دهمین جلسه ضمن خدمت اساتید همیار برگزار شد

تبیین اختلال اضطراب اجتماعی و وسواس فکری عملی

غنوی

خانم غنوی به تبیین اختلال اضطراب اجتماعی، انواع این اختلال، علل ایجاد و روش‌های درمان آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، خانم فاطمه غنوی در دهمین جلسه ضمن خدمت اساتید همیار که از سوی اداره کل امور تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، به موضوع «آشنایی با اختلالات روانی اضطراب اجتماعی و وسواس» اشاره کرد و در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی و وسواس فکری عملی، گفت: اضطراب اجتماعی نوعی نگرانی در موقعیت اجتماعی است که  فعالیت‌های روز مره شخص را مختل می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: افرادی که اضطراب اجتماعی دارند، به شدت نگران انتقاد و ارزیابی دیگران هستند و از انجام امور اجتماعی اجتناب می‌کنند.

غنوی با اشاره به علل ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی، افزود: یکی از علل ایجاد این اختلال، ترس از تایید نشدن است و در خانواده‌های که خیلی شوخی‌های تمسخر آمیز دارند این اضطراب بیشتر رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: در سن دبستان و پیش دبستانی، بازی‌های مقایسه ای خیلی در این سن اثر منفی دارد. همچنین عدم وجود مادر در کنار فرزند در سال اول، نیز تأثیرگذار است، زیرا مادران، معرف دنیا به فرزندان هستند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: عوارض جانبی اختلال اضطراب اجتماعی شامل عزت نفس پایین، زودرنجی، تفکرات منفی، مهارت‌های اجتماعی پایین، عدم پیشرفت در شغل و خود کشی هستند.

غنوی به درمان اختلال اضطراب اجتماعی شامل دارو درمانی، شناخت درمانی، رفتار درمانی تکنیک در جلسه، غرقه سازی، حساسیت زدایی منظم، آموزش مهارت زندگی، تغییر سبک زندگی، مهارت قاطع بودن، نه گفتن و بیان احساس توضیحاتی ارائه داد.

وی، بیماری‌هایی چون آگورافوبیا، لالی انتخابی، پانیک و هراس خاص را از زیر مجموعه‌های اضطراب اجتماعی برشمرد و افزود: افرادی که دارای این نوع اختلال هستند، ریزبینند، مرتب فکر می‌کنند ذهن دیگران را می‌توانند بخوانند، نقاط قوت خود را نمی‌بینند، روی منفی‌های خود تمرکز دارند و دوست صمیمی ندارند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اختلال وسواس فکری _عملی، گفت: تکرار فکر در فرد که باعث انجام یکسری اعمال در فرد میشود و مختل شدن اعمال فرد را در پی دارد.

غنوی به علل وسواس اشاره کرد و افزود: علل وسواس تا حدودی ناشناخته است، یک علت آن به ژنتیک برمی گردد، همچنین الگوگیری و  عوامل خطر شامل سابقه کودکی آزار دیده بر وسواس تأثیر دارد، همچنین وسواس با اضطراب رابطه مستقیم دارد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱