استاد حوزه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

توسعه عقلانی و ایجاد الفت میان قلوب؛ دو کار مهم امام زمان(عج) بعد از ظهور

لقمانی

استاد لقمانی با بیان اشاره به لزوم ایجاد اندیشه و انگیزه در زندگی، گفت: توسعه عقلانی و ایجاد الفت میان قلوب مردم، دو کار مهم امام زمان(عج) بعد از ظهور است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لقمانی روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدراس علمیه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: هر انسانی دو جلوه وجودی دارد، از جمله شخصیت و همچنین آبرو و موقعیت که برای مدیریت بین خود و خانواده و جامعه و عدم گرفتاری لغزش و ریزش توجه به چند نکته لازم است.

لزوم توجه به شخصیت فردی و اجتماعی

استاد اخلاق حوزه افزود: نکته نخست اینکه به شخصیت خودتان بیشتر از آبرویتان اهمیت دهید، زیرا «شخصیت» شما جوهر وجود شماست اما موقعیت و آبرویتان، تصورات دیگران نسبت به شماست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی ادامه داد: شخصیت شما مجموعه چیزهایی است که دارید: افکار، افعال، ظاهر، باطن و همیشه با انسان است؛ اگر آنها را اصلاح کند و به خود بپردازد  از عمر لذت می‌برد در غیر اینصورت مرتب اشتباه می‌کند.

وی تصریح کرد: نکته دوم اینکه دو چیز شما را تعریف می‌کند، از جمله بردباریتان، وقتی  هیچ ندارید و دیگر، نحوه رفتارتان، وقتی که همه چیز دارید. وقتی همه چیز دارید تفاخر و تکاثر پیش می‌آید.

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: نکته سوم اینکه وقتی تنها هستید مراقب افکارتان باشید، یک فکر، یک چیز نیست بلکه گاهی همه چیز است، گاهی فکر فعل می‌آورد و گاهی فعل انسان را بدبخت می‌کند؛ همچنین وقتی در جمع هستید مراقب رفتارتان باشید.

اگر بین عقل و عاطفه تعادل برقرار نباشد سقوط حتمی است/ لزوم تعادل بین دو جلوه وجودی انسان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی در ادامه گفت : انسان همیشه اسیر افراط و تفریط هست، افراط، تشدید و تفریط، تعطیل‌آور است و راه علاج این دو تعدیل است.

وی افزود: حرکت در زندگی مثل راه رفتن روی طناب باریک است، اگر بین عقل و عاطفه تعادل برقرار نکنید، سقوط شما حتمی است؛ در اینجاست که باید  بین دو جلوه وجودی خود تعادل برقرار کنید.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه 36 سوره نساء، عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُوراً»، انسان در جمال، علم و مال وغیره تکبر دارد و در مقابل دیگران خودش را بالاتر می‌داند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی یادآور شد: انسان دارای سه نوع شخصیت است، شخصیتی که نشان می‌دهد که همان تفاخر است؛ شخصیتی که واقعا دارد، لایه لایه نیست و صادق است؛ و شخصیتی که خیال می‌کند دارد که همان تکبر است.

وی تصریح کرد: همه آموزه‌های دینی برای این است که ما شخصیت خود را مدیریت کنیم و با فکر وخیال زندگی نکنیم؛ بهترین انسان‌ها در آموزه‌های دینی کسانی هستند که زندگی خود را براساس واقعیات مدیریت کنند.

استاد اخلاق حوزه در ادامه با بیان سخنان گرانبهایی از حضرت امیر المومنین علیه‌السلام به بیان این موضوع مهم پرداخت و گفت: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَنْ‏ عَرَفَ‏ شَرَفَ‏ مَعْنَاهُ‏ صَانَهُ‏ مِنْ‏ دَنَاءَةِ شَهْوَتِهِ‏ وَ زُورِ مُنَاهُ؛ کسی که گوهر وجودی خود را (یعنی شخصیت) بشناسد او را از پستی شهوت و شرارت و خیال‌پردازی و تفاخر آروزگرایی حفظ می‌کند»؛ لذا کسانی که اینچنین هستند هر ثانیه از زندگی‌شان لذت می‌برند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی افزود: «مَنْ‏ أَصْلَحَ‏ فِيمَا بَيْنَهُ‏ وَ بَيْنَ‏ اللَّهِ‏ أَصْلَحَ‏ اللَّهُ‏ مَا بَيْنَهُ‏ وَ بَيْنَ‏ النَّاسِ؛ کسی که بین خود (یعنی شخصیت) و خدا را اصلاح کند خداوند بین او و مردم را اصلاح می‌کند» که اگر چنین شود دیگر برای جلب محبت مردم نیاز نیست یک سلسله کارها انجام دهد چون دل‌ها به دست مقلب القلوب است؛ این دو کلام از حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام راجع  به شخصیت، شصت سال از زندگی ما را مدیریت می‌کند و به شخصیت ما طراوت می‌دهد.

خردمندی در زندگی؛ اولین ستون شخصیت انسان

وی در ادامه با بیان اینکه شخصیت انسان، 10ستون دارد، اظهار داشت: برای اینکه انسان بتواند خودش را مدیریت کند و خودش را در فراز و نشیب‌های زندگی حفظ کند، برای  شخصیتش 10 ستون هست.

استاد اخلاق حوزه افزود: اولین ستون، خردمندی در زندگی است؛ چنانچه اگر عقل امروز را داشتم کارهای دیروز را نمی‌کردم و اگر کارهای دیروز را نمی‌کردم عقل امروز را نداشتم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با بیان اینکه آنطور بودن و آنطور به نظر آمدن دو چیز متفاوت اند، گفت: افراد بزرگ وقار دارند اما تکبر ندارند؛ حال آنکه افراد کوچک تکبر دارند اما وقار ندارند، وقاری که مربوط به شخصیت هست.

توسعه عقلانی و ایجاد الفت میان قلوب مردم، مهم‌ترین کار امام زمان(عج) بعد از ظهور است

وی بیان داشت: نخستین کاری که حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در ابتدای ظهور انجام می‌دهند، توسعه عقلانی است و آن حضرت، عقل‌ها را کامل می‌کنند؛ عقل که آمد ایمان و آخرت و عرفان می‌آید. عقل که باشد انسان می‌تواند پشت صحنه‌های زندگی را ببیند، گناه را ببیند و از آن اجتناب کند.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: دومین کار امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، «و يؤلّف به بين القلوب المختلفه؛ بين دل‌های مخالف، الفت و دوستی ايجاد می‌کند»، چنانچه کینه و بدگمانی در جامعه از بین می‌رود.

علت اصلی انحراف برخی افراد مذهبی، در عدم اندیشه است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی به حدیثی دیگر از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که می‌فرمایند: «قِيمَةُ كُلِ‏ امْرِئٍ‏ عَقْلُهُ: ارزش و قیمت هرکسی به عقلش است» و در ادامه افزود: خردمند و عاقل اهم و مهم می‌کند و وقتی عقل کامل شد اعمال ظاهری انسان عمق پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به مهم بودن عقل و خرد، علت اصلی انحراف برخی افراد مذهبی، در عدم اندیشه است وقتی که اندیشه نباشد، فرد اگر از محیط مذهبی خارج شود دچار لغزش و انحراف می‌شود.

لزوم ایجاد اندیشه و انگیزه در زندگی

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: بهترین طلبه کسی هست که اول ایجاد اندیشه کند بعد ایجاد انگیزه. امثال افرادی چون سردار شهید صیاد شیرازی با بورسیه خارج از کشور رفتند و پاک رفتند و پاک آمدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی تأکید کرد: علت انحراف شخصیتی افراد به این دلیل است که برخی از 10 ستون شخصیتی را ندارند.

راه‌های افزایش عقل با توجه به روایات

وی در ادامه به راه‌های افزایش عقل اشاره کرد و گفت: جنس عقل با توجه به روایت «العقل نور»، نور است و هر چیزی که نور باشد عقل را  افزایش می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: ما دو نوع عقل داریم، یا ذاتی و یا اکتسابی است؛ لذا جهت افزایش عقل اکتسابی راه‌هایی هست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی به مواردی از راه‌های افزایش عقل اشاره کرد و افزود: در روایت آمده، «العلم نورٌ»، بنابراین علم، عقل را افزایش می‌دهد، همچنین دائم الوضو بودن، چنانچه اگر فردی به مدت 4 روز دائم الوضو باشد، بعد از آن اگر بدون وضو باشد، احساس می‌کند بدن آلوده است.

وی ادامه داد: پرهیزگاری، تلاوت قرآن کریم، نشست و برخاست با عاقلان و قناعت از دیگر راه‌های افزایش عقل است.

استاد اخلاق حوزه در ادامه به معرفی کتاب «چگونه شاد و خنده رو باشیم» اشاره کرد و گفت: این کتاب با نگاهی بر آیات قرآن کریم، سخنان معصومین و گفتار اندشمندان جهان به بیان 30 راهکار شادی و خوشبختی؛ 40 پیشنهاد شادمانی ماندگار و 60 شیوه آرامش در زندگی پرداخته است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱