استاد اخلاق حوزه در جلسه درس اخلاق تصریح کرد:

فهم دینی مطابق با عقل و فطرت انسان است /اهل بیت(ع) الگوی تبلیغی هستند

ماندگاری 2

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه اهل بیت(ع) الگوی تبلیغی هستند، گفت: امام حسن عسکری علیه‌السلام برای انجام تکالیفی که داشتند مجاهدت کردند،

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت باسعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، عنوان کرد: انسان ها دارای سه ویژگی خوب هستند که می توانند به سه ویژگی بهتر تبدیل کنند، از جمله انسان ها به دنبال فهم بیشتر هستند.

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا اظهار داشت: امروز انسان ها به دنبال بهترین، جامع‌ترین و دائمی‌ترین فهم هستند تا امتیازات بیشتری کسب کنند، انسان ها به دنبال قانون‌مداری بیشتر هستند تا زندگی بهتری داشته باشند، همچنین انسان ها به دنبال نتایج مهم‌تر هستند و حاضرند استقامت بیشتری داشته باشند.

فهم دینی مطابق با عقل، فطرت و سعادت انسان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری تصریح کرد: ما به عنوان مبلغ دینی باید ثابت کنیم که فهم دینی بهترین فهم است و از سوی خداوند توسط قرآن کریم به ما داده شده است.

وی تأکید کرد: دین به ما فهم کامل می دهد، زیرا مطابق عقل، فطرت و سعادت انسان ها است، همانطور که در قاعده ای داریم: «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الْشَّرْعُ، وَ كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْشَّرْعُ حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فهم دینی مطابق فطرت انسان است، گفت: هر چه از سوی خداوند به ما برسد، فطرت انسان می پذیرد؛ حجاب قبل از اینکه امر دینی باشد، امری فطری است؛ فطرت زن دوست ندارد که با مرد نامحرم ارتباط داشته باشد، اما گردش روزگار باعث مسائلی در جامعه شده که خلاف فطرت انسان است.

شهدا با فهم دینی، محبوب خداوند و اهل بیت(ع) شدند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با اشاره به تطابق فهم دینی با سعادت، عنوان کرد: آرامش، موفقیت و عزت از نشانه های سعادت است؛ سعادت باعث موفقیت می‌شود، بنابراین اگر با دین باشی موفقی، حتی در گوگودی قتله گاه و یا همانند حضرت زینب علیهاالسلام که در روز عاشورا فرمودند: «ما رأیت الّا جمیلا».

وی اظهار داشت: فهم دینی مطابق موفقیت است و هر که فهم دینی داشته باشد، خداوند او را هدایت می‌کند؛ همچنین فهم دینی باعث محبوبیت می‌شود، همانند شهدا که محبوب خداوند و اهل بیت علیهم‌السلام شدند و رضایت ائمه اطهار علیهم‌السلام را به دست آوردند.

فهم دینی همراه با عنصر ولایت به ما فهم به روز می دهد

استاد حوزه با اشاره به اینکه فهم همراه با عنصر ولایت به ما فهم به روز می دهد، به آیه 97 سوره یوسف اشاره کرد و افزود: در این آیه، فرزندان حضرت یعقوب علیه‌السلام به پدرشان گفتند: «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ؛ گفتند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!»؛ این آیه به ما نشان می دهد که ما هم می توانیم آمرزش گناهان خود را از ائمه معصومین علیهم‌السلام بخواهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری یادآور شد: در زمان انقلاب اسلامی ایران، فهم حضرت امام خمینی (ره) از همه بیشتر بود، بحران های اول انقلاب از بحران های امروز شکننده تر بود، بسیاری از مسئولان و علمای ما در آن دوران به شهادت رسیدند، اما امام راحل(ره) آرام بودند و با ظلم و کفر مبارزه کردند، امروز هم برخی مسئولان محضر رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی رسیدند و گفتند که ما خسته شدیم، اما ایشان فرمودند اگر شما خسته شدید، من خسته نیستم.

تبیین راه های کسب فهم دینی

استاد اخلاق حوزه در ادامه به راه های کسب فهم دینی اشاره کرد و گفت: اولین راه کسب فهم دینی، تفکر است و در دین مبین اسلام به تفکر و تعقل سفارش زیادی شده است؛ چنانچه خداوند بیش از 250 بار در قرآن کریم، مردم را به تفکر، تعقل و تذکر و تدبر کرده است، زیرا تفکر به انسان فهم می دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه ما با تفکر می توانیم مردم را به فهم دینی مشتاق کنیم، عنوان کرد: دومین راه کسب فهم دینی تفحص و پرسش است همانند سلمان فارسی که از ایران به حجاز می رود تا به جواب سؤال خود برسد و هدایت شود.

وی با بیان اینکه تلمذ، سومین راه فهم دینی است، اظهار داشت: وقتی برای انسان سؤالی مطرح می‌شود، باید پای مکتب قرآن و عترت شاگردی کند تا به جواب برسد.

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه چهارمین راه کسب فهم دینی، تعبد است، به آیه مبارکه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» اشاره کرد و افزود: اگر انسان شاگردی کند، دستورالعمل دریافت می‌کند که بر اساس آن دستورالعمل باید به عبادت بپردازد.

وی، پنجمین راه کسب فهم دینی را تحفظ و حفظ از گناه عنوان کرد و به آیه 29 سوره انفال اشاره کرد که خداوند می فرماید: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا».

اهل بیت علیهم‌السلام، الگوی تبلیغی هستند/ ویژگی های اولیای خداوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در ادامه به سالروز ولادت باسعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام اشاره کرد و افزود: اهل بیت علیهم‌السلام، الگوی تبلیغی هستند، از جمله سه ویژگی عام برای اولیای خداوند است که با هر مناسبتی می توان آن را تطبیق داد.

وی ادامه داد: اولین ویژگی اولیای خداوند این است که شاکر خداوند هستند؛ امروز بسیاری از افراد شاکر نعمت های خداوند نیستند و از موقعیت خود در زندگی راضی نیستند و حسرت زندگی دیگران را می خورند.

امام حسن عسکری(ع) علی رغم امکانات موجود، تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل می کردند

استاد اخلاق حوزه با تصریح بر اینکه ما باید شاکر شرایط زندگی خود باشیم، بیان داشت: اهل بیت علیهم‌السلام به ما یاد دادند که شاکر شرایط خود باشیم، امام حسن عسکری علیه‌السلام با وجود اینکه سخت ترین شرایط را داشتند، اما از امکاناتی که داشتند، تهدید ها را به فرصت ها تبدیل کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری یادآور شد: امام صادق علیه‌السلام با توجه به فضای باز سیاسی که در آن زمان ایجاد شد، به تأسیس مدارس علمیه پرداختند و شاگردان زیادی تربیت کردند، امام حسن عسکری علیه‌السلام  در پادگان حضور داشتند و امکاناتی نداشتند، اما تهدید را به فرصت تبدیل کردند؛ در دوران دفاع مقدس نیز شهدا و آزادگان ما از زندان بهترین استفاده را کردند.

وی تصریح کرد: انسان دارا شاکر به داده های الهی است، انسان ندار هم شاکر بر نداده های خداوند و شاکر بر مصیبت ها و گرفتاری ها است.

اولیای خداوند برای انجام تکالیف خود مجاهد و امیدوار بودند

استاد حوزه، دومین ویژگی اولیای خداوند را مجاهدت عنوان کرد و افزود: اولیای خداوند برای انجام تکالیف خود مجاهد بودند؛ امام حسن عسکری علیه‌السلام در دوران امامت خویش سه مجاهدت کردند، از جمله شبهه زدایی از اصل امامت، تربیت یار و نائب خاص در زمان غیبت و آماده سازی برای عصر غیبت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در پایان با اشاره به اینکه امام حسن علیه‌السلام عسکری علیه‌السلام به نصرت و وعده های الهی امیدوار بودند؛ تصریح کرد: امروز دشمن می خواهد ما را ناامید کند، هیچ امام و ولیّ خدایی تا کنون کلمه ناامیدی از زبان او خارج نشده است، بنابراین امروز ما باید شاکر زمان باشیم، مجاهد تکالیف خود باشیم و امیدوار به وعده های خداوند باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱