مدیر جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

غرب در بحران اخلاقی و اجتماعی به سر می‌برد

حجت الاسلام مدنی 5

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه امروز غرب با وجود امکانات مادی در بحران اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی به سر می‌برد، گفت: مناجات با خداوند در لحظات تنهایی، زندگی انسان را احیا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی» روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد ماه رجب و آغاز سال جدید، عنوان کرد: بهار امسال ماه رجب، ماه شعبان و ماه مبارک رمضان است که تفأل به خیر می‌زنیم تا سراسر امسال، ماه رحمت الهی و غفران الهی و سعادتمندی برای همه ما باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) همچنین ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(علیه‌السلام) تصریح کرد: ارادت ما به امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به لحاظ همسایگی با حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) معنای ویژه‌تری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تأکید کرد: البته مصیبت از دست دادن ائمه اطهار(علیهم‌السلام) برای همه عالم مهم است، اما از آنجا که ما زیر سایه و میهمان خوان کرم دختر بزرگوار امام موسی کاظم(علیه‌السلام) هستیم، احساس صاحب عزایی بیشتری داریم و بر خود فرض و وظیفه می‌دانیم که این ایام را به آن بانوی گرامی عرض تسلیت داشته باشیم.

وی با اشاره به سیره حضرت موسی بن جعفر(علیه‌السلام)، بیان داشت: صلواتی بر حضرت موسی بن جعفر(علیه‌السلام) در مفاتیح الجنان وجود دارد که ظاهر آن روایت و مأثور و منقول از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نیست، اما سیدبن طاووس آن را نقل کرده و جایگاه باعظمت سیدبن طاووس در ادعیه معلوم و مشخص است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به فرازهایی از صلوات بر امام موسی کاظم(علیه‌السلام) اشاره کرد که می‌خوانیم: «الَّذِي كَانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِيرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْكَثِيرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَيْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِيهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ؛ آن كه همواره شب را با بيداری تا سحر، با به هم پيوستن استغفار زنده میداشت، هم پيمان سجده هاى طولانى، و اشك هاى سرشار و رازونياز بسيار و ناله هاى به هم پيوسته و قرارگاه خرد و عدالت و خوبى و كرم و بذل، و خوگرفته به بلا و صبر، پايمال شده به ستم، و دفن شده به بی عدالتى و معذّب در عمق زندان‌ها و تاريكي هاى زيرزمين ها، با ساق كوبيده، به حلقه هاى زنجيرها، و جنازه‌ای كه با خوارى و سبك انگاشتن بر آن جار زده شده، وارد شونده بر جدّش مصطفى و پدرش مرتضى و مادرش سرور بانوان».

محشور شدن به عنوان فقیه عالم در روز قیامت، نیاز به تضرع و مناجات شبانه دارد

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: در دنیا برای رسیدن به هر مقام و جایگاهی، علل و عوامل متناسب با آن وجود دارد، به عنوان مثال، اگر کسی به دنبال لذت‌های دنیایی و امکانات مادی است، قرآن کریم با صراحت بیان می‌کند: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا؛ آن که زندگی زودگذر (دنیا) را می‌طلبد، آن مقدار از آن را که بخواهیم -و به هر کس اراده کنیم- می‌دهیم؛ سپس دوزخ را برای او قرار خواهیم داد، که در آتش سوزانش می‌سوزد در حالی که نکوهیده و رانده (درگاه خدا) است».

وی با بیان اینکه هر که تلاش کند، به اهداف مادی این دنیا می‌رسد، گفت: در طلایی‌ترین دوران بعد از انقلاب صنعتی، کشورهای اسلامی به خواب خرگوشی فرو رفتند و دنیای غرب رشد کرد، حال ما باید بیدار شویم و آن دوران را جبران کنیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: شرط موفقیت در اقتضائات دنیایی و مادی، تلاش است و نیازی به اخلاص، تقوا و دین نیست؛ عالم شدن به معنای علم مادی هم نیاز به تلاش و استاد خوب دارد و نیازی به اخلاص و تقوا نیست، به همین خاطر برخی عالم شدند و به عنوان بهترین طبیب، بهترین ریاضیدان و یا بهترین فیلسوف حضور داشتند، اما کافر بودند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: علم به معنای مادی خود ارزش دارد، اما اگر می‌خواهید روز قیامت به عنوان عالم محشور شوید و همانند شهید اول، شهید ثانی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، مطهری‌ها و بهشتی‌ها باشید، نیاز به تضرع، مناجات و اشک و ناله شبانه دارد.

وی به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرمودند: «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ؛ علم نوری است که خدا در قلب هر کس که بخواهد می‌افکند».

امروز غرب با وجود امکانات مادی در بحران اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی به سر می‌برد

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: اگر تضرع، مناجات و نماز شب نباشد، می‌توان محقق، مدس و عالم شد، اما مثل چنین عالمی همچون مثل کسی است که خداوند در آیه 176 سوره اعراف می‌فرماید: «وَ لَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بهَا وَ لَکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلی الاَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکلْبِ إِن تحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَث أَوْ تَترُکهُ یَلْهَث ذَّلِک مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِئَایَتِنَا؛ اگر مى خواستيم وى را به‌وسيله آن آيه‌ها بلندش مى كرديم ولى به زمين گراييد و از هوس خويش پيروى كرد، حكايت وى حكايت سگ است كه اگر بر او هجوم برى پارس مى كند و اگر او را واگذارى پارس مى كند. اين حكايت قومى است كه آيه هاى ما را تكذيب كردند».

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: قرآن کریم کتاب ادب است، اما خداوند در دو جا نسبت به عالمان بی عمل به تندی سخن می‌گوید، از جمله در آیه 5 سوره جمعه و همچنین آیه 175 و 176 سوره اعراف که عالم بی عمل را به حمار و سگ تشبیه کرده که پارس می‌کند.

وی به سخنانی از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان اشاره کرد که در تعبیرات خویش فرمودند: یکی از ویژگی‌های بانوان این است که تضرع و اشک و گریه در آنان زمینه فراهم‌تری دارد و آن که این راه را طی می‌کند، آه است نه آهن.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: صنعت و تکنولوژی و اقتصاد باید باشد، اما با وجود اینکه همه اینها در دنیای غرب وجود دارد، اما تمام فرهیختگان اعتراف می‌کنند که غرب در بحران اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی به سر می‌برد، چرا که در آنجا آهن‌ها هست، اما آه نیست.

«فقیه» و «عالم» شدن بدون نماز شب و مناجات ممکن نیست

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: آنان که در کنار قلم، کتاب و معلم، تضرع، اشک و توسل داشته باشند، می‌توانند مسیر را به درستی طی کنند و به نتیجه برسند؛ چنانچه برخی از بزرگان اهل طریقت معتقدند که کسانی که اهل نماز شب نباشند، نمی‌توانند به جایی برسند.

وی بیان داشت: اگر انسان به عنوان فقیه و عالم در روز قیامت و در محضر خداوند متعال محشور شود«بعثه اللّه یوم القیامة عالماً فقیهاً»، خداوند به او می‌فرماید: «یُقال للعالم: قف! اشفع یشفع؛ بایست! شفاعت كن، كه شفاعت تو مقبول است».

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با توصیه به اینکه مطالعه شرح حال علما را در کنار کارهای خود قرار دهید، به زندگی نامه و فرزنددار شدن مرحوم علامه طباطبایی(ره) اشاره کرد و گفت: «فقیه» و «عالم» شدن بدون نماز شب و مناجات میسر و ممکن نیست،

مناجات با خداوند در لحظات تنهایی، زندگی انسان را احیا می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با تصریح بر اینکه مناجات با خدا از انسان، گره گشایی خواهد کرد، تأکید کرد: مناجات با خداوند در لحظات تنهایی، زندگی شما را احیا می‌کند و به شما آرامش می‌دهد که نتایج آن به مرور زمان نشان داده می‌شود.

وی توصیه کرد: بخشی از زندگی خود را به مناجات با خداوند اختصاص دهید و با مناجات خمس عشر انس پیدا کنید، با دعاهای صحیفه سجادیه امام سجاد(علیه‌السلام) آشنا شوید و به فرازهای دعای کمیل توجه کنید.

وی در پایان با اشاره به فراز«الَّذِي كَانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ؛ شب را با بيداری تا سحر، با به هم پيوستن استغفار زنده میداشت» در صلوات بر امام موسی کاظم(علیه‌السلام)، عنوان کرد: شب مرده است و اهل شب هم همه مرده هستند مگر آنان که شب را احیا می‌کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱