نگاهی به فعالیت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) در سال 96

حقانی

معاون پژوهش جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با اشاره به رویکرد این مجموعه برای رشد فعالیت های پژوهشی طلاب، اقدامات عمده این معاونت در بخش پژوهش، نشریات، کتب، مقالات، همایش ها و نشست های علمی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در گفتگو با واحد خبر با اشاره به اینکه در سال 1396 ساماندهی آیین‌نامه طرح تربیت پژوهشگر در شورای تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و در آبان‌ماه از سوی مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ابلاغ شد، بیان داشت: دومین دوره طرح تربیت پژوهشگر با هدف ارتقاء سطح علمی و پژوهشی طلاب در سال 96-97 به همت معاونت پژوهش آغاز شد که با اعلام فراخوان، 228 نفر از طلاب ثبت‌نام کردند و از میان آنها 84 نفر موفق به شرکت در این دوره شدند.

وی با اشاره به استقبال خوب خواهران طلبه از این طرح افزود: فراخوان جذب سومین دوره تربیت پژوهشگر نیز پایان سال گذشته اعلام شد که پس از پایان مهلت ثبت‌نام و ارزیابی‌ داوطلبان، این دوره در سال جاری برگزار می‌شود.

حقانی در ادامه با بیان اینکه انجمن‌های علمی پژوهشی با هدف بهبود و بالندگی در تعمیق آموزش‌های تخصصی، گسترش فرهنگ مشارکت و همکاری­های گروهی در عرصه­های پژوهشی، افزایش اعتماد به­نفس و بروز استعدادهای پژوهشی و رشد علمی نیروی انسانی هوشمند و متعادل در معاونت پژوهش تاسیس شده است، اظهار داشت: در حال حاضر هفت انجمن علمی پژوهشی با عناوین تفسیر و علوم قرآن با 121 عضو، تعلیم و تربیت با 141 عضو، فلسفه با 50 عضو، کلام با 85 عضو، فقه و اصول با 95 عضو، مطالعات اسلامی زن و خانواده با 40 عضو و مهدویت با 32 عضو مشغول فعالیت علمی هستند و رویکرد معاونت پژوهش حمایت از این انجمن‌ها است. سه نشریه چکامه انتظار، مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده و کتاب مسطور حاصل تلاش انجمن‌های پژوهشی است.

وی به جشنواره پژوهشی بانو امین اشاره کرد و گفت: این جشنواره به منظور تکریم آثار برگزیده و جایگاه علمی دانش‌آموختگان، انسجام‌بخشی به پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها در راستای ایجاد فضای سالم برای رقابت پژوهشی برگزار می‌شود که در سال گذشته، همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش، چهارمین جشنواره بانو امین(ره) از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا(سلام‌الله علیها)، برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی معاونت پژوهش در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز پژوهشی حوزوی را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش در سال 1396 عنوان کرد و اظهار داشت: در این نمایشگاه‌ها مقالات برگزیده پژوهشگران، کتاب‌های منتشر شده درسال 95-96، نشریه دوفصلنامه مطالعات­ اسلامی زنان و خانواده، فصلنامه معارف اسلامی نامه‌جامعه و نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی مهدویت با عنوان چکامه انتظار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت و فعالیت های این معاونت برای آنها تشریح شد.

وی خرید 2215 عنوان کتاب، نرم افزارهای پژوهشی، نشریات و مجلات علمی، و تعامل با حدود 20 مرکز علمی، آموزشی و پژوهشی را از اقدامات این معاونت در سال گذشته برشمرد و گفت: شناسایی و معرفی همایش‌ها و جشنواره های علمی

پژوهشی و ترغیب طلاب برای شرکت در این رویدادهای علمی از دیگر وظایف معاونت پژوهش است که در این راستا سال گذشته حدود 160 نفر از طلاب در همایش علامه معرفت، همایش حضرت خدیجه، جشنواره علامه حلی و همایش جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم با ارائه اثر پژوهشی شرکت کردند و با هدف آشنائی طلاب و اساتید،کتابچه تعامل معاونت پژوهش با مراکز علمی در دست چاپ است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: در سال 96 ، 24 نشست علمی، 36 کارگاه پژوهشی، هشت کرسی ترویجی و دو کرسی آزاداندیشی نیز به همت این معاونت در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

وی ارائه طرح تربیت مترجم، طرح همایش کتاب سال بانوان و برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری، کمیته علمی و اجرایی همایش را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش در سال 96 دانست.

معاون پژوهش افزود: طرح 14 کتاب و 23 مقاله به تصویب رسیده و در حال نگارش، ارزیابی یا در مراحل چاپ می‌باشد که عناوین آن به شرح ذیل است:

کتاب ها:

  1. معصوميت عقل از منظر قرآن و حديث و لوازم آن در علم النفس
  2. فاعلیت نفس در جهان خارج
  3. تحلیل تاریخی سیر نگارش‌های تک‌نگاری در علوم قرآنی
  4. معرفت النفس و تربیت اخلاقی(کاربست معرفت النفس در تربیت اخلاقی بر مبنای فلسفه صدرا)
  5. قلمرو، منابع و ویژگیهای علم امام در منابع حدیثی شیعه
  6. بررسی شبهات فیصل نور پیرامون عصمت امام(با تاکید بر کتاب الامامه و النص)
  7. مبانی و راهکارهای فقهی منع سوء استفاده از حق در روابط همسران و بررسی رویه قضایی آن
  8. کاربرد قواعد فقهی در روابط والدین و فرزندان
  9. کاربرد قواعد فقهی در روابط زوجین
  10. دعاوی همسران در فقه خانواده
  11. اخلاق هک
  12. نقد و بررسی فلسفی دیدگاه مری آنه وارن درباره جواز اخلاقی سقط­جنین
  13. نقد و بررسی فلسفی دیدگاه خانم تامسون درباره­ سقط جنین
  14. تربیت اجتماعی در سیره معصومان

  مقالات:

  1. ماهیت فقهی شرط مازاد در قرض و تبیین مصادیق بانکی آن
  2. قاعده غرور
  3. احکام و آثار عقد وکالت و کاربرد آن در بانکداری اسلامی
  4. قاعده احسان به والدین
  5. بررسی فقهی-حقوقی خروج زوجه از منزل در دوران عقد
  6. اخلاق جنگ سایبری و استفاده از صلاح های سایبری
  7. نقد و بررسی دیدگاه پیتر سینگر درباره جواز اخلاقی سقط­جنین
  8. وظیفه فرزندآوری مبتنی بر وظیفه نسبت به دیگران
  9. بررسی و نقد استدلال­های وظیفه­گرایانه
  10. بررسی و نقد دلایل پیامدگرایان از نظر روانشناختی فرزندآوری
  11. بررسی و نقد استدلال­های سودگرایانه بر فرزندآوری
  12. نادرستی قتل به لحاظ اخلاقی
  13. نقد و بررسی دیدگاه دان مارکوس در باره سقط جنین از منظر اخلاقی
  14. آزادی رادیکالی و جواز سقط جنین
  15. نقد و بررسی دیدگاه فمنیسم رادیکال درباره سقط جنین از منظر اخلاقی
  16. راهکارهای اخلاقی برون رفت از دوگانگی رفتار در فضای حقیقی و مجازی
  17. علل غیر معرفتی دوگانگی رفتار در فضای حقیقی و مجازی
  18. علل معرفتی دوگانگی رفتار در فضای مجازی و حقیقی
  19. نگاهی راهبردی به نقش حوزه های علمیه در تبلیغ جهانی آموزه های قرآنی
  20. تحلیلی بر مؤلفه ها و معیارهای تربیت فلسفی مبتنی بر مرتبه خیال نفس (از دیدگاه ملاصدرا)
  21. تحلیل جامعیت صفات الهی در قرآن کریم و مسیحیت و آثار آن در مسئله شرم
  22. تبیین تکوین بهشت درون از دیدگاه ملاصدرا
  23. چالش نظریه فطرت در اثبات جامعیت قرآن

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱