معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد:

اساتید نسبت به آموزش پژوهش محور اهتمام داشته باشند/ لزوم افزایش مهارت‌های تبلیغی طلاب

افتخار یوسفی

خانم یوسفی با بیان اینکه تعداد اساتید خانم در طول سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است، گفت: سیاست جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها این است که اساتید خانم با لحاظ توانمندی لازم در کرسی‌های سطح سه و چهار، تدریس را به عهده بگیرند.

به گزارش روابط عمومی، نشست صمیمی معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اساتید این مجموعه علمی حوزوی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این نشست، سرکار خانم افتخار یوسفی معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، به تدوین آیین نامه جامع اساتید اشاره و عنوان کرد: سیاست جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به حمایت از اساتید مجموعه است و برنامه‌هایی شروع شده که سرآغاز و طلیعه ای در جهت تحول امور آموزشی خواهد بود.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به شناسایی اساتید توانمند در مجموعه، از اساتید درخواست کرد رزومه و توانمندی‌های خود را به صورت دقیق و به­روز در سامانه ثبت کنند تا برنامه ریزی‌های مناسبی در جهت ساماندهی اساتید صورت بگیرد.

در ادامه این نشست، سوالاتی از سوی اساتید مطرح شد که سرکار خانم یوسفی به سوالات پاسخ داد. اولین سوال درباره لزوم بازنگری در متون درسی بود که معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاسخ به این سوال، خاطرنشان کرد: متون ارائه شده در واحدهای درسی از سوی شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و نهادهای بالادستی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت عناوین و سرفصل‌ها تصویب می‌شوند.

وی یادآور شد: طلاب سطح دو جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از 12 سال پیش به صورت گرایشی تحصیل می‌کنند، اما امسال گرایشی شدن سطح 2 سطح دو توسط شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران مورد تصویب قرار گرفته است.

‌ معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: برخی واحدهای سطح سه به سطح دو منتقل می‌شود تا بانوان طلبه در گرایش تعیین شده، توانمندی لازم را کسب کنند بنابراین بازنگری متون درسی در دست کار است اساتید هر رشته با توجه به تجربیات، پیشنهادات خود را در این خصوص ارائه دهند.

تعداد اساتید خانم در طول سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است

یوسفی در ادامه و در پاسخ به سوال برخی اساتید درباره ارتقای اساتید از یک سطح به سطح بالاتر و یا از ماده درسی به ماده درسی دیگر، تصریح کرد: استفاده از اساتید خانم و ارتقا از سطح و ماده درسی به سطح و ماده درسی دیگر از جمله سیاست‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها است.

وی با بیان اینکه تعداد اساتید خانم در طول سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است، گفت: سیاست جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها این است که اساتید خانم در کرسی‌های سطح سه و چهار، تدریس را به عهده بگیرند.

اساتید نسبت به آموزش پژوهش محور اهتمام داشته باشند

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با بیان اینکه ما به دنبال رشد اساتید و طلاب هستیم، به موضوع دروس پژوهش محور اشاره کرد و در پاسخ به سوال برخی اساتید در این باره، عنوان کرد: مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در برنامه‌های مختلف بر آموزش پژوهش محور تأکید دارد و دغدغه در این باره جدی است.

یوسفی افزود: آموزش پژوهش محور به صورت لایه بندی است و سطوح پایین تر آن آن باید در سطح دو رقم بخورد، زیرا بسیاری از بانوان طلبه پس از تحصیل سطح دو مشغول رسالت‌ها و مسئولیت‌های دیگر می‌شوند؛ ما در دروس پژوهش محور از طلاب سطح دو نمی‌خواهیم الزاما مقاله علمی بنویسند، بلکه مهمترین هدف آموزش پژوهش محور در مقطع تحصیلی سطح دو این است که طلاب، فهم عمیق‌تری از متون اصلی داشته باشند، منابع اصلی را شناخته و با مراجعه به آن بتوانند متون را از منابع اصلی استخراج کنند و توان  اسناددهی و مقایسه به دست آورند.

وی با تصریح بر اینکه اساتید نسبت به آموزش پژوهش محور اهتمام داشته باشند، یادآور شد: موضوع رویداد آموزشی تربیتی 1402 درباره آموزش کارآمد بود و بر آموزش پژوهش محور تأکید داشت، در این خصوص دوره‌های متعددی برای اساتید در پیش رویداد، رویداد برگزار شد و در پسارویداد در حال برگزاری است.

ما باید برای افزایش مهارت‌های تبلیغی طلاب سرمایه گذاری جدی داشته باشیم

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاسخ به سؤالی درباره شرایط پذیرش طلاب استعداد برتر و نخبه نیز این مسئله را از شرایط بنیاد امور نخبگان حوزه دانست و در ادامه بیان داشت: با وجود همه محدودیت‌ها و شرایط اعلام شده، نسبت طلاب استعداد برتر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از همه حوزه‌های علمیه بیشتر است که جای تشویق دارد.

یوسفی در ادامه با اشاره به لزوم رشد طلاب در حوزه‌های بینشی و بصیرتی، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی  در سخنرانی تیر ماه درباره رسالت تبلیغی طلاب مطالب مهمی را بیان فرمودند که وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و ما باید برای مهارت‌های تبلیغی طلاب سرمایه گذاری جدی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سیاست مجموعه این است که مهارت‌ها در دوره تحصیل طلاب دیده شود و در طول دوران تحصیلی، دوره‌های مهارتی برای طلاب در نظر گرفته شود که بسته‌های مهارتی اختیاری برای طلاب وجود دارد.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها درباره جذب اساتید ثابت، بیمه و حقوق اساتید و غیره توضیحاتی ارائه داد و در ادامه با بیان اینکه عرصه‌های تحولی در مسائل آموزشی زیاد است، تأکید کرد: دغدغه مدیریت مجموعه نسبت به مسائل اساتید زیاد است و تمام تلاش ما این است که حمایت‌های سازنده ای از اساتید مجموعه داشته باشیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱