کاروان راهیان نور جامعه‌الزهرا(س) در طلائیه و شلمچه حضور یافتند

طلائیه و شلمچه

کاروان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سومین روز اردوی فرهنگی بصیرتی راهیان نور وارد سرزمین طلائیه و شلمچه شدند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کاروان زیارتی راهیان نور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سومین روز حضور در سرزمین نور، وارد منطقه عملیاتی طلائیه شدند.

منطقه طلائیه یکی از محورهای اصلی هجوم به خوزستان بود و در همان روزهای اول جنگ توسط لشگر 5 مکانیزه عراق سقوط کرد و تا عملیات بیت‌المقدس این منطقه در اشغال کامل عراق بود.

طلائیه در ۳۵ کیلومتری جاده اهواز به سمت خرمشهر، سه راهی جفیر و پادگان حمید است که محل عروج شهیدانی همچون ابراهیم همت، حمید باکری و عباس کریمی است.

این منطقه یکی از محورهای مهم عملیات‌های خیبر و بدر و کلید حفظ جزایر مجنون در طول جنگ بود.

پس از پایان جنگ، در این مکان مقری برای جستجوی پیکر مطهر شهدا دایر شد و در مکانی که تعداد زیادی از شهدا کشف شد، حسینیه‌ای به نام حسینیه حضرت عباس علیه‌السلام بنا شد که در آن پنج شهید گمنام به خاک سپرده شده است.

این یادمان در 8 کیلومتری غرب پاسگاه طلائیه قدیم و در منتهی‌الیه جنوب‌غربی مرز (در نزدیکی قسمت دال طلائیه) واقع شده است و در فاصله 300 متری سه‌راهی شهادت طلائیه قرار دارد.

کاروان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سرزمین طلایه‌داران و در سه راهی شهادت از سخنرانی و روایتگری سردار بسیجی حاج اصحاب کریمی بهره‌مند شدند و از آنجا راهی شلمچه، قطعه‌ای از بهشت شدند.

شلمچه، آینه‌ای است که تمام جبهه با خاک‌های سرخش در آن می‌درخشد و دریچه آسمانی است که از آن بوی رشادت و عطر دلنواز شهادت می‌وزد شدند و در آخر با هشت شهیدی که  اخیرا تفحص شدند در معراج الشهدای محمودوند وداع نمودند.

شلمچه یکی از چند محور تاختن ارتش عراق به ایران بود. ارتش عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با گذر از این منطقه به سوی خرمشهر تاخت. عراقی ها در این منطقه که از دید راهبردی برایشان مهم بود استحکامات جنگی بسیاری را فراهم نموده بودند. پس از عملیات بیت المقدس که به بازپس گیری خرمشهر توسط رزمندگان ایران انجامید این منطقه همچنان در دست ارتش عراق بود.

سرانجام در عملیات کربلای ۵ در دی ۱۳۶۵ شلمچه به دست نیروهای ایرانی افتاد. این منطقه مجدداً در ۸ صبح ۴ خرداد سال ۱۳۶۷ پس از حدود ۸ ساعت نبرد میان نیروهای دو طرف درگیر به دست ارتش عراق افتاد.

مدت شش سال، شلمچه ایران در اختیار دشمن بود. ١۵ روز بعد از ناکامی «عملیات کربلای 4»، رزمندگان اسلام اقدام به انجام «عملیات کربلای ۵» کرده و در روز چهارم عملیات، جاده شلمچه به دست رزمندگان اسلام آزاد شد و در روز بیستم عملیات(هشتم بهمن ماه ۶۵) شلمچه ایران کاملا آزاد شده و قسمت عظیمی از شلمچه عراق هم به تصرف نیروهای خودی درآمد.

در مجموع هشت عملیات در طول هشت سال دفاع مقدس در منطقه شلمچه صورت گرفت که مهم‌ترین آن عملیات کربلای پنج بود.

بعد از اتمام جنگ تحمیلی، گروه‌های تفحص مستقر شدند و توانستند تعداد زیادی از پیکرهای مطهر مفقودین را کشف و به خانواده‌های چشم انتظار آنان تحویل دهند.

در عید قربان سال ١٣٧٨ مقام معظم رهبری با حضور در جمع کاروان های راهیان نور و در کنار هشت شهید گمنام عملیات کربلای پنج شلمچه را قطعه ای از بهشت نامیدند.

حرم شهیدان گمنام و موزه طبیعی دفاع مقدس شلمچه به عنوان یکی از یادمان‌های تحت پوشش قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس خوزستان است و همه ساله صدها هزار نفر از سراسر کشور برای تجدید بیعت با آرمان‌های شهدای والامقام دفاع مقدس از یادمان‌ها بازدید می‌کنند.

کاروان راهیان نور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین در معراج الشهدای محمودوند حضور یافتند و با آرمان‌های حضرت امام(ره) و شهدای انقلاب تجدید میثاق کردند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱