استاد حوزه در نشست «مبانی، اهداف و راهکارهای پژوهش در حوزه‌های علمیه»؛

لزوم اجرای آموزش پژوهش‌محور در حوزه‌های علمیه

نشست علمی راهکارهای پژوهش

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی با بیان اینکه محدود بودن به کتاب، استاد و مدرسه از موانع رشد طلبه است، گفت: برای رشد و شکوفایی باید از این سه عبور کرد و معنای این سخن، استفاده از تمام ظرفیت‌های آن و نماندن در آن است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی پژوهشی «مبانی، اهداف و راهکارهای پژوهش در حوزه‌های علمیه» با حضور حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی در سالن نشست‌های پژوهشگاه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

در این نشست، حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین محمدی ضمن ریشه‌یابی علت رکود و عدم تولید فکر در حوزه‌های علمیه، آموزش پژوهش‌گرا را به عنوان راهکار حل مسئله معرفی کرد و پژوهش را مغز و روح آموزش برشمرد.

استاد و محقق حوزه اظهار داشت: این امر مهم، بدون برنامه‌ریزی نظام‌مند توهم است و آسیب‌های پژوهشگران باید شناسایی و نظام حوزه، تربیت‌بنیان شود.

حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، اهداف نظام پژوهش جدید را چنین عنوان کرد:

1- گسترش سطح کمّی دانش طلاب با تتبع در منابع؛

2- احساس نیاز طلاب و ایجاد انس والفت به منابع و مصادر علمی؛

3- کسب مهارت در پژوهش؛

4- برخورداری طلاب از بینش علمی؛

5- توجه کردن به مناصب علمی و مواضع پژوهشی و پرکردن آنها با اندیشمندان متفکر؛

وی در ادامه، محدود بودن به کتاب، استاد و مدرسه را از موانع رشد طلبه معرفی کرد و افزود: برای رشد و شکوفایی باید از این سه عبور کرد و معنای این سخن، استفاده از تمام ظرفیت‌های آن و نماندن در آن است.

استاد حوزه اضافه کرد: بیگانگی علم‌آموزان از منابع و مراجع علمی از مشکلات و موانع دیگر راه است و طلاب باید با مصادر اصلی، انس داشته و از منابع لغوی، دقیق و اصولی بهره‌برداری کنند.

حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، کسب مهارت در نظام حوزه را بر دو رکن فراگیری اصول و قواعد درست پژوهش که شامل روش تحقیق، انجام تحقیق‌های موردی و ایجاد فرهنگ پژوهش است و همچنین تمرین و ممارست کافی استوار دانست؛ زیرا پژوهش یک مهارت کاملا تدریجی و زمان‌بند است و نیاز به تمرین دارد اما باید با تلاش این روند را تندتر کنیم.

وی، اهداف پژوهشی سطوح حوزه را چنین بیان کردند:

1) سطح دو: ایجاد روحیه تتبع، قدرت گردآوری و تنظیم و جمع‌آوری آراء و نظرات؛

2) سطح سه: بررسی، نقد و مقایسه آراء و تفاوت‌های کلی آنها؛

3) سطح چهار: ارائه نظر از جانب طلبه و محقق و بیان اشکالات دیگر؛

4) سطح پنج (دوره اجتهاد): ارائه نظریه بسیط و دلیل صحت درستی نظریه؛

5) سطح 6: ارائه نظریات متعدد و متنوع؛

استاد و محقق حوزه در پایان جلسه، طلاب را به یادگیری زبان‌های مختلف، تقویت ذهن به وسیله شعر گفتن، رمان‌خوانی و زیاد نوشتن و فهم جغرافیای خود در جهان امروز و شناخت استعداهای وجودی و توانمندی‌های فردی توصیه کرد و به پرسش‌های مطرح شده حضار پاسخ داد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱