هشتمین پیش‌نشست همایش ملی «بررسی اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی» برگزار شد

تفسیر «تسنیم» به عنوان تکمله و استمرار تفسیر «المیزان» است

دکتر خراسانی

دکتر خراسانی با بیان اینکه شاخصه مهم آثار حضرت آیت‌الله جوادی آملی پاسخگویی به نیاز بشر، ابتکاری بودن و عدم تکرار است، گفت: تفسیر تسنیم بعد از تشکیل نظام اسلامی، نگارش یافته و به بخشی از نیازهای مردم در بخش حکومت پاسخ می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، هشتمین پیش‌نشست همایش ملی «بررسی اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی» با حضور استاد دکتر ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی دکتر خراسانی، انگیزه برگزاری چنین همایشی را، اهتمام مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بر این امر و بررسی اندیشه ایشان به عنوان یک اندیشه تمدن‌ساز دانست.

وی با اشاره به شخصیت حضرت آیت‌الله جوادی آملی، گفت: هماهنگی برهان، عرفان و قرآن در اندیشه حضرت آیت‌الله جوادی آملی و به نوعی آثار ایشان، تقریر و تحریر جدید در حکمت متعالیه است.

دکتر خراسانی افزود: حضرت آیت‌الله جوادی آملی شاگرد بلافصل علامه طباطبایی(ره) بودند و پس از تفسیر المیزان، به تکمیل آن پرداختند و مهم‌ترین دغدغه ایشان تفسیر قرآن کریم است در حالیکه بین حوزه‌های امروز قرآن مهجور مانده است.

معاون فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: شاخصه مهم آثار این مرجع تقلید شیعیان، پاسخگویی به نیاز بشر، ابتکاری بودن و عدم تکرار است و در این مورد چنین بیان می‌کنند: «وظیفه داریم هرجا محققان قلم را زمین گذاشتند، ما برداریم»؛ بنابراین کارهای پژوهشی ما هم باید حداقل یک سؤال مورد نیاز مردم را پاسخ دهد و کار تکراری نباشد.

وی در ادامه به ویژگی‌های خاص تفسیر تسنیم و مقایسه آن با تفسیر المیزان پرداخت و با بیان اینکه تفسیر تسنیم به عنوان تکمله و استمرار المیزان است، افزود:         تفسیر تسنیم به صورت درس‌گفتار با متن اصیل فارسی به صورت مفصل و کامل از تاریخ 12 اردیبهشت سال 1362 در مشهد آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

دکتر خراسانی ادامه داد: جلد اول تفسیر تسنیم، مبانی کلامی تفسیر حضرت آیت‌الله جوادی آملی است و به عنوان مقدمه برای کارهای پژوهشی قابل استفاده است.

معاون فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: تفسیر تسنیم بعد از تشکیل نظام اسلامی، نگارش یافته و به بخشی از نیازهای مردم در بخش حکومت پاسخ می‌دهد در حالیکه تفسیر المیزان قبل از آن بوده و چنین نیازی احساس نشده است.

وی تصریح کرد: شاخصه دیگر تفسیر تسنیم، تفسیر کامل آیات‌الاحکام و برداشت‌های مهم فقهی از آنها است؛ این در حالی است که در بین شیعه منابع محدودی به تفسیر آیات‌الاحکام پرداخته‌اند.

دکتر خراسانی گفت: در تفسیر تسنیم ابتدا، آیه به صورت مستقل از آیات دیگر تفسیر می‌شود و سپس ارتباط آن با آیات دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در پایان این نشست، بخشی از سؤالات شرکت‌کنندگان در مورد اندیشه‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی و این همایش پاسخ داده شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱