استاد ماندگاری در جلسه درس اخلاق تبیین کرد:

تبلیغ صحیح نماز بر اساس فهم دینی، قانون‌مداری و نتیجه دینی

ماندگاری 2

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری گفت: ما می توانیم نماز را بر اساس سه محور فهم دینی، قانون مداری و نتایج آن برای مخاطبان خود تبلیغ کنیم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: اگر بخواهیم تبلیغ درستی از دین داشته باشیم، باید بر اساس سه محور فهم دینی، قانون‌مداری و نتیجه دینی با مخاطبان خود حرف بزنیم و تبلیغ دین کنیم.

بر اساس نیاز، علاقه و ظرفیت برای مردم تبلیغ کنیم

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: هر چه فهم دینی ما بیشتر باشد، سهم ما بیشتر است، دوم قانون‌مداری دینی است، هرچه قانون‌مداری ما بیشتر باشد، محرومیت ما کمتر است؛ همچنین هر چه نتیجه دینی زیباتر باشد، استقامت بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری به موضوع نماز اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که نیاز به تبلیغ دارد، نماز است، زیرا نماز دائمی و دارای ابعاد گسترده ای است و اگر مردم را به نماز خواندن تشویق کنیم، بنا به آیات قرآن، فواید زیادی برای نمازگزاران وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس نیاز، علاقه و ظرفیت برای مردم تبلیغ کنیم، گفت: ما باید بر اساس نیاز مخاطب، فهم دینی و قانون و نتایج دینی را ارائه کنیم، اگر با توجه به نیاز مخاطب سخن بگوییم، توجه می‌کند، اگر با علاقه مخاطب سخن بگوییم، سخن ما برای او جذاب می‌شود و اگر با ظرفیت مخاطب سخن بگوییم، می‌پذیرد.

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا اضافه کرد: مطالب ما مانند خوراک است که باید به اندازه ظرفیت هضم فرد داده شود، گاهی لازم است چند فراز از دعا را بری مردم بخواهیم و اگر ظرفیت مخاطبان ما کم است، نیاز به قرائت همه دعا نیست.

نماز، ارتباط آرامش‌بخش بین انسان و خداوند است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری یادآور شد: ما می‌خواهیم راجع نماز، فهم دینی به مردم ارائه دهیم؛ مفیدترین ارتباط در عالم، ارتباط با خداوند است و نماز، بهترین راه ارتباط با خداوند است؛ چنانچه خداوند در آیه 14 سوره طه می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي؛ و نماز را برای یاد من بپادار».

وی با بیان اینکه نماز، ارتباط آرامش‌بخش است، به آیه «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‌یابد» اشاره کرد و ادامه داد: نماز، ارتباط حمایت‌کنندگی دارد، همچنین ارتباط قوت‌دهنده بین خداوند و انسان وجود دارد.

ارتباط با خداوند، ارتباط گرهگشا است

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: ارتباط با خداوند، ارتباط گرهگشا است، چنانچه خداوند می‌فرماید: «لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ کلیدهای آسمان‌ها و زمین از آن اوست»؛ همچنین نماز، ارتباط پاک کنندگی دارد که در این زمینه آیه «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا؛ خداوند همه گناهان را می‌بخشد» را داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری تصریح کرد: نماز، ارتباط تبدیل‌کننده است، خداوند در آیه 114 سوره هود می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ؛ و در دو طرف روز و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار زيرا خوبي‌ها بدي‌ها را از ميان مى‌‏برد»، همچنین خداوند در آیه 70 سوره فرقان می‌فرماید: «فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ؛ خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل می‌کند».

وی با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید به سوی خدا توبه کنید، توبه‌ای خالص»، گفت: انسان برای استغفار و بخشش گناهانش می‌تواند توبه کند، کسی توبه نصوح کند، خداوند به دو ملک که بر دوش او هستند، وحی می‌کند که این گناه را فراموش کنند.  

نماز، ارتباط آبرودهنده است

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا افزود: نماز، ارتباط آبرودهنده است، خداوند می‌فرماید: «مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا؛ کسی که خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت برای خداست».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری یادآور شد: انسان نیاز به ارتباط دارد و به همین خاطر دوست دارد که با افراد مهم و معروف ارتباط برقرار کند، اما بهترین دوست برای انسان، خداوند است؛ خداوند ظرفیت دارد تا ما هرگونه که دوست داریم، با حضرت حق سخن بگوییم.

وی در ادامه با بیان اینکه نماز علاوه بر ارتباط با خدا، تغذیه روح است، عنوان کرد: اصل جسم ما از خاک است و نیاز به غذا دارد، اصل روح ما هم از خداوند متعال است که نیاز به تغذیه روحی دارد و اگر کسی نماز نخواند، به روح خود غذا نداده و روح او ضعیف است.

نماز بهترین بازدارنده از پلیدی‌ها است/ فرزندان خود را از کودکی با نماز آشنا کنید

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه نماز بهترین بازدارنده از پلیدی‌ها است، گفت: خداوند در ایه 45 سوره عنکبوت می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ؛ و نماز را برپا دار که نماز (انسان را) از زشتی‌ها و گناه بازمی‌دارد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با تصریح بر اینکه نماز بهترین راه تطهیر است، توصیه کرد: فرزندان خود را از کودکی با نماز آشنا کنید، نماز را برای کودکان شیرین کنید، وقتی کودک نماز می‌خواند، بسیار تشویق کنید.

وی یادآور شد: نماز مانع جهنم است و ما را از آتش جهنم بدور می‌دارد، چنانچه در قرآن کریم می‌خوانیم: «مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ، قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ؛ چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد، گويند از نمازگزاران نبوديم».

قوانین قبل از نماز

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا در ادامه به قوانین نماز اشاره کرد و گفت: ما سه نوع قوانین در نماز داریم، قوانین قبل، حین و بعد از نماز؛ ما قبل از نماز و زیارت باید آماده سازی داشته باشیم، هرچه آمادگی برای خواندن نماز و زیارت بیشتر باشد، تأثیر آن بیشتر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری افزود: برای آماده‌سازی قبل از نماز باید طهارت داشته باشیم، هر چه طهارت بیشتر باشد، محرومیت ما کمتر است، همچنین یکی از قوانین قبل از نماز، معرفت است؛ هر چه معرفت بیشتر باشد، بیشتر بهره مند می‌شویم.

وی تصریح کرد: برای معرفت در نماز سفارش شده زودتر بر سرسجاده قرار بگیریم و لحظه تکبیرالاحرام به تک تک دستورات نماز فکر کنیم؛ خدا به حضرت موسی فرمود اگر کسی را بخواهم عذاب کنم، بدترین عذاب این است که اجازه نمازخواندن به او نمی دهم، آنچنان مشغول دنیا می‌کنم که نماز خواندن را فراموش کند.

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: یکی دیگر از قوانین قبل از نماز این است که برای نماز خواندن اجازه بگیریم، همانطورکه برای وارد شدن بر در خانه اهل بیت علیهم‌السلام ابتدا اذن دخول می‌خوانیم.

قوانین حین نماز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در ادامه به قوانین حین نماز اشاره کرد و گفت: اولین قانون حین نماز شامل مراقبت است، زمانی که نماز می‌خوانیم و با خداوند سخن می‌گوییم، مراقبت افکار خود باشیم، بر اذکار خود مراقبت داشته باشیم و به معنی آیات و کلماتی که می‌خوانیم توجه کنیم.

وی ادامه داد: در حین نماز، بر رفتار خود مراقبت کنیم؛ هنگام ذکر رکوع و سجود باید بدن سکون داشته باشد.

قوانین بعد از نماز

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا همچنین به قوانین بعد از نماز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از قوانین بعد از نماز، شکرگزاری است، ما باید برای توفیق در نماز شکر کنیم، پس می‌توانیم سجده شکر به جای بیاوریم و استغفار کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری به فواید نماز اول وقت اشاره کرد و سفارش کرد که همواره بعد از نماز، توفیق آثار نماز را از خداوند بخواهیم و فراز «وَاجْعَلْ صَلاتَنا بِهِ مَقبُولَةً» در دعای ندبه را زمزمه کنیم.

سه اثر معنوی نماز

استاد حوزه و دانشگاه به نتایج عبادت و نماز خواندن اشاره کرد و گفت: نماز آثاری را در بردارد، از جمله انسان نمازخوان احساس آرامش دارد و این موضوع از نظر علمی ثابت شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری افزود: وقتی نماز می‌خوانیم، احساس می‌کنیم که در مسیر هدایت قرار گرفتیم، همچنین حس می‌کنیم که عزت پیدا کردیم، زیرا وصل به خداوند شدیم.

وی در پایان آیه 40 سوره ابراهیم را قرائت کرد که «رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ؛ پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعای مرا بپذیر».

 

 

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱