشد را نمی پذیریم اما می‌دانیم که اشراق بالاتر از عقل است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام دومین مساله مورد توجه مذهب تشیع را عدالت و عدالت طلبی عنوان کرد و اظهار داشت: ما در بسیاری از امور مانند امامت جماعت، قضاوت در دادگاه و حکومت بر مردم، عدالت را شرط می‌دانیم تا آنجا که مثلا در مورد امام جماعت، فقدان عدالت موجب بطلان نماز است.

وی محبت را سومین محور مورد توجه خاص شیعه دانست و گفت: در روایتی از امام صادق علیهاالسلام آمده است که «هل الدین الا الحب، آیا دین جز محبت است؟» محبت در سه عرصه محبت به خدا، محبت به خلق و محبت به هستی ظهور و بروز می یابد از این رو ادعیه ما بر اساس سخن گفتن با محبوب است و کیفیت تعلق مخلوق به خالق را نشان می‌دهد و نوع نگاه و بیان در آن بر اساس اعتلای حاکم بر محکوم نیست. در دعاهای صحیفه سجادیه که به زبان ایتالیایی هم ترجمه شده این رابطه محبت‌آمیز به خوبی نمایان است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه ما در ارتباط با مذاهب و ادیان دیگر، خودمان را ملزم به برخورد انسانی می‌دانیم تاکید کرد: پیشوای شیعیان حضرت امام علی علیه السلام در دوران حکومتشان با خبر شدند که دشمنان در منطقه‌ای زیورآلات یک زن مسیحی را به تاراج برده‌اند، ایشان در واکنش به این اتفاق فرمودند که جا دارد انسان به خاطر این مساله بمیرد، این واکنش نشان دهنده رویکرد مذهب نسبت به دیگر ادیان و مذاهب و پیروان آنها است.

وی خاطرنشان کرد. از ابتدای ظهور و بروز داعش بارها مطرح کردیم که این گروه هیچ ربطی به اسلام حقیقی ندارد و قرائت ما از اسلام، دین عقلانیت، محبت و عدالت است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: امروز سالروز رحلت حضرت معصومه علیهاالسلام است و همه مردم ایران عزادار این بانوی گرامی هستند، این نشان می دهد که در مذهب ما، بانوان می‌توانند به مقامی برسند که بسیاری از مردها توان رسیدن به آن را ندارند. در مورد بانوان، ما معتقدیم که مسائل جنسی آنها باید با ازدواج سامان بگیرد اما در بقیه موارد می‌توانند در همه عرصه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته باشند.

گفتگوی سازنده متفکران؛ راه حل بحران های جهانی

وی با اشاره به اینکه جهان معاصر دوران پر آشوبی را پشت سر می‌گذراند اظهار داشت: راه حل این وضعیت در دست دولت‌ها نیست و حتی از دست مجموعه های بزرگی مثل سازمان ملل هم کاری برنمی‌آید. راه حل این مساله ارتباطات و گفتگوی سازنده بین متفکران بزرگ جهان و دفاع از اصول انسانی و اخلاقی است.

در ادامه پروفسور پیرونه با قدردانی از سامان‌دهی داخلی و نظم موجود در مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: در این مجموعه که مختص خانم‌ها است شرایط رشد در مسائل اعتقادی، عقلانی، اخلاقی و اجتماعی بسیار مهیا شده است.

وی با بیان اینکه عقل ریشه اساسی انسانیت است تصریح کرد: با این حال عقل به تنهایی کافی نیست و مکمل آن وحی است و هر عقلی باید توسط وحی مشخص شود. در هر لحظه از فعالیت هایمان باید با خدا باشیم و مسیحیت کاتولیک در این اعتقاد بسیار به شیعه نزدیک است.

این اسلام شناس ایتالیایی در پایان از میهمان پذیری جامعه الزهرا قدردانی کرد و از مسئولان و پژوهشگران این موسسه برای سفر علمی و گفتگوی بین ادیان به ایتالیا دعوت کرد.

بازدید پروفسور پیرونه از جامعه الزهرا (2)

بازدید پروفسور پیرونه از جامعه الزهرا (4)

بازدید پروفسور پیرونه از جامعه الزهرا (1)

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱