استاد جامعه‌الزهرا(س) تبیین کرد:

فواید تفکر و تعقل در زندگی دنیوی و اخروی

جامعه الزهرا

استاد میرامام به بیان فواید تعقل در زندگی دنیوی و اخروی و توصیف جهنمیان و بهشتیان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم میرامام روز چهارشنبه 7 آذرماه در جلسه درس اخلاق اختصاصی طلاب مدرسه علمیه صالحات که در آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، با یادآوری بحث جلسه گذشته به آیات شریفه 190 و 191 سوره آل عمران «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ»  و «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» اشاره کرد و  بحث تعقّل و نشانه‌های عقلا را ادامه داد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آثار و فواید صلوات، افزود: بر اساس روایات؛ خدا بر ذکرکننده صلوات درود می‌فرستد و وقتی خدا بر او درود بفرستد ملائکه هم بر او درود می‌فرستند، وقتی ملائکه درود می‌فرستند، همه هستی و موجودات بر او درود می‌فرستند.

میرامام با قرائت آیه 10 سوره ملک که خداوند می‌فرماید: «قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِير؛ و(دوزخيان) مى‏گويند اگر ما گوش شنوا داشتيم يا تعقّل مى‏كرديم جزء دوزخيان نبوديم»، گفت: جهنمیان خود اقرار می‌کنند که چون تعقل نکردیم از جهنمیان شدیم؛ اگر کسی در عظمت پروردگار تعقل کند، زندگی خود را هدر نمی دهد و به درستی زندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه عقلا بهشت و جهنم را با هم مقایسه می‌کنند ادامه داد: بر اساس آیه 191 آل عمران، عقلا دعایی دارند که اگر همیشه این دعا را مدّ نظر داشته باشند خود یک واعظ است؛ چنانچه می‌گویند: « فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛ خدایا ما را از عذاب جهنم رها کن».

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر ما به دنبال رهایی و آزادی اصلی هستیم، باید ببینیم این حجاب و رفتار ما باعث حفظ ما از آتش جهنم می‌شود یا نه.

میرامام با ذکر حدیثی از حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام و سخنی از شهید محراب آیت‌الله دستغیب، به طلاب توصیه کرد: اگر می‌خواهید بهشت و جهنم را ببینید، سوره واقعه را با تفسیرش بخوانید که خداوند در این سوره، بهشت و جهنم را توصیف می‌کند.

وی به اختصار به توصیف جهنمیان و بهشتیان، با استناد به این سوره مبارکه، پرداخت و در ادامه اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام خطاب به انسان می‌فرمایند: «انسان تو ارزشت خیلی زیاد است به کمتر از بهشت راضی نشو».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: زمانی می‌گفتند طلب بهشت برای تجار است اما امروز باید به دنبال بهشت برویم و جهنّم را کسب نکنیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱