به گزارش روابط عمومی و بین الملل، کارگاه تخصصی تربیت روانشناسی «کودک و تربیت رسانهای؛ فرصتها و تهدیدها» از سوی اداره کل امور طلاب و خانوادهها و مهد کودک شکوفههای بهار وابسته به جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) در آمفی تئاتر همکف ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.
در این کارگاه تخصصی که 60 نفر از بانوان طلبه و مادران نونهالان شکوفه های بهار حضور داشتند، دکتر مبین صالحی، دکترای روانشناسی و مشاور کودک و نوجوان به تبیین موضوعاتی چون نقش رسانه در تربیت کودک، رسانه خوب و رسانه بد پرداخت.
مشاور کودک و نوجوان در بیان نقش رسانه و جایگاه آن در تربیت و رشد شخصیت کودکان، به روش الگویی و تقلید اشاره و عنوان کرد: مطالعات روانشناسان نشان میدهد که کودکان، برنامههایی را که میبینند، تقلید میکنند.
صالحی افزود: به عنوان مثال، اگر کودکان در معرض مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه قرار بگیرند و یا وقتی کودکان، شاهد تنبیه شدن فرد پرخاشگر باشند، پرخاشگری فرد را تقلید میکنند.
وی تصریح کرد: این یافتههای پژوهشی در تحقیقاتی که تأثیر مشاهده رفتار را بررسی کردند، تأیید علمی شده است.
مشاور روانشناسی کودک و نوجوان بیان داشت: مشاهده تلویزیون علاوه بر تقلید پرخاشگری توسط کودکان، پیامدهای منفی دیگری نیز دارد که این پیامدها نه تنها سلامتی جسمانی کودک را به مخاطره میاندازند، بلکه سلامت روان و تربیت کودک را نیز مختل میکنند.
صالحی به تهدیدهای رسانهها اشاره کرد و کاهش پیشرفت تحصیلی، کاهش میزان و کیفیت خواب، بدغذایی و چاقی، نگرانی و احساس ناامنی و تضعیف روابط والد ـ کودک را از جمله این تهدیدها برشمرد.
وی همچنین به فرصتهای رسانهها اشاره کرد و گفت: البته با وجود تمامی این مسائل، تماشا کردن تلویزیون فواید قابل نیز توجهی از جمله رشد اجتماعی، کسب دانش، یادگیری بهتر، آموزش بدون فشار و صمیمیت اعضای خانواده به همراه دارد.
مشاور روانشناسی کودک و نوجوان به ارائه راهکارهای کاهش تهدیدها و استفاده از فرصتها پرداخت و اظهار داشت: برای استفاده بیشتر از مزایای تلویزیون و کاهش آسیبهای آن چند راه حل زیر توصیه میشود:
محدود ساختن زمان
بهداشت خواب و تغذیه
استفاده صحیح از رسانه
نظارت بر محتوا
آموزش معیارها
گفتگو
الگو بودن
بهبود رابطه
در حاشیه این سخنرانی محتواهای مرتبط نیز ارائه و به سؤالات مخاطبان توسط کارشناس برنامه پاسخ داده شد.
نظرات