مدیر جامعه‌الزهرا(س) در هم‌اندیشی مدرسان حوزوی سواد رسانه‌ای و فضای مجازی:

ارتقای سواد رسانه‌ای لازمه توفیق حوزه در امر تبلیغ است

مدنی-حوزه علمیه خواهران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه ارتقای سواد رسانه‌ای لازمه توفیق حوزه در امر تبلیغ است، گفت: حوزه‌های علمیه با شناخت رسانه، وارد جریان تبلیغ شوند که این امر بی‌شک مستلزم ارتقای سواد رسانه‌ای است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسمین سید محمود مدنی عصر روز گذشته در هم‌اندیشی مدرسان حوزوی سواد رسانه‌ای و فضای مجازی که در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به تأثیر فوق‌العاده رسانه و فضای مجازی در دنیای امروز اظهار داشت: نمی‌توان به صرف دستورالعمل یا بخشنامه و یا برخورد انتظامی، مانع آسیب‌ها و عوارض منفی فضای مجازی و رسانه شد بلکه این امر نیاز به فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و ارتقای سواد رسانه‌ای دارد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: بصیرت‌افزایی و آگاهی رساندن به جامعه در این میان می‌تواند تأثیری بس فراتر از برخوردهای قهری در مواجهه با آسیب‌ها و معضلات فضای مجازی داشته باشد و لذا نباید از توجه به این عرصه‌ها غافل شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با تأکید بر این که ما در زمینه استفاده از رسانه بیش از هر چیز نیاز به شناخت صحیح و علم و دانش مربوط به آن داریم، گفت: اگر ما این فضا را به درستی مدیریت کنیم، می‌توانیم تا حدود زیادی جلوی آسیب‌ها و عوارض نامطلوب آن را بگیریم.

وی همچنین بیان داشت: اساساً مقولاتی از جنس رسانه و فرهنگ نیاز به تبیین صحیح دارد تا ما بتوانیم راهکارهای متناسب با آن را به خوبی در سطح جامعه ترویج دهیم و گرنه نمی‌توان انتظار داشت که معضلات پیش رو حل شود یا کاهش پیدا کند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به رسالت حوزه در زمینه تقویت و ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه، افزود: حوزه باید مبانی اخلاق و رسانه را به خوبی بشناسد و با مباحث فقهی رسانه و مهارت‌های استفاده از رسانه و فضای مجازی به خوبی آشنا شده و اقتضائات زمانه را به درستی بشناسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین با بیان این که عدم مدیریت صحیح فضای رسانه ای، عوارض و  آثار منفی بسیاری به همراه دارد، گفت: رسانه، بستری مهم در راستای فرهنگ‌سازی است و می‌تواند فرهنگ عمومی جامعه را شکل دهد و لذا چنانچه از ابزار رسانه به درستی استفاده شود، بهترین فرهنگ در جامعه پیاده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که انبیای الهی در راستای مأموریت خویش از شیوه‌های تبلیغی استفاده می‌کردند، ابراز داشت: در قرآن کریم 11 بار واژه «بلاغ» آمده، چرا که پیامبران الهی رسالتی به جز بلاغ و هدایت جامعه نداشته‌اند.

وی گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از خانواده‌ها استفاده از رادیو و تلویزیون در محیط خانه را تحریم کرده بودند، چرا که آن را منشأ گناه می‌دانستند، اما به راستی آیا امروز می‌توان رسانه را در محیط خانواده تحریم کرد یا این که باید آگاهانه به نظارت و مدیریت در این باره پرداخت؟.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: رسانه ها و به ویژه فضای مجازی در روزگار کنونی تبدیل به شریک گرمابه و گلستان شده‌اند و نمی‌توان آن را حذف کرد؛ با این وجود ما، راهی جز سواد رسانه‌ای و فضای مجازی نداریم وگرنه با خانواده‌هایی از هم فروپاشیده و جامعه‌ای آلوده روبرو خواهیم بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با تأکید بر این نکته که رسانه‌ای که به جامعه امید و سرزندگی بدهد، زمینه ساز رشد و پویایی و بالندگی می‌شود، اظهار داشت: چنانچه ما فضای روانی، پیام‌رسانی، تبلیغاتی و تلقینی را که ابزارش رسانه است به درستی ساماندهی کنیم، در سخت‌ترین شرایط نیز افرادی امیدوار و شاداب داریم که در بحران‌ها به وظایف خود به درستی عمل می‌کنند.

وی در خاتمه گفت: آنچه مهم است این که باید حوزه‌های علمیه با شناخت رسانه، وارد جریان تبلیغ شوند که این امر بی‌شک مستلزم ارتقای سواد رسانه‌ای است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱