معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

کلید سعادت جوامع به دست اساتید و معلمان است

شهیدی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی با بیان اینکه کلید سعادت جوامع به دست اساتید و معلمان است، به تبیین طرح‌های آموزشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ویژه اساتید این مجموعه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر شهیدی زندی روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز  معلم و تقدیر از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد:  یاد و خاطره شهید مطهری(ره) گرامی می‌داریم و طلب علو درجات و مراتب را برای این شهید والامقام از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره شهید مطهری(ره) گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان کشور در سال 1389 فرمودند: «شهید مطهری(ره) به دنبال نام و تیتر و عنوان متعارف دانشگاهی و حوزه‌ای هم نماند. به عنوان یک رزمنده‌ی عرصه‌ی فکر و تأمل، وارد میدان شد. با اخلاص کار کرد، خدای متعال هم به کار او برکت داد».

تهذیب نفس و راهبری و هدایت معنوی جامعه دینی به عهده حوزه‌های علمیه دینی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در ادامه اظهار داشت: نظام آموزشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مبتنی بر سه رکن اصلی طلبه، ماده و موضوع درسی و اساتید معزز است.

وی افزود: در رابطه با رکن اول که محصل و یا طلبه است، وظیفه سنگینی به عهده طلاب گذاشته شده که در درجه اول خودسازی و در درجه بعد ساختن جامعه مد نظر است و در حقیقت، تهذیب نفس و راهبری و هدایت معنوی جامعه دینی به عهده حوزه‌های علمیه دینی است و طلاب باید این وظیفه سنگین را به دوش بکشند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: امروز در شرایطی که اکثر مراکز آموزش عالی با صندلی خالی مواجه هستند، جامعه‌الزهرا علیهاالسلام چند برابر ظرفیت پذیرش، متقاضی دارد، اما متأسفانه شرایط پذیرش همه متقاضیان فراهم نیست و ناگزیریم در مقام سنجش و انتخاب با اعمال گزینه‌ها و شرایط خاص به حد مقدور پذیرش داشته باشیم که امید است به شرایطی برسیم که پاسخگوی همه علاقه مندان تحصیل علوم دینی باشیم.

تلاش در راه اندازی رشته‌های کاربردی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی بیان داشت: در حوزه مواد درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، طی چند دهه گذشته گرایش‌ها و رشته‌های متنوعی تصویب و اجرا شده و هر سال تلاش می‌شود رشته‌های کاربردی‌تری ارائه شود.

وی یادآور شد: امسال مجوز برخی رشته‌ها و گرایش‌های محدود بر اساس مصوبات مشترک حوزه‌های علمیه خواهران تمام می‌شود و رشته‌های کاربردی تر جایگزین آنها خواهد شد.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: مهندسی رشته‌ها ازسال گذشته آغاز شده و همه رشته‌ها از ابتدای ورود به عرصه طلبگی تحت ضابطه کلی، بازبینی و مهندسی می‌شوند.

کلید سعادت جوامع به دست اساتید و معلمان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در ادامه به رکن سوم نظام آموزشی که اساتید هستند، اشاره کرد و گفت: کلید سعادت جوامع به دست اساتید و معلمان است که چند امر در این حوزه ضروری است، از جمله تسلط علمی، تبحر کافی، پژوهش و جنبه‌های مهارتی، توانمندی در ارتباط گیری با طلاب، تهذیب نفس و تقوا و وارستگی استاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف معاونت آموزش این است که دوره‌هایی برای تقویت این جهات فراهم کند، بنابراین اساتید ارتقای توان علمی خود را مد نظر داشته باشند.

انگیزه طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید تقویت شود

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه خاطرنشان کرد: اگر یک استاد سال‌ها یک ماده درسی را تدریس می‌کند نقص نیست بلکه شاید حسن هم باشد، مهم این است که استاد خود را مکلف بداند که با مطالعه در کلاس حاضر شود و به مباحث جدید تسلط و آگاهی کامل داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی، بهره گیری از روش‌های تدریس مناسب را یکی دیگر از امور ضروری برای اساتید عنوان کرد و افزود: برای تأثیرپذیری هر چه بیشتر طلاب، روش‌های تدریس باید بهینه و به روز شود.

وی همچین به لزوم بهره گیری از وسایل کمک آموزشی اشاره کرد و در ادامه گفت: خوشرویی و گشاده رویی از دیگر ویژگی‌های اساتید و معلمان است، اساتید با طلاب به گونه ای ارتباط داشته باشند که طلاب از مراجعه و طرح بحث کردن با استاد احساس اضطراب نداشته باشند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به انگیزه دهی به طلاب، تأکید کرد: وقتی طلاب وارد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام می‌شوند، دارای انگیزه‌های بالایی هستند که این انگیزه باید روز به روز تقویت شود و اساتید باید اصل انگیزه و فلسفه طلبگی را متذکر شوند.

اجرای طرح‌های مختلف آموزشی ویژه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در ادامه به وظیفه معاونت آموزشی تربیتی در قبال اساتید اشاره کرد و گفت: سال گذشته، طرح استاد همیار تربیتی اجرا شد و 20 نفر از اساتید بانو برای اجرای این طرح انتخاب شدند و از اولویت‌های کاری معاونت، توسعه کمی و کیفی این طرح است.

وی ادامه داد: آموزش پژوهش محور دومین طرح معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است که سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا شد و امید است شیوه آموزش پژوهش محور را فراگیر کنیم و در همه مقاطع تحصیلی به اجرا بگذاریم.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به اجرای طرح استاد ثابت اشاره کرد و یادآور شد: این طرح نهایی شده است و در نوبت تشکیل کمیته در هیئت امنا قرار گرفته است.

دوره عالی فقه یکی از افتخارات و رسالت‌های اصلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی تصریح کرد: بازدیدهای علمی اساتید از مراکز مختلف علمی آموزشی از انتظارات مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بوده که برخی مراکز تأیید و نهایی شدند و امید است امسال بازدیدهای علمی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دوره عالی فقه در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، گفت: دومین دوره عالی فقه اواخر سال گذشته برگزار شد و یکی از افتخارات و رسالت‌های اصلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است.

به روزرسانی پایان نامه‌های طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، راه اندازی نشریات داخلی را از دیگر دستاوردهای این مجموعه دانست و یادآور شد: ما همه گروه‌های علمی را به راه اندازی نشریات داخلی مکلف کردیم که چند نشریه منتشر شده و مابقی در حال انتشار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی اضافه کرد: بحث به روزرسانی پایان نامه‌های طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از دیگر اقدامات این معاونت است که امید است با همت اساتید، به طلاب فرصت ادامه تحصیل داده شود تا وضعیت تحصیل خود را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: اتمام محدوده‌های درسی از دیگر موارد مهم در این حوزه است که بودجه بندی شده تا همه محدوده‌های درسی تا پایان نیمسال تحصیل به انجام برسد.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به اجرای طرح تربیت مدرس اشاره کرد و افزود: این طرح سال گذشته با حمایت مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز شد و دومین دوره به زودی آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی با اشاره به طرح معرفی استاد ممتاز، عنوان کرد: ما دستورالعمل و آیین نامه آن را تهیه کردیم که از سوی مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: این آیین نامه نواقصی دارد، بازبینی آیین نامه‌ها را شروع کردیم که زمان بر است، اما تا پایان ترم برای همه اساتید ارسال می‌شود تا با دقت بخوانند و نظرات و پیشنهادات خود را ارسال کنند و در سال جاری اصلاح شود.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان از همه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام درخواست کرد تا معاونت آموزشی تربیتی را در جهت اجرای بهتر ضوابط آموزشی یاری کنند و نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق مجرای قانونی ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱