استاد اخلاق حوزه در درس اخلاق تصریح کرد:

علم حقیقی، انسان را به کمال می‌رساند

فرحزاد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با اشاره به حکمت 331 نهج البلاغه گفت: علم حقیقی باید از درون نشأت بگیرد؛ علم حقیقی را در وجود خود متبلور کنید و علومی که یاد می‌گیرید، باید در درون شما بجوشد تا مؤثر واقع شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: تعبیرهای بلندی برای ذکر صلوات در روایات وارد شده است؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم وعده قطعی شفاعت دادند و فرمودند: «مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ أَوْ كُلَّ لَيْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِرِ؛ کسی که هر روز و یا هر شب یاد پیامبر بکند و صلوات بر محمد آل محمد بفرستد».

حرم مطهر حضرت معصومه(س) همواره ملجأ و پناه علما بوده است

استاد اخلاق حوزه ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز رحلت شهادت‌گونه حضرت معصومه علیهاالسلام، اظهار داشت: در زیارت حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام، هم مدح و ستایش فوق العاده از امامان ما شده، هم ترغیب به زیارت آن حضرت و وعده شفاعت برای زیارت کنندگان این حرم شده، همچنین زیارتنامه این بانوی بزرگوار از طرف معصوم علیه‌السلام بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: زیارتنامه سه امامزاده از جمله حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، حضرت علی اکبر علیه‌السلام و حضرت معصومه علیهاالسلام توسط امامان معصوم علیهم‌السلام بیان شده است.

وی با بیان اینکه حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام همواره ملجأ و پناه همه علما و شخصیت‌ها بوده است، گفت: حضرت امام خمینی(ره) زمانی که در قم ساکن بودند هر روز پس از تدریس به زیارت این مضجع شریف می‌رفتند.

استاد اخلاق حوزه افزود: محدث قمی می‌فرماید ملاصدرا وقتی در کهک تبعید بودند وبرای رفع مشکلات علمی خود به حضرت معصومه علیهاالسلام متوسل می‌شدند و مشکل ایشان رفع می‌شد.

شفاعت همه شیعیان توسط حضرت معصومه (س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: «و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه‏ عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد»، تصریح کرد: با توجه به این که قول معصوم حق است، این روایت نشان می‌دهد که توان شفاعت بانو آنچنان زیاد است که همه شیعیان را می‌توانند شفاعت کنند.

وی تأکید کرد: ما در جوار حرم مطهر این بانوی گرامی هستیم و باید از ایشان بهره بگیریم.

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: به فرموده سه امام معصوم علیهم‌السلام، زیارت این بانوی بزرگوار، بهشت را واجب می‌کند؛ چنانچه امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسي که فاطمه معصومه را زيارت کند، در حالي که حق او را بشناسد، بهشت براي او است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد به زیارتنامه حضرت معصومه علیهاالسلام اشاره کرد و دو فراز «اللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةِ» و «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ» را اوج این زیارتنامه عنوان کرد و گفت: مقام رضا بالاترین مقام برای انسان است و در این زیارتنامه ما خشنودی خداوند و خانه آخرت را از خداوند متعال خواستاریم.

وی به روایت دیگری از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ خدا را حرمي است و آن مكه است، پيامبر را حرمي است و آن مدينه است، اميرالمومنين را حرمي است و آن كوفه است و براي ما حرمي است و آن قم است و در آن خانمي از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هركس وي را زيارت كند پاداشش بهشت خواهد بود».

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: تنها زیارتنامه ای که در آن، نام حضرت زهرا علیهاالسلام بر امام علی علیه‌السلام در اولویت قرار گرفته، زیارتنامه حضرت معصومه علیهاالسلام است.

قم مرکز ثقل اهل بیت علیهم‌السلام است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه شهر مقدس قم مرکز ثقل اهل بیت علیهم‌السلام است، عنوان کرد: شهر مقدس قم آشیانه اهل بیت علیهم‌السلام است و به فرموده امام معصوم علیه‌السلام،  قم بلد و سرزمین شیعیان ما است؛ وقتی انسان به اهل بیت علیهم‌السلام وصل می‌شود، به مقام قرب الهی نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمینه رفتن به بهشت از قم است، یادآور شد: محبوبیتی که شهر مقدس قم دارد و بزرگانی که در این شهر بودند، بی نظیر است؛ آرامشی که در شهر قم حاکم است در شهرهای دیگر وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایت دیگری می‌فرمایند: «إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ از هشت درب بهشت سه درب آن به قم باز می‌شود - زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه دختر موسی (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد یادآور شد: شهید مطهری که شخصیت فوق العاده ای است، نقل می‌کند که مرحوم علامه طباطبایی زمانی که روزه بودند، موقع افطار به حرم مطهر می‌رفتند و بعد افطار می‌کردند و معتقد بودند که ابتدا با امر معنوی افطار کنند و بعد با آب و غذا.

به دنبال علم مطبوع باشیم

وی در ادامه به فواید علم اشاره کرد و با اشاره به حدیث «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه‏ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ؛ علم، نورى است كه خداوند به قلب هر كس كه بخواهد مى افكند»، گفت: امام علی علیه‌السلام در حکمت 331 نهج البلاغه می‌فرمایند: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ- وَ لَا يَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ يَكُنِ الْمَطْبُوعُ؛ علم بر دو نوع است: يكى علم مطبوع و علمى كه طبيعی و فطرى (اثرش در كردار آشكار) است و ديگرى علم مسموع و شنيده شده (از راه آموختن و مطالعه) و علم مسموع سود ندهد هر گاه مطبوع نباشد (شخص را به حقائق معارف نرسانده نيكبخت نگرداند)».

استاد اخلاق حوزه افزود: ما دو نوع علم داریم، علم مسموع که شنیدی و قابل یادگیری است و علم مطبوع که علم طبیعی و درونی است که از درون سرچشمه می‌گیرد؛ شاید یک کافر و جاسوس بااستعداد باشد و به فراگیری علوم دینی بپردازد، اما وقتی اعتقادی به خدا نداشته باشد که این علم مسموع است و برای او بهره ای ندارد.

علم حقیقی از درون نشأت می‌گیرد و انسان را به کمال و انسانیت می‌رساند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد یادآور شد: علم حقیقی و علوم دینی برای این است که قلب‌های ما نرم شود و از درون نشأت بگیرد؛ علاوه بر یادگیری علم هم باید به دعا و توسل و تقوای الهی بپردازیم.

وی اضافه کرد: حضرت عیسی علیه‌السلام می‌فرماید: العلم لیس فی السماء لینزل الیکم و لا فی الأرض لیصعد لکم بل مجبول فی قلوبکم. تخلقوا بأخلاق الروحانیین حتی یظهر لکم؛ علم در آسمان نیست تا به سوی شما فرود آید و در زمین نیست تا برای شما بالا آید؛ بلکه علم در دل‌های خودتان سرشته شده است. به اخلاق صاحبان روح و معنی متخلق گردید تا برای شمار آشکار شود».

استاد اخلاق حوزه با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند: «هر كه علم جويد براى اين كه بر علما ببالد يا برسفها ستيزد يا مردم را متوجه خود كند بايد آتش دوزخ را جاى نشستن خود گيرد همانا رياست جز براى اهلش شايسته نيست»، اظهار داشت: اگر انسان علم را برای این یاد بگیرد که تفاخر و مباحات کند، باعث قرب الهی نمی‌شود علم واقعی علمی که انسان را به کمال و انسانیت برساند.

گریه منهای ایمان و تقوا دلیل بر تقوا نیست / علم حقیقی را در وجود خود متبلور کنید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه مراد واقعی همواره به دنبال مرید واقعی است، به فرقه‌های نوظهور و مرید و مرادانی که در این فرقه‌ها ظاهر می‌شوند، اشاره کرد و گفت: مرید و مرادبازی در برخی فرقه‌ها به وضوح مشاهده می‌شود و برخی ادعای ارتباط با امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را دارند و خواب‌هایی را تعریف و مسائلی را بیان می‌کنند که هیچ یک معیار حق و باطل نیست و فردی که مبادی آداب اولیه دین را بداند، متوجه می‌شود.

وی به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که فرمودند: «مَن عمِلَ في بِدعةٍ خَلاّهُ الشّيطانُ و العِبادةَ، و ألْقى عليهِ الخُشوعَ و البُكاءَ؛ هر كس به بدعتى عمل كند، شيطان او را با عبادت تنها مى گذارد و حالت خشوع و گريه بر او مى افكند».

استاد اخلاق حوزه افزود: لشکر عمر سعد برای امام حسین علیه‌السلام و اهل بیت علیهم‌السلام گریه کردند اما گریه منهای ایمان و تقوا دلیل بر تقوا نیست، کسی که علم را برای دنیا بخواهد، جایگاه او آتش جهنم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: علم حقیقی را در وجود خود متبلور کنید و علومی را که در بیرون یاد می‌گیرید، باید در درون شما بجوشد تا مؤثر واقع شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱